@article { author = {Aghajani, S and Khormaee, F and Rajabi, S and Rostamoqli khiavi, Z}, title = {The relationship of self-esteem and self-efficacy to mathematical anxiety in students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {6-26}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_1}, abstract = {The aim of the present research was todetermine the relationship of self-esteem and selfefficacyto mathematical anxiety in students. This is acorrelation study. The population of this study includesall second-grade high school students of Ardabilenrolled in the 2009-2010 academic year. The researchsample consisted of 480 male and female students whowere selected through multistage random sampling. Tocollect data, a mathematics anxiety rating scale, selfesteemscale and self-efficacy scale were used. Theresults of Pearson’s correlation analysis showed thatself-esteem and self-efficacy are positively associatedwith mathematical anxiety in students (p<0/001).Multiple regression analysis showed cognitive selfesteem,academic self-efficacy and emotional selfefficacyto be the best predictors mathematical anxietyin students. Findings also revealed a significantdifference between the mathematics anxiety of maleand female students (p<0/01). Significant differenceswere also noted in the mathematical anxiety of studentsmajoring in humanities and those majoring in science ormathematics (p<0/001).}, keywords = {Self-esteem,self-efficacy,mathematical anxiety}, title_fa = {ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف این مطالعه تعیین ارتباط حرمت خود و خودکارآمدیبا اضطراب ریاضی دانش آموزان بود. این پژوهش مطالعه همبستگیاست. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلی هی دانش آموزان سال دوممتوسطه ی شهر اردبیل در سال 1388 است. آزمودنی های پژوهش شامل480 دانش آموز دختر و پسر بود که با استفاده از روش نمون هگیریتصادفی چند مرحل های انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازمقیاس های اضطراب ریاضی و حرمت خود و خودکارآمدی استفادهشد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مؤلف ههای حرمتخود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان همبستگیتحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که .(P<0/ معنی داری دارند ( 001متغیرهای حرمت خود، خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدیهیجانی به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده اضطراب ریاضی دردانش آموزان است. نتایج مطالعه نشان داد که اضطراب ریاضیدانش آموزان دختر به طور معناداری از اضطراب ریاضی دانش آموزانهمچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب .(P<0/ پسر بیشتر است ( 01ریاضی دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی با علوم انسانی تفاوت.(P<0/ معناداری وجود دارد ( 001}, keywords_fa = {حرمت خود,خودکارآمدی,اضطراب ریاضی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_32.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_32_2e71bec91142cf7ca9991f2479203344.pdf} } @article { author = {Rajab, S}, title = {A study of the relationship of children and adolescents’ interest in literature to their social development}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {27-48}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_2}, abstract = {The main goal of this study was todetermine the relationship between interest inliterature and social development of students. Thepopulation of this study comprised all male andfemale students enrolled in the fifth, sixth andseventh grades in educational zones 1 and 2 inArdabil during the 2010-2011 academic year. Asample of 617 individuals was selected using a multistagerandomized cluster sampling procedure. Inkeeping with the aims of the study, a correlationalresearch method was used. The tools used in thisstudy included a researcher constructedquestionnaire, a test of social development andRaven’s Progressive Matrices. Multiple regressionanalysis showed that books, sports, science, andhistory magazines contribute positively, while poetryand art books contribute negatively to the predictionof social development. In this study, books and sportsmagazines played a greater role in the prediction ofstudents' social development. Gender and gradedifferences in social development were also explored.}, keywords = {interest in literature,social development,book reading}, title_fa = {بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف اصلی این مطالعه تعیین ارتباط علاقه به ادبیات کودک ونوجوان با رشد اجتماعی دانش آموزان است. جامعه ی آماری این پژوهشکلیه ی دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 21388 بودند که به روش - آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای نمون های به حجم 617 نفرانتخاب شد. ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب می کرد که از روشتحقیق همبستگی استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهششامل پرسشنامه ی محقق ساخته، آزمون رشد اجتماعی و تست ریوناست. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که به ترتیب کتاب ها ومجلات ورزشی، علمی، و تاریخی به طور مثبت و کتاب های شعر به طورمنفی در رشد اجتماعی دانش آموزان مؤثرند. در این مطالعه کتاب ها ومجلات ورزشی نقش بیشتری در رشد اجتماعی دانش آموزان دارند.