@article { author = {Alipur, A and Kalantarian, Sh}, title = {The study of the relationship between handedness and academic achievement in secondary school students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-26}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_11_18_1}, abstract = {The present research is aimed to study therelationship between handedness and academicachievement in secondary students. For this purpose901 students (441 boys, 460 girls) in 1 to 3 grades ofordinary secondary schools with age average 13 yearsand 5 months (minimum11 and maximum 20 years) andstandard deviation 1 year and 2 months were chosen bycluster sampling method from schools of educationaldistrict five of Tehran city. Handedness questionnaireof Chapman and Chapman (1987) were completed byall subjects. Scores of students in written examinationsof mathematics, religious education, geography, socialscience, Persian dictation, experimental sciences,English dictation, history, Arabic and vocational andtechnical education were gathered for educationalachievement criteria. Data analysis revealed that theprevalence of non right-handedness (leftis 16 percent inboth sexes. Data analysis by t-test also indicated thatacademic achievement of right-handers and non-righthanders is not significantly different. Although themean score of non-right handers in history wassignificantly more than right-handers (α=0.03). Sohandedness by itself is not related to educationalachievement in secondary school students and theparents and the personnel of school need not worryabout left or right- handedness in their children.}, keywords = {handedness,educational achievement,lefthandedness,right-handedness}, title_fa = {بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضربررسی ارتباط دست برتری با پیشرفتتحصیلی در دانش آموزان راهنمایی بوده است . بدین من ظور 901 دانشآموز ( 441 پسر و 460 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگینسنی 13 سال و 5 ماه (حداقل 11 وحداکثر 20 سال ) و با انحرافاستاندارد 1 سال و دو ماه که در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران درمدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. برای سنجش دستبرتری از پرسشنامه دستبرتری چاپمنو برای پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان در امتحانات کتبی نوبتاول دروس دینی، جغرافی، اجتماعی، ریاضی، املا، علوم، تاریخ، املایزبان، عربی و حرفه و فن استفاده شد . نتایج نشان داد که میزانغیرراستدستی (چپدستی ودوسوتوانی ) در دانش آموزان 16 درصداست و این میزان در دختران و پسران یکسان است . مقایسه میانگین کلینمرات دانش آموزان راست دست و غیر راست دست با استفاده از آزموننشان داد که نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معناداری با tیکدیگر ندارد . با این حال مقایسه معدل پیشرفت تحصیلی دو گروه دردروس دهگانه نشان داد که تنها در درس تاریخ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان غیر راست دست بیشتر از دانش آموزان راست دست استبنابراین دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت .(α=0,03)تحصیلی در دوره راهنمایی ندارد و والدین و اول یای دانشآموزان نبایدنگران راست دستی یا چپ دستی فرزندان خود باشند.}, keywords_fa = {دست برتری,پیشرفت تحصیلی,چپ دستی,راست دستی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_18.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_18_7d34b4d8eb43786645bb74288a8e51b1.pdf} } @article { author = {Khojasteh Mehr1, R and Abbaspour, Z and Koraei, A and Kochaki, R}, title = {The effect of a "Succeeding in School" program on the academic performance, academic self-concept, attitude towards school, learning how to succeed in school and social adjustment of school students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {27-45}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was toinvestigate the effectiveness of a "Succeeding inSchool" training program on the academicperformance, academic self-concept, attitude towardsschool, learning how to succeed in school and socialadjustment of second graders of junior high schoolsof Ahvaz city. The sample included 52 students whowere selected randomly, according to a multistagesampling method. They were then randomly assignedto experimental (26 students) and control (26students) groups. The design of the study was of thepretest-posttest control group type. Instruments usedin this study were Gerler’s Attitude toward SchoolScale, Delavar’s Academic Self-Concept Scale,California Personality