@article { author = {Bakhtiari, Ehsan and Sabahi, Parviz and Karami, Abolfazl and Saffarinia, Majid}, title = {The Effect of Perceived Organizational Justice and Organizational Norms on Teacher’s Psychological Well-being}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {2-19}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.1}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of perceived justice and organizational norms on teachers' psychological well-being. Methods: In 2017-2018, from high school graduates in Varamin County, 120 teachers were selected by simple random sampling and randomly assigned to eight groups. The instruments included the Holland vignette aimed to manipulate justice and organizational norms and psychological well-being questionnaire. The data were analyzed by multivariate covariance analysis. Results: The results indicated that perceived justice and organizational norms based on confirmation of positive behaviors and disapproval of negative behaviors affect admission, positive relationship, and teachers' psychological well-being growth. Conclusion: Regarding this finding, it seems necessary to pay attention to justice and reinforcement of positive organizational norms to improve teachers' psychological well-being.}, keywords = {Organizational justice,Norms,Well-being,teacher}, title_fa = {تأثیر عدالت سازمانی ادراک‌شده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روان‌شناختی معلمان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدالت ادراک‌شده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روان‌شناختی معلمان انجام شد. روش ها: بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش آزمایشی از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 120 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه‌های هشت‌گانه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل متن‌های کوتاه هالند و پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف بود.یافته ها: داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت ادراک‌شده و هنجار سازمانی مبتنی بر تأیید رفتارهای مثبت و عدم تأیید رفتارهای منفی بر مؤلفه‌های پذیرش، ارتباط مثبت و رشد در بهزیستی روان‌شناختی معلمان تأثیر دارد (0/01>P).نتیجه گیری: با توجه به این یافته، لزوم توجه به عدالت و تقویت هنجارهای سازمانی مثبت در جهت بهبود بهزیستی روان‌شناختی معلمان ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {عدالت ادراک شده,هنجار سازمانی,بهزیستی روانشناختی,معلم}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1289.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1289_4700967e28128d279aaf77fa3ef3fd87.pdf} } @article { author = {Kiani Chalmardi, Ahmadreza and Asadi, Masoud and Shiralipur, Asghar and Fathi, Elham}, title = {Family Relational Boundaries Questionnaire (FRBQ): Developing and Standardization}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {20-33}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.2}, abstract = {Objective: The present study attempted to develop and validate the Family Relationships Questionnaire (FRQ) Based on Minuchin’s Structural Family Therapy (SFT).  Methods: The study sample was comprised of 200 high school students; they were selected by cluster sampling method from Mazandaran, Sari City, Iran. The research instrument included a researcher-developed questionnaire, based on Minuchin’s SFT.  Results: The exploratory factor analysis data have led to extracting 3 factors; normal boundary, enmeshment boundary, and disengaged boundary. Additionally, the obtained results suggested that the 3 elicited factors explained 62.28 variances of family relationships boundaries. Confirmatory factor analysis results revealed that elicited factors can also measure family relationships boundaries. Reliability analysis, distinctive, and convergent validity of the components of family relationship boundaries indicated that questions in assessing the components of family relationships boundaries are clear and defined. Reliability testing with Cronbach’s alpha coefficient reported a score of above 0.60 and the structural reliability was measured to be above 0.70. In other words, all 3 components can define the FRQ constructs as well. For validation, we first calculated the scores of family relationships boundaries and categorized those in a frequency table. The results scores of T and Z values revealed that the scores above the mean value indicated that more participants were aware of their family relationship boundaries. Conclusion: The present research results suggested that this questionnaire has proper validity and reliability; thus, it is proper for assessing family relationship boundaries. Therefore, the collected results can help to assess family relationship boundaries and to develop proper strategies for treatment and future researches.