همچنین این بررسی به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی نیز انجام گرفت.}, keywords_fa = {علاقه به ادبیات,رشد اجتماعی,کتا بخوانی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_33.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_33_662f01acdb3b3a6775b43a9e6a5ad819.pdf} } @article { author = {Sobhi-Gharamaleki, N}, title = {The prediction of achievement motivation from students’ emotional intelligence}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {49-62}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_3}, abstract = {The aim of this research was tounderstand the relationship of emotional intelligenceand its dimensions (self-awareness, selfmanagement,social awareness and relationshipmanagement) to achievement motivation. Thestatistical population included all female first gradehigh school students studying in Karaj city. A sampleof 60 students was selected by multi-stage randomcluster sampling procedure. All participantscompleted the Achievement Motivation-DenverYouth Survey and Bradberry-Greaves EmotionalIntelligence test. Results showed a significantpositive relationship between achievementmotivation and emotional intelligence. Globalemotional intelligence as well as its components,self-awareness, self- management,and relationshipmanagement correlated positively with achievementmotivation. But social awareness was not found to beassociated with achievement motivation. The resultsshowed that adolescents with high emotionalintelligence hold more realistic perceptions ininterpersonal relationships and this ability probablyhelps them develop achievement motivation. Higherachievement motivation may help enhance feelingsof self-efficacy as well as academic motivation.}, keywords = {Emotional intelligence,achievement motivation,Students}, title_fa = {پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی براساس هوش هیجانی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی وابعاد آن در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. جامعه یآماری پژوهش حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه یاول دبیرستان منطقه ی یک آموزش و پرورش شهر کرج در سال89 بود. حجم نمونه به تعداد 60 نفر به روش نمونه - تحصیلی 90گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و سپ سآزمونهوش هیجانی برادبری–گریوز و مقیاس انگیزه ی پیشرفت بهدست آن ها تکمیل گردید. داده های خام پس از استخراج بهمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (spss کمک نرم افزار ( 17نتایج نشان داد هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت رابطه ی مثبتمعنادار دارد. نمره کلی هوش هیجانی و مؤلفه های آن یعنیخودآگاهی، خودمدیریتی، مدیریت رابطه به ترتیب با ضرایبتبیین معنادار مورد تایید قرار گرفتند. اما مؤلفه ی آگاهیاجتماعی با ضریب تبیین معنادار مورد تایید قرار نگرفت. یافته هانشان می دهد دانش آموزانی که دارای هوش هیجانی بالاییهستند به ادراک واقع بینانه تری در روابط بین فردی دستمی یابند و این توانایی در کسب انگیزه پیشرفت به آن ها کمکمی کند. بالا بودن میزان انگیزه ی پیشرفت نیز به افزایش احساسخود کارآمدی و افزایش انگیزه ی تحصیلی م یانجامد.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,انگیزه ی پیشرفت و دانش آموزان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_34.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_34_452c6ae6e9e72d6b292a0a7a2d4622f0.pdf} } @article { author = {Ali Poor, A and Shaghagh, F and Barghi Irani, Z}, title = {A differential distribution of entrepreneurial traits in leftand right-handed students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {63-81}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_4}, abstract = {The present study aimed at exploring therelationship between entrepreneurial traits andhandedness among school students in Tehran. Thiswas a causal-comparative study and data werecollected using records and questionnaires(Entrepreneurship Character Questionnaire andEdinburg Handedness Inventory). In this study, thestatistical population comprised all students from the22 educational zones in Tehran. A sample of 1200students was selected by a random cluster samplingprocedure and after the distribution of questionnaires,a total of 1101 questionnaires were returned. In orderto analyze the obtained data, apart from descriptivetechniques such as means, standard deviations andgraphs, multivariate ana;ysis of variance and onewayanalysis of variance were used, Findingsrevealed a significant relationship between theentrepreneurial character traits of riskability andentrepreneurship success and handedness, withgreater riskability among left- handed participantsthan in right-handed participants. However, theentrepreneurship success seeking trait was found tobe greater in right-handed participants.