Test and Gerler’s LearningHow to Succeed in School Scale. The average of firstand second term scores was considered as an index ofthe academic performance of the students. The resultsof MANCOVA showed that the "Succeeding inSchool" training program significantly increasedattitude towards school, learning how to succeed inschool, academic performance and social adjustment.The results of this study showed that this programcan be used for improving the performance of juniorhigh school second graders}, keywords = {Succeeding in School,academic performance,attitude towards school,academic selfconcept & social adjustment}, title_fa = {تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خود پنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک برنامه موفقیتتحصیلی بر عملکرد تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، خودپندارهتحصیلی، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعیدانشآموزان بود . نمونه مو رد مطالعه 52 دانش آموز پایه دوم راهنماییاداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بودند که به روش تصادفیچند مرحله ای انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش ( 26 دانش آموز ) وکنترل ( 26 دانش آموز) تقسیم شدند . طرح پژوهش از نوع آزمایشی باپیش آزمون- پس آزمون بود . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهشعبارت بودند از : مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور، آزمون شخصیتسنج کالیفرنیا، مقیاس یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه گرلر و مقیاسنگرش نسبت به مدرسه گرلر . میانگین نوبت اول و نوبت دوم نیز به عنوانشاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد . نتایج تحلیل کواریانس چندباعث « موفقیت تحصیلی » متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش برنامهافزایش معنی دار نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت درمدرسه، عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی می شود . نتایج اینپژوهش نشان داد که این برنامه می تواند به عنوان یک برنا مه تکمیلیباعث بهبود عملکرد دانشآموزان پایه دوم راهنمایی شود.}, keywords_fa = {موفقیت تحصیلی,عملکرد تحصیلی,نگرش نسبت به مدرسه,خودپنداره تحصیلی و سازگاری اجتماعی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_19.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_19_654d6561d70727625760d6a577cb39a7.pdf} } @article { author = {Zahed Babelan, A}, title = {The degree of correspondence between teachers' verbal and non-verbal communication during teaching and its association with students' academic achievement}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {46-61}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_3_1_3}, abstract = {This research was carried out to study thedegree of correspondence between teachers' nonverbaland verbal communication during teachingand its relationship with students' academicachievement in primary schools. A sample of 400teachers was selected from among 1600 primaryschool teachers Ardabil through a random multistagecluster sampling procedure. The students of theseteachers, 10831 in number constituted the latersample. Data were gathered using officialdocuments, Flanders Interaction Analysis CategoriesSystem (FIACS), and French and Galloway's table ofnon-verbal and verbal communication throughclassroom observation. Observers sat at the back ofthe classroom in a position which allowed them tohear and see all participants (teacher and pupils).Inter-observer agreement was computed based onScott's formula. The least of Scott's coefficientobtained from pairs of observers equal to 0.84showed that observations had adequate reliability. Asurvey research method was utilized. All dataobtained were analyzed using simultaneousregression analysis. Findings revealed that teachers'nonverbal and verbal communication during teachingwere appropriate and encouraging for the students.The degree of correspondence between componentsof nonverbal and verbal communication emerged assignificant predictors of academic achievement.