}, keywords = {Family relations,Reliability,Validity,structural family therapy,Boundary}, title_fa = {پرسش‌نامه مرزهای ارتباطی خانواده (RBQ): ساخت و هنجاریابی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی پرسش‌نامه مرزهای ارتباطی خانواده انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ساکن در شهرستان ساری تشکیل دادند. گروه نمونه شامل دویست دانش‌آموز دبیرستانی بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند.روش ها: ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته «مرزهای ارتباطی خانواده» بر مبنای نظریه خانواده‌درمانی ساختاری مینوچین بود.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل مرزهای بهنجار، مرزهای به‌هم‌تنیده و مرزهای گسسته را مشخص کرد. همچنین نتایج این تحلیل نشان داد که سه عامل استخراج شده 28/62 درصد از واریانس مرزهای ارتباطی خانواده را تبیین می‌کند. تحلیل ‌عاملی تأییدی نشان داد که عوامل استخراج‌شده با توان خوبی مرزهای ارتباطی خانواده را اندازه‌گیری می‌کنند. تحلیل پایایی، روایی همگرا و تشخیصی مؤلفه‌های مرزهای ارتباطی خانواده نشان داد که سؤالات در سنجش مؤلفه‌های مرزهای ارتباطی خانواده از دقت کافی برخوردارند. پایایی به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 0/60و پایایی مرکب نیز بیشتر از 0/70 گزارش شد که نشان داد که هر سه مؤلفه در تعیین سازه مرزهای ارتباطی خانواده از دقت لازم برخوردارند. نتایج نمره استاندارد T و Z برای بررسی هنجاریابی، نشان داد افرادی که نمرات T آن‌ها از میانگین بالاترند، از محدوده‌ها و مرزهای ارتباطی خانواده‌های خود به خوبی آگاهند و افرادی که نمراتT آن‌ها از میانگین پایین‌ترند، از محدوده‌ها و مرزهای ارتباطی خانواده‌های خود به‌خوبی آگاه نیستند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسش‌نامه یادشده از روایی و پایایی خوبی برخوردار و برای سنجش مرزهای ارتباطی خانواده مناسب است. از این رو می‌توان از نتایج پژوهش حاضر در مشاوره خانواده برای سنجش مرزهای ارتباطی خانواده و اتخاذ راهبردهای درمانی مناسب و نیز پژوهش‌های مرتبط با مرزهای ارتباطی خانواده استفاده کرد.}, keywords_fa = {روابط خانواده,اعتبار,روایی,خانواده درمانی ساختاری,مرزها}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1252.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1252_aa413f277d4774deb0a2687bbdf15b15.pdf} } @article { author = {Pourhossein, Afrasiab and Entesar Fumani, Gholamhosein and Hejazi, Massoud and Narimani, Mohammad}, title = {The Effects of Cognitive and Metacognitive Strategies Training on Problem-solving Skills and Self-esteem in Students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {34-45}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.3}, abstract = {Objective: The present study aimed to explore the effects of cognitive and metacognitive strategies training on problem-solving skills and self-esteem in students.Methods: This was an experimental study with pretest-posttest and a control group design. The statistical population of the study consisted of all 11th-grade students in the second secondary school of Meshkinshahr City, Iran, in the academic year of 2016-2017. Eighty male students with low self-esteem and problem-solving skills impairments in physics were selected and randomly assigned to 3 study groups (one control group & two experimental groups) (n=20/ group). The experimental groups were trained in cognitive and metacognitive strategies. To collect the required data, the Cassidy and Lang's Problem-Solving Style Questionnaire and Coopersmith's (1967) Self-Esteem Inventory were used. The obtained data were analyzed by Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA).Results: The collected results suggested that the mean posttest scores of the students in the experimental groups were significantly higher in problem-solving skills and self-esteem, compared to the control group.Conclusion: The presented cognitive and metacognitive strategies training was impactful on problem-solving skills and self-esteem in the examined students.}, keywords = {Cognitive strategies,metacognitive,Problem solving skill,Self-esteem}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانش‌آموزان پایه یازدهم مشکین‌شهر}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانش‌آموزان پایه یازدهم مشکین‌شهر انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌ دوم دوره‌ متوسطه‌ دوم شهر مشکین‌شهر در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل ‌دادند. از میان آن‌ها هشتاد نفر از دانش‌آموزان پسر که نمرات عزت نفس و مهارت‌های حل مسئله آن‌ها در درس فیزیک پایین بود، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه، یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش (هر گروه بیست نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند. یافته ها: برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه حل مسئله توسط کسیدی و لانگ و عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. داده‌ها با روش کوواریانس چند‌متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها ‌نشان داد که میانگین نمره‌های پس‌آزمون دانش‌آموزان گروه‌های آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل به طور معناداری در مهارت حل مسئله و عزت نفس بیشتر بود. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در افزایش مهارت حل مسئله و عزت نفس دانش‌آموزان اثربخش است.}, keywords_fa = {راهبردهای شناختی,فراشناختی,مهارت حل مسئله,عزت نفس}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1290.