}, keywords = {entrepreneurial traits,handedness,Students}, title_fa = {توزیع متفاوت مؤلفه های کارآفرینی در دانش آموزان چپ دست و راست دست}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه ی ویژگی هایکارآفرینی با دست برتری در دان شآموزان مناطق بیست ودوگانه ی استان تهران است، این تحقیق از نوع علی مقایسهایبوده و برای جمع آوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای ومیدانی (پرسشنامه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی وپرسشنامه ی دست برتری ادینبورگ) استفاده شده است، جامع هیآماری این تحقیق دان شآموزان مناطق بیست و دوگانه استانتهران بوده و حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوش های1200 نفر در نظر گرفته شد که پس از توزیع پرسشنامهها 1101پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور تحلیل دادههای به دستآمده علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیارمتغیرها و نیز رسم نمودارهای لازم از آزمون تحلیل واریانسچندمتغیری، تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون فرضیههااستفاده شد. با توجه به نتایج به دست آمده رابطه معنیداری بینویژگی های شخصیتی کارآفرینی در مؤلفههای ریسکپذیری وتوفیق طلبی مشاهده شد. بدین صورت که ویژگی ریسکپذیری در چپ دستها به طور معنیداری بیشتر و در ویژگی.( p=0/ توفیق طلبی راست دستها بیشتر است( 05}, keywords_fa = {ویژگی های کارآفرینی,دستبرتری,دانش آموزان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_35.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_35_03438b5f46afcb249801370e83cfcf37.pdf} } @article { author = {Golpour chamarkohi, R and Mohammadamini, Z}, title = {The efficacy of mindfulness based stress reduction on mindfulness and assertiveness of students with test anxiety}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {82-100}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_5}, abstract = {The aim of the present research wasto examine the efficacy of mindfulness basedstress reduction on the mindfulness andassertiveness of students with test anxiety. Thesample consisted of 45 subjects with testanxiety randomly selected from third gradeguidance school girls and boys of Nowshahrcity. The subjects were assigned randomly toexperimental and control groups. Theexperimental group received training inminfulness based stress reduction. Theinstruments employed in this research were testanxiety inventory, mindfulness inventory andassertiveness scale. Multivariate analysis ofvariance showed significant differencesbetween the group receiving training inmindfulness and the control group on thevariables of mindfulness, assertiveness and testanxiety. Mindfulness based stress reductionaffected the mindfulness, assertiveness and testanxiety of the students.}, keywords = {stress reduction,mindfulness,assertion,test anxiety}, title_fa = {اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز وجود در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش کاهشاسترس مبتنی بر ذهن اگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابرازوجود دانش آموزان پایه ی سوم راهنمایی که به اضطراب امتحانمبتلا بودند، انجام شد . به همین منظور تعداد 45 دانش آموز دخترو پسر از میان دانش آموزان شهرستان نوشهر که دارای اضطرابامتحان بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشو یک گروه گواه گمارده شدند . از پرسشنامه ها ی اضطرابامتحان، ذهن آگاهی و ابراز وجود برای جمع آوری اطلاعاتاستفاده شد . نتایج تحلیل واریانس چند عاملی بر روی تفاضلنمره های پیش آزمون – پس آزمون نشان داد که بین گرو ه هایآموزش ذهن آگاهی و گواه در متغیر های ذهن آگاهی و ابرازوجود و اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد . روشآموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهنآگاهی ، افزایش ابراز وجود و اضطراب امتحان مؤثر بود.}, keywords_fa = {کاهش استرس,ذهن آگاهی,ابراز وجود و اضطراب امتحان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_36.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_36_2af4644bbb114a5bd9ddc1130cdc0424.pdf} } @article { author = {Narimani, M and Hasanzadeh, Sh and Abolghasemi, A}, title = {The effectiveness of stress inoculation training in decreasing stress, anxiety and depression of pre-university girl students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-117}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_6}, abstract = {The aim of present study was to examinethe effectiveness of stress inoculation training indecreasing stress, anxiety and depression of preuniversitygirl students. An experimental researchmethod was used. To attain the research objective, apre-university school was randomly selected and theLewinda inventory was administered to all students ofthat school. Out of those students scoring above 27,forty were randomly selected and assigned toexperimental and control groups. The 20 subjects in theexperimental group were given stress inoculationtraining. Data were collected using the Lewinda stress,anxiety and depression inventory. Results of repeatedmeasures analysis of variance showed that stressinoculation training was effective in reducing the stress,anxiety and depression of pre-university girl students.From these results it can be concluded that the use ofstress inoculation training can significantly decreasestress, anxiety and depression of pre-university girlstudents. These results have important implications forthe enhancement of the mental health of students.