}, keywords = {nonverbal relation,verbal relation,teaching,academic achievement}, title_fa = {میزان همخوانی روابط کلامی و غیرکلامی معلمان در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور بررسی میزان همخوانی روابط غیرکلامیبا کلامی معلمان ابتدایی در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 1600 نفر معلمدوره ابتدایی شهرستان اردبیل، تعداد 400 نفر به شیوهی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. دانشآموزان کلاس های این معلمان بهتعداد 10831 نفر به عنوان نمونهی بعدی انتخاب شدند. ابزار جمعآوریدادهها، اسناد و مدارک، فهرست وارسی براساس جدول طبقهبندیتحلیل تعاملی فلندرز و جدول همخوانی ارتباط غیرکلامی با کلامیگالووی و فرنچ بود. کمترین ضریب پایایی (میزان ثبات بین کدگذاری0 محاسبه شد که مقدار / مشاهدهگران) براساس فرمول اسکات برابر 84پایایی مناسبی است. روش جمعآوری دادهها به صورت مشاهدهحضوری و روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بود. دادههایبدست آمده پس از توصیف، با استفاده از رگرسیون تحلیل گردید. نتایجپژوهش نشان داد: ارتباط غیرکلامی معلمان در جریان تدریس با ارتباطکلامی آنان متناسب بوده، برای دانشآموزان جنبهی ترغیبی داشتهاست. اندازه های همخوانی مؤلفههای ارتباط غیرکلامی با ارتباط کلامیمعلمان پیشبین معنیداری برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است،سهم تمامی مؤلفهها به جز آرامبخشی-تنشی در پیشبینی پیشرفتتحصیلی دانشآموزان معنی دار است..}, keywords_fa = {ارتباط غیرکلامی,ارتباط کلامی,تدریس,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_20.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_20_4ab87153b1480885c96146c7430db7d7.pdf} } @article { author = {Karami, J and Zakiei, A and Rostami, S}, title = {The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in predicting social phobia in third grade boy students in Kermanshah}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {62-75}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_3_1_4}, abstract = {Anxiety disorders, particularly socialphobia, are one of the most important disorders inschools requiring attention. Given the importance ofthis matter, the purpose of the present research was tostudy the relationship of meta- cognitive beliefs andself-efficacy with social phobia and to compare thesebeliefs in individuals with and without social phobia.Using a multistage cluster sampling procedure, asample of 136 12th grade high school students inKermanshah was selected. Liebowitz Social AnxietyScale, Meta-Cognitive Beliefs Questionnaire, andGeneral Self Efficacy were used to gather data. Thedesign of study was correlational. Data wereanalyzed using descriptive statistics and regressionanalysis. Results revealed that positive beliefs aboutworry, cognitive competence, cognitive selfconsciousness, total meta-cognitive beliefs and selfefficacywere negatively correlated with socialphobia, while beliefs about thought control correlatedpositively with social phobia. It can be concludedthat meta- cognitive beliefs and self-efficacy areeffective in predicting social phobia.}, keywords = {meta-cognitive beliefs,self-efficacy,social phobia}, title_fa = {نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه}, abstract_fa = {اختلالات اضطرابی خصوصا هراس اجتماعی از مهم تریناختلالات در مدارس هستند که باید مورد توجه قرار گیرند با توجه بهاهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای فراشناختو خودکارآمدی در پیشبینی هراس اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت.برای انجام پژوهش حاضر نمونهای به حجم 140 نفر از دانشآموزانپسر سال سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه(با میانگین سنی 18 سال) بهروش خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از:پرسشنامه هراس اجتماعی لیبویتس، پرسشنامه باو رهای فراشناخت وباورهای خودکارآمدی. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برایتجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آماری همبستگی و تحلیلرگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بینمؤلفه های باورهای مثبت در مورد نگرانی، اعتماد شناختی و خودآگاهیشناختی، فراشناخت کل و خودکارآمدی با هراس اجتماع یهمبستگیمنفی معناداری وجود دارد، اما بین مؤلفه باورهایی درمورد نیاز به افکارکنترل و هراس اجتماعی همبستگی مثبت معناداری بدست آمد. با توجهبه نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باورهای فراشناخت وخودکارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی موثر هستند.}, keywords_fa = {باورهای فراشناخت,خودکارآمدی,هراس اجتماعی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_21.