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1290_a4cfeede70c3ac447dc05a37b88dff06.pdf} } @article { author = {Rsoolzadeh‌, Behzad and Abbasi Taghidizaj, Rasoul and Forouzandeh‌, Sobhanali}, title = {A Comparative Study of Variables Related to Students’ Success in the 2015 International TIMSS Test}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {46-61}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.4}, abstract = {Objective: This study aimed to investigate the factors affecting students' academic achievement based on Thames international test data.Methods: The method of this study is quantitative comparative. The statistical sample of this study consists of eighth-grade students from 57 countries who participated in the 2015 Thames International Test. The data set was analyzed using the fuzzy logic approach.Results: The necessary and sufficient individual conditions showed that the conditions of the relationship between home and school, school social atmosphere, students' attitudes, and educational activities in the classroom are each a necessary condition, and family background is a sufficient condition for achievement (academic achievement).Conclusion: In the causal and combined causes, among the many causal paths, only one causal path based on theoretical and experimental adequacy criteria (coverage and adaptation coefficient) was of theoretical and experimental importance was necessary. In this causal path, family background and the relationship between home and school in combination provided a sufficient turning point in the occurrence of the desired result (academic success).}, keywords = {Academic success,fuzzy logic,TIMSS test,turning,Conjunctional causality}, title_fa = {مطالعه تطبیقی متغیرهای مرتبط با موفقیت دانش‌آموزان در آزمون بین‌المللی تیمز 1394}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس داده‌های آزمون بین‌المللی تیمز است. روش ها: روش این مطالعه، تطبیقی کمّی است. نمونه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پایه هشتم 57 کشور جهان که در سال 2015 در آزمون بین‌المللی تیمز شرکت کرده‌اند، تشکیل می‌دهد. مجموعه داده‌ها با استفاده از رهیافت منطق فازی تحلیل شده است. یافته ها: نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نشان داد که شروط ارتباط بین خانه و مدرسه، جو اجتماعی مدرسه، نگرش دانش‌آموزان و فعالیت‌های آموزشی در کلاس درس هر‌یک به‌تنهایی شرط لازم و پیشینه خانوادگی شرط کافی بروز نتیجه (پیشرفت تحصیلی) است. نتیجه گیری: در علیت‌های عطفی و ترکیبی، از میان مسیرهای متعدد علّی، تنها یک مسیر علّی بر اساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم بود. در این مسیر علّی، پیشینه خانوادگی و ارتباط بین خانه و مدرسه در ترکیب با هم، مجموعاً علیت عطفی کافی را در بروز نتیجه مورد‌نظر (موفقیت تحصیلی) فراهم کردند.}, keywords_fa = {موفقیت تحصیلی,آزمون تیمز,منطق فازی,علیت عطفی و ترکیبی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1291.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1291_6f0882f4e5830375404c77a30c694224.pdf} } @article { author = {Saba, Bahman and Imanparvar, Soheila}, title = {The Role of Academic Emotion Regulation and Resilience in Predicting Students’ Academic Burnout}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {62-73}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.5}, abstract = {Objective: The current study aimed to investigate the role of Emotional Regulation (ER) and resilience in predicting students' academic burnout.  Methods: This was a descriptive correlational study. The statistical population of the study included all female secondary school students of the 10th-grade of the humanities and experimental sciences (N=305) in the second semester of 2018-2019 in Shabestar City, Iran. Accordingly, a sample of 100 individuals was selected by cluster sampling method. To collect the required data, the Academic Burnout Questionnaire (Breso et al., 1997), the Emotion Regulation Questionnaire (ERQ; Gross & John, 2003), and the Samuels' Academic Resilience Scale (2004) were used.Results: The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis methods. The obtained results indicated that ER and academic resilience explained 37% of the total variance of academic burnout in the examined students. The F-value indicated that the prediction of academic burnout was significantly based on ER and academic resilience in the study participants (P=0.001). Conclusion: As per the present study, the long-term planning to increase the explored variables will be an essential step in preventing students' academic burnout.}, keywords = {Emotion Regulation, Academic resilience,academic burnout}, title_fa = {نقش تنظیم هیجان و تاب‌آوری تحصیلی در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم هیجان و تاب‌آوری در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری همه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه پایه دهم رشته‌های انسانی و تجربی (N=305) بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1397 در شهرستان شبستر مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، نمونه‌ای به حجم صد نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های تنظیم هیجان و تاب آوری تحصیلی 37/1 درصد از کل واریانس‌های فرسودگی تحصیلی را در دانش‌آموزان تبیین می‌کنند. نسبت F نیز نشان داد که پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس تنظیم هیجان و تاب آوری تحصیلی معنادار است (P=0/001).