}, keywords = {The aim of present study was to examine the effectiveness of stress inoculation training in decreasing stress,anxiety and depression of preuniversity girl students. An experimental research method was used. To attain the research objective,a pre-university school was randomly selected and the Lewinda inventory was administered to all students of that school. Out of those students scoring above 27,forty were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The 20 subjects in the experimental group were given stress inoculation training. Data were collected using the Lewinda stress,anxiety and depression inventory. Results of repeated measures analysis of variance showed that stress inoculation training was effective in reducing the stress,anxiety and depression of pre-university girl students. From these results it can be concluded that the use of stress inoculation training can significantly decrease stress,anxiety and depression of pre-university girl students. These results have important implications for the enhancement of the mental health of students}, title_fa = {اثربخشی آموزش ایمنسازی روانی برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی روانیبرکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطعپیش دانشگاهی است. این پژوهش از نوع مطالعه ی آزمایشی است. برایدست یابی به هدف مذکور به طور تصادفی یک مدرسه ی پیشدانشگاهیانتخاب و پرسشنامه ی لویندا روی تمامی دانشآموزان آن مدرسه اجراگردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشآموزانی که امتیاز 27 به بالا را درپرسشنامه کسب کرده بودند؛ تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب ودر دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش ایمنسازی روانیروی 20 نفر از گروه آزمایش اعمال گردید. برای جمعآوری اطلاعات ازپرسشنامه ی اضطراب، استرس و افسردگی لویندا استفاده شده است. نتایجتحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش ایمنسازی روانیبر کاهش اضطراب، استرس و افسردگی دانشآموزان دختر پپشدانشگاهیاثربخش بوده است. باتوجه به نتایج ب هدست آمده میتوان چنین اظهارنظرکردکه استفاده از آموزش ایمنسازی روانی می تواند به طور معن یداری استرس،اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر پپشدانشگاهی را کاهش دهد. ایننتایج تلویحات مهمی در زمین هی ارتقاء سلامت روان دانشآموزان دارد.}, keywords_fa = {روش ایمنسازی روانی,استرس,اضطراب,افسردگی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_37.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_37_5b87549cee998490b957fd57a01b5756.pdf} } @article { author = {Yousefzadeh, M.R and Yaghoobi, A and Rashidi, M}, title = {The impact of metacognition skills instruction on secondary school girl students’ self-efficacy}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {118-134}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_3_91_7_1_7}, abstract = {The main purpose of this study was todetermine the impact of metacognition skillsinstruction on secondary school girl students’ selfefficacy.A quasi experimental research method wasused. The statistical population (N= 520) comprisedall grade three secondary school girl studentsstudying Humanities in Hamedan city. Using acluster sampling method, two classes and 70 subjectswere selected as the study sample. The instrumentused for data collection was the Sherer self-efficacyassesment scale. The validity of the questionnaire hasbeen reported as acceptable. The reliability of theinstrument computed through Cronbach’s alpha was0.81. Data were analyzed using descriptive indices,such as the frequency, mean, standard deviation, andinferential tests such as the independent t-test,analysis of covariance and one-way analysis ofvariance. Findings show that goal centring, goalpenetration, internal motivation, problem solvingskills and self evalution of the students who recievedmetacognition instruction were greater than those ofstudents not receiving such instruction.}, keywords = {metacognition skills,self-efficacy,girl students,secondary school}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت ها ی فراشناختیبر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه است . روش تحقیقنیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کلیه یدانش آموزان دختر سال سوم متوسط ه ی رشته ی انسانی ناحی ه ی 1 شهر1389 که تعداد کل آن ها 520 نفر است. با - همدان در سال تحصیلی 90استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو کلاس به تعداد 70نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . ابزار اندازه گیری پرسشنام ه یاستاندارد سنجش خودکارآمدی شرر و همکاران است . برای تجزیه وt تحلیل داده ها از شاخص ها ی آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطیمستقل، تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده است .یافته ها نشان داد که میزان تمرکز بر هدف، تعمق بر هدف، انگیزشدرونی، مهارت حل مسأله و خودارزشیابی دان ش آموزانی که تحتآموزش مهارت های فراشناختی قرار داشتند از دانش آموزانی که فاقد اینآموزش ها بودند، بیشتر است.}, keywords_fa = {مهارت های فراشناختی- خودکارآمدی- دانش آموزان دختر- دوره ی متوسطه}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_38.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_38_aa4f86cf0d61580a40e34e59e9af2f2d.pdf} }