@article { author = {Hassani, M and Asadi, R and Sameri, M and Akbari, T}, title = {Structural modeling of the effect of educational aspiration on educational in equality of male and female students in pre-university cycle}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {37-50}, year = {2015}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research aimed to examinestructural modeling of the effect of educational aspiration on the educational in equality of male and female pre- university cycle students. Statistical population of this study included all male and female pre-university students in two educational districts of Urmia and 357 students were selected as study sampleusing Cochran formula. Data were gathered through researcher made questionnaire. Descriptive statistics (including charts, percentages, averages, etc.) were used to analyze dataand exploratory factor analysisas well asstructural equation modeling were used to fit the given pattern. The results ofthis study suggested that contextual factors, personal factors, and environmental factors have a direct effectoneducationalaspirations and alsostated that educational as pirations havea direct and significant effect on academic achievement.  }, keywords = {Keywords: Educational as pirations,educational in equality,educational achievement,contextual factors,personal factors,Environmental factors,data analysis}, title_fa = {مدل‌سازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع پیش‌دانشگاهی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری تاثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهرستان ارومیه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش­آموزان دختر و پسر در حال تحصیل در مقطع پیش­دانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 می‌باشدکه از میان آنها تعداد 357 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی(شامل نمودارها، درصدها، میانگین­ها و..) و برای برازش الگوی ارائه­شده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد عوامل زمینه‌ای، شخصی و محیطی تاثیر مستقیم بر آرزوهای تحصیلی دانش­آموزان دارد. همچنین نتایج نشان داد آرزوهای تحصیلی تاثیر مستقیم و معنی­دار بر پیشرفت تحصیلی دارد.}, keywords_fa = {آرزوهای تحصیلی,نابرابری آموزشی,پیشرفت تحصیلی,عوامل زمینه‌ای,عوامل شخصی,عوامل محیطی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_267.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_267_d23104a7ea0fafd6ab56ac6916b1bb94.pdf} }