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_21_683a5e68d5b47845d3f982a82e3b4c9f.pdf} } @article { author = {Kiamarsi, A and Ilbigi Ghale Nee, I}, title = {The relationship of a sense of coherence and alexithymia with life satisfaction in girl students with ADHD symptoms}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {76-92}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_3_1_5}, abstract = {  Attention deficit and hyperactivity disorder(ADHD) influences the life of many students. The aimof the present study was to determine the relationshipof the sense of coherence and alexithymia with lifesatisfaction in students with ADHD symptoms. Thisresearch was a correlational study. The researchsample consisted of 94 girl students with ADHDsymptoms selected from among 600 high schoolstudents. To collect data, the Sense of CoherenceScale, Alexithymia Scale, Attention DeficitHyperactive Disorder Scale and Satisfaction with LifeScale were used. Data were analyzed using Pearson’scorrelation coefficient and multiple regressionanalyses. The results showed that alexithymia (r =.33)and sense of coherence (r=-.26) were related to lifesatisfaction of students with ADHD symptoms. Theresults of multiple regression analyses showed thatalexithymia and sense of coherence explained 20percent of variance of life satisfaction in students.Findings indicate that low level of sense of coherenceand high level of alexithymia reduces life satisfactionin students with ADHD symptoms. The findings haveimportant implications in the pathology, prevention,and treatment of students with ADHD symptoms.}, keywords = {ADHD symptoms,sense of coherence,Alexithymia,life satisfaction}, title_fa = {ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانش آموزان ADHD دختر دارای نشانه های}, abstract_fa = {اختلال کمبود توجه/بیش فعالی زندگی بسیاری از دانش آموزانرا تحت تأثیر قرار داده است. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط احساسپیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دان شآموزان دارایمی باشد. این پژوهش یک مطالعه همبستگی است. ADHD نشانه هایبود ADHD نمونه پژوهش شامل 94 دانش آموز دختر دارای نشان ههایکه از میان 600 دانش آموز به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برایجمع آوری داده ها از مقیاس نقص توجه/بیش فعالی، مقیاس احساسپیوستگی، مقیاس نارسایی هیجانی و مقیاس رضایت از زندگی استفادهشده است. داده های پژوهش با رو شهای ضریب همبستگی و رگرسیونچند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که احساسبا رضایت از زندگی (r =-0// و نارسایی هیجانی ( 26 (r =0// پیوستگی( 33رابطه معنی داری دارند. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیری نشان دادکه 20 درصد از واریانس مربوط به رضایت از زندگی دانش آموزانتوسط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی تبیین می شود. این نتایج بیانمی کنند که احساس پیوستگی پایین و نارسایی هیجانی بالا، رضایت ازرا کاهش می دهد. این ADHD زندگی دانش آموزان دارای نشانه هاینتایج در زمینه پیشگیری و آسیب شناسی و درمان دان شآموزان دارایکاربرد دارد. ADHD نشانه های}, keywords_fa = {اختلال کمبود توجه/بیش فعالی,احساس پیوستگی,نارسایی هیجانی,رضایت از زندگی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_22.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_22_3d3fc42e21cb565884dd0a7dca78250b.pdf} } @article { author = {Ganji, M and Zahed-Babelan, A and MoeiniKia, M}, title = {Meta-analysis of studies carried out regarding the role of teaching models in students' academic achievement}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {93-107}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_3_1_6}, abstract = {and the purpose of the study was toconduct a meta-analysis on studies carried out on therole of teaching models in students’ academicachievement. A total of 30 theses were indentifiedfrom among 851 graduate program research thesesavailable at the Teaching Research Institute of theMinistry of Education in Ardabil, and 513 papersobtained from the websites. All research studies wereconducted before Jan 10, 2011, and included theresearch projects and/or student theses focusing onthe role of teaching models in students’ academicachievement. Among these works, twenty one had 70percent of the features for entering the meta-analysis,so they were considered for further examination. Theresults of the studies and impact factors combinationshowed that the efficacy order of models had been asfollows: Scientific Inquiry Model, Organized InquiryModel, Mnemonic Model, Cooperative Learning,Synectics Model, Inductive Thinking Model,Advance Organizer Model, Attaining Concept, andSocial Learning Model.