@article { author = {Mirlohi, M and Dortaj, F}, title = {Comparing the effectiveness of note-taking, punctuation, annotation, and conceptual map on comprehension and learning speed females students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {3}, pages = {259-277}, year = {2020}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2020.1075}, abstract = {The present study aimed at comparing the effectiveness of note-taking, punctuation, annotation, and conceptual map on comprehension and learning speed of high school second grade females. The research plan was experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population included all high school second grade females in experimental sciences at the morning shift in Tehran in the academic year 2015-2016. A number of 60 students were selected by convenience sampling and each one was randomly assigned in different experimental and control groups. For data collection, the experimental texts, a researcher-made comprehension questionnaire, and timer were used. SPSS16 software and multivariate analysis of variance analysis were used for data analysis. The findings indicated a significant difference between the means of experimental and control groups in terms of learning speed (P<0.05). However, there was no significant difference between the learning speed of experimental groups (note-taking, punctuation, annotation, and conceptual map (P>0/05). A significant difference was found between the note-taking group and the control group in terms of comprehension while there was no significant difference between the punctuation group, annotation group, conceptual map, and control group. Using the learning strategies increases the learning speed and note-taking enhances the comprehension among the students.}, keywords = {Note-taking,Punctuation,Annotation,Conceptual map,comprehension,Learnings peed}, title_fa = {مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نقشه‌مفهومی بر درک‌ مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان دختر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نقشه‌مفهومی بر درک‌مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان دختر بود. طرح پژوهش‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 که به ‌صورت در دسترس تعداد 60 نفر از آن ها انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی مختلف و گروه کنترل قرار داده ‌شدند. برای جمع آوری اطلاعات از متون آزمایشی، پرسش نامه درک مطلب محقق ساخته و زمان سنج استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ازنرم‌افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد بین میانگین‌های گروه‌های آزمایش و گروه گواه، در زمینه سرعت یادگیری تفاوت معنا‌داری وجود دارد (05/0(P<؛ ولی بین سرعت مطالعه گروه‌های آزمایش (خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری وحاشیه‌نویسی و نقشه‌ی مفهومی) تفاوتی وجود ندارد(05/0<P). بین گروه خلاصه‌نویسی و گروه کنترل، در زمینه‌ی درک‌مطلب تفاوت معنادار است ولی بین گروه علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی، نقشه مفهومی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. استفاده از راهبردهای یادگیری سرعت یادگیری را بهبود می بخشد و استفاده از خلاصه نویسی، درک مطلب دانش آموزان را افزایش می دهد.}, keywords_fa = {خلاصه‌نویسی,علامت‌گذاری,حاشیه‌نویسی,نقشه‌مفهومی,درک مطلب و سرعت مطالعه}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1075.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_1075_92c12760c4f75894865e5334f941e33c.pdf} }