نتیجه گیری: با توجه نتایج، برنامه‌ریزی دراز‌مدت جهت افزایش این دو متغیر گام مهمی در پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان خواهد داشت.}, keywords_fa = {تنظیم هیجان,تاب‌آوری تحصیلی,فرسودگی تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1292.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1292_8535c623a6452a254fae1b7b43185f33.pdf} } @article { author = {Akbari, Taghi}, title = {Investigating the Role of Information Literacy and Self-directed Learning in Predicting Students’ Academic Motivation}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {74-85}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.6}, abstract = {Objective: The present study aimed to predict academic motivation based on self-directed learning and information literacy. Methods: This was an applied and correlational study. The statistical population of the study includes all high school students in Ardabil City, Iran, in the academic year of 2018-2019. Of them, 360 students from the 11th and12th grades (180 girls and 180 boys) were selected by multistage cluster random sampling. To collect the necessary data, the Self-Directed Learning Scale, the Multidimensional Assessment of School Motivation, and the Information Literacy Assessment of Students were used. Pearson correlation coefficient and stepwise multiple linear regression analysis were employed to analyze the obtained data in SPSS v. 20. Results: The current research results signified a significant direct relationship between information literacy, self-directed learning, and academic motivation; information literacy also could predict academic motivation in the study subjects (P<0.01). This predictability was significant concerning self-directed learning.Conclusion: The obtained data indicated that self-directed learning skills training and improving information literacy were effective in students’ learning and academic motivation.}, keywords = {information literacy,self-directed learning,Academic motivation,Education and upbringing}, title_fa = {بررسی سواد اطلاعاتی و یادگیری خودراهبر در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی انگیزش تحصیلی بر اساس یادگیری خودراهبر و سواد اطلاعاتی انجام گرفت.روش ها: این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 است که از میان آن‌ها ۳۶۰ دانش‌آموز از پایه‌های یازدهم و دوازدهم (۱۸۰ نفر دختر و ۱۸۰ نفر پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های خودراهبر ویلیام سون و پرسش‌نامه انگیزه تحصیلی علی و مک اینرنی و پرسش‌نامه سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام‌به‌گام و از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هرکدام از سواد اطلاعاتی و یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد؛ همچنین سواد اطلاعاتی قابلیت پیش‌بینی انگیزش تحصیلی را داشته است (01/0>P). این قابلیت پیش‌بینی برای یادگیری خودراهبر نیز معنادار بوده است.نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت یادگیری خودراهبر و تقویت سواد اطلاعاتی در عناصر یادگیری و آموزش دانش‌آموزان از متغیرهای مؤثر بر آنگیزش تحصیلی دانش آموزان هستند.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,یادگیری خودراهبر,انگیزش تحصیلی,آموزش ‌و پرورش}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1293.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1293_0a332642e5b53f60230d9205a5085d20.pdf} } @article { author = {Omidvar, Azim and Zahed, Adel and Moeinikia, Mehdi and Khaleghkhah, Ali}, title = {Relationship Between Organizational Agility, Innovative Work Behaviors, and Job Satisfaction Among the Second-grade High School Teachers}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {86-95}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.7}, abstract = {Objective: The present study explored the relationship between organizational agility, innovative work behaviors, and job satisfaction in second-grade secondary school teachers in Ardebil City, Iran.Methods: This was a descriptive correlational study. The statistical population of this research was all secondary school teachers in Ardebil City, Iran, in the academic year of 2016-2017. Among them, 129 teachers were selected by cluster random sampling method. The research tools were the Organizational Agility Scale (Zhang et al., 2000), the Innovative Work Behavior Questionnaire (Holman et al., 2011), and the Job Satisfaction Scale (Berifield et al., 1951). Data analysis was performed using  Pearson’s correlation coefficient and regression analysis method.Results: The obtained results indicated a significant positive correlation between organizational agility, innovative work behaviors, and teachers' job satisfaction. Furthermore, the results of regression analysis revealed that roughly 0.42% of the total variance of job satisfaction was predicted based on organizational agility and innovative work behaviors (P<0.001). Conclusion: The obtained results suggested that organizational agility and innovative work behaviors were related to the prevention of teachers' job satisfaction, which calls for the attention of authorities and educators to these variables.