}, keywords = {meta-analysis,Teaching Models,academic achievement,Student}, title_fa = {فراتحلیل پژوهشهای انجام یافته در خصوص نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات و پایان نامههای انجامیافته در ارتباط با نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلیدانش آموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 851 سند پژوهشی اعم ازطرحهای پژوهشی و پایان نامههای انجام یافتهی کارشناسی ارشد ودکتری موجود در پژوهشکدهی معلم سازمان آموزش و پرورش استاناردبیل: (انجام یافته در استان اردبیل یا سایر استانها) 513 سند دریافتی از1390 اعم از طرحهای /10/ سایتهای اینترنتی مختلف تا تاریخ 21پژوهشی و یا پایاننامههای دانشجویی با محوریت نقش الگوهای تدریسبر پیشرفت تحصیلی دان شآموزان، تعداد 30 فقره سند شناسایی گردید.از بین این آثار تعداد 21 فقره سند معادل 70 درصد ویژگی ورود بهفراتحلیل را داشتند که مورد بررسی بیشتر قرار گرفتند. نتایج حاصل ازترکیب مطالعات و ضرایب اثر نشان داد که ترتیب اثر بخشی الگوها بهشرح زیر بوده است: الگوی کاوشگری علمی، الگوی کاوشگری سازمانیافته، الگوی یادیاری، الگوی همیاری، الگوی بدیعهپردازی، الگویتفکر استقرایی، الگوی پیشسازماندهنده، الگوی دریافت مفهوم، الگوییادگیری اجتماعی.}, keywords_fa = {فراتحلیل,الگوی تدریس,پیشرفت تحصیلی,دانشآموز}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_23.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_23_f708206e8109db75dc2faf71cfb44c57.pdf} } @article { author = {Narimani, M and Soleymani, E and Abolghasemi, A}, title = {A comparison of internal and external dimensions of thinking styles in blind and sighted students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {108-118}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_1_91_3_1_7}, abstract = {The main objective of this study was tocompare the internal and external dimensions ofthinking styles in blind and normal students. Thestatistical population of the present researchcomprised all students aged between 12 and 18 yearsenrolled in junior and high schools in Ardabil cityduring the academic year 1378-88. A sample of 60blind students (30 boys and 30 girls) and 60 sightedstudents (30 boys and 30 girls) was selected.Subscales of the short form of the Sternberg &Wagner Thinking styles Inventory were administeredindividually to gather data. The research design wascasual-comparative and data were analyzed usingmultivariate analysis of variance. Results showed thatthere was significant difference between thinkingstyles in blind and normal students. Mean scores ofblind students in internal thinking style were greaterthan those of sighted students, while sighted studentsscored higher than their blind counterparts in externalthinking style. Significant differences betweenthinking styles (internal-external) of male and femalestudents were also observed. Results of this studysuggest that education professionals proceed withplanning and implementation of combinedtherapeutic programs for blind students withemotional disorders.}, keywords = {thinking style of internal- external,Students,Student,Blindness}, title_fa = {مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبکهای تفکر دانشآموزان نابینا و بینا}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور مقایسه سب کهای تفکر در دانش آموزاننابینا و بینا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه12 ساله بود که در سال - دانش آموزان نابینا و بینا در دامنه سنی 181387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان - تحصیلی 8830 پسر ) 30 پسر و 30 دختر) نفر نابینا و 60 ) شهر اردبیل بودند. تعداد 60و 30 دختر) نفر بینا از میان دانش آموزان انتخاب شدند. زیرمقیاس هایسبک تفکر درونی و بیرونی فرم کوتاه پرسشنامه استرنبرگ- واگنر بهعنوان ابزار جم عآوری دادهها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاهبر روی آنها اجرا شد. ضمن آنکه روش تحقیق مطالعه حاضر با توجه بهموضوع آن، از نوع علّی- مقایسه ای بوده است. برای تجزیه و تحلیلاستفاده شده است. (MANOVA) دادها از تحلیل واریانس چندمتغیرینتایج مطالعه نشان داد که بین سبک تفکر دانشآموزان نابینا و بینا تفاوتآماری معناداری وجود دارد. بطوریکه میانگین دانش آموزان نابینا درسبک تفکر درونی بیشتر از دانشآموزان بینا می باشد ولی در سبک تفکربیرونی میانگین دانشآموزان بینا بیشتر است. همچنین تفاوت آماریمعناداری بین سبک تفکر(درونی- بیرونی) دانش آموزان دختر و پسرمشاهده نشد. بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به متخصصان تعلیم وتربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامه های درمانیترکیبی برای دان شآموزان نابینا همراه با اختلال های هیجانی کنند.}, keywords_fa = {سبک تفکر درونی- بیرونی,دانشآموزان,نابینایان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_24.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_24_7f375ad49d2f65c6af453754363850a8.pdf} }