}, keywords = {job satisfaction,Organizational Agility,Innovative work behaviors}, title_fa = {رابطه چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل انجام گرفت.روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را همه معلمان مقطع متوسطه پایه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 129 معلم به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه چابکی سازمانی ژانگ و همکاران، پرسش‌نامه رفتارهای کاری نوآورانه هولمن و همکاران و پرسش‌نامه رضایت شغلی بری‌فیلد و همکاران پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته ها: یافته‌ها نشان داد که بین چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 42 درصد از کل واریانس رضایت شغلی معلمان بر اساس متغیرهای چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه قابل پیش‌بینی است (P<0/01).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد افزایش چابکی سازمانی و رفتارهای کاری نوآورانه به بالا بردن رضایت شغلی معلمان کمک می‌کند و این امر لزوم توجه مسئولین و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را به سوی این‌گونه متغیرها طلب می‌کند.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,چابکی سازمانی,رفتارهای کاری نوآورانه}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1294.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1294_c1668d0c92420d0696fb1f0603f2582f.pdf} } @article { author = {Barghi, Isa and Garyi Garavand, Peyman}, title = {Investigating the Effect of Parent Participation on Quality of Life and Adjustment in Students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {96-105}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.8}, abstract = {Objective: The aim of this study was The effect of parental participation on the quality of academic life and the Compatibility of students.Methods: The research method was descriptive and structural equations. The population of this study was male and female high school students in the fourth district of Tabriz in the academic year 2018-2019, which using Cochran's formula and random sampling method 371 people (172 girls and 119 boys). The instruments used included the Williams and Button quality of life questionnaire, Sinha and Singh adaptation questionnaire, and Fan and Williams academic conflict questionnaire. Data analysis using structural equation statistical test with Smart PLS.2 software was developed.Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between parental participation and quality of academic life (r=96.969, t=10) and also between parental participation and student adjustment) (r=0.309, t=4). The structural equations also show that parental involvement plays a mediating role in students' quality of academic life and adjustment.Conclusion: Therefore, parental involvement can play an essential role in the quality of education and student adjustment.}, keywords = {Parental involvement,Quality of academic life,adjustment}, title_fa = {تأثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانش‌آموزان انجام شد. روش ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه چهار تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که از میان آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 371 نفر (172 دختر و 119 پسر) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل پرسش‌نامه کیفیت زندگی تحصیلی (ویلیامز و باتن)، پرسش‌نامه سازگاری (سینها و سینگ) و پرسش‌نامه درگیری تحصیلی (فن و ویلیامز) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت PLS.2صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند که بین مشارکت والدین با کیفیت زندگی تحصیلی (r=0/387 ، t=10/969) و نیز بین مشارکت والدین با سازگاری دانش‌آموزان (r=0/119 ، t=4/307) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مشارکت والدین نقش میانجی بین کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری در دانش‌آموزان دارد.نتیجه گیری: بنابراین مشارکت والدین می‌تواند نقش مهمی در کیفیت تحصیلی و سازگاری دانش‌آموزان داشته باشد.}, keywords_fa = {مشارکت والدین,کیفیت زندگی تحصیلی,سازگاری}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1295.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1295_8e957ee5960f1d1f535304d187998f58.pdf} } @article { author = {Abbasi, Mohammad and Davoodi, Hossein and Heidari, Hassan and Pirani, Zabih}, title = {The Effects of Cognitive-metacognitive Strategies Training and Positive Psychology Training on Academic Self-efficacy, Academic Burnout, and Learning Strategies }, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {106-119}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.9}, abstract = {Objective: The present research aimed to explore the effects of cognitive-metacognitive strategies and positive psychology training skills on academic self-efficacy, academic burnout, and learning strategies.Methods: This was a quasi-experimental with an unequal control group design. The statistical population included students in Arak City, Iran, in the academic year 2019-2020. Accordingly, 45 of whom were selected using the convenience sampling method and randomly divided into 3 experimental and control groups (n=15/group). The study participants completed the Academic Self-Efficacy Scale, Bresso et al.’s (1997) Burnout Questionnaire, and the Learning Strategies Scale. The study hypotheses were tested by Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) and One-way Analysis of Variance (ANOVA).Results: The present study data indicated that concerning self-efficacy and academic burnout, teaching cognitive-metacognitive strategies was more effective than positive psychology training (P<0.01).Conclusion: The present research results that teaching cognitive-metacognitive strategies and positive psychology promoted academic self-efficacy and learning strategies and reduced academic burnout.}, keywords = {academic burnout,academic self-efficacy,cognitive-metacognitive,learning strategies,positive psychology}, title_fa = {سنجش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و راهبردهای یادگیری}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و روانشناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و راهبردهای یادگیری صورت گرفتروش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان اراک در سال تحصیلی 1398-1399 بود که 45 نفر از آنان با استفاده از شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و راهبردهای یادگیری زیمرمن و مارتینز پونز را تکمیل کردند. فرضیه‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک‌طرفه آزمون شدند.یافته ها: نتایج نشان داد در متغیرهای خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی، آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی اثربخش‌تر از آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر بود (0/01>P). نتیجه گیری: می‌توان بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و روان‌شناسی مثبت‌نگر باعث ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین کاهش فرسودگی تحصیلی می‌شود.}, keywords_fa = {خودکارآمدی تحصیلی,راهبردهای شناختی فراشناختی,راهبردهای یادگیری,روان‌شناسی مثبت‌نگر,فرسودگی تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1296.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1296_855d0bbdb4b97eb998fa7886afee4a51.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Malihe and Hashmian, Kianoosh and Dortaj, Fariborz and Abolmaali, Khadijeh}, title = {Effectiveness of Social-emotional Learning vs Mindfulness Training in Increasing Positive Orientation Towards School}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {120-133}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.32598/JSPI.9.4.10}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of perceived justice and organizationalnorms on teachers' psychological well-being.Methods: In 2017-2018, from high school graduates in Varamin County, 120 teachers were selected bysimple random sampling and randomly assigned to eight groups. The instruments included the Hollandvignette aimed to manipulate justice and organizational norms and psychological well-being questionnaire.The data were analyzed by multivariate covariance analysis.Results: The results indicated that perceived justice and organizational norms based on confirmation ofpositive behaviors and disapproval of negative behaviors affect admission, positive relationship, andteachers' psychological well-being growth.Conclusion: Regarding this finding, it seems necessary to pay attention to justice and reinforcement ofpositive organizational norms to improve teachers' psychological well-being.}, keywords = {Organizational justice,Norms,Well-being,teacher}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش جهت‌گیری مثبت به مدرسه بود. روش ها: روش پژوهش ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 1395-1396 بود. 339 دانش‌آموز به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه جهت‌گیری مثبت به مدرسه را تکمیل کردند. از میان ایشان 45 نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های کنترل و آزمایشی گمارده شدند. گروه اول دوازده جلسه آموزش اجتماعی عاطفی و گروه دوم هشت جلسه آموزش ذهن‌آگاهی دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از طرح ترکیبی دوراهه استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش عاطفی اجتماعی در مقایسه با آموزش ذهن‌آگاهی و گروه کنترل منجر به بهبود رضایت از مدرسه و نگرش نسبت به همکلاسی‌ها شده است (0/01>P)، اما در احساس تعلق به مدرسه و تلاش تحصیلی تفاوتی دیده نشد. اثر نتایج در طول زمان تداوم داشت.نتیجه گیری: آموزش اجتماعی عاطفی و آموزش ذهن‌آگاهی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای در افزایش جهت‌گیری مثبت به مدرسه در دانش‌آموزان استفاده شود.}, keywords_fa = {آموزش اجتماعی عاطفی,آموزش ذهن‌آگاهی,جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1297.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1297_589c99755ec88a690774cc61cbb3233b.pdf} }