@article { author = {Narimani, M and Mohammad Amini, Z and Zahed, A and Abolghasemi, A}, title = {A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastination}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {4}, number = {1}, pages = {139-155}, year = {2015}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research was to examine the effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on  academic motivation in  male Students with academic procrastination. The sample consisted of 60 subjects with procrastination randomly selected in high school of Oshnaviheh city. The subject was assigned randomly to experimental and control groups. The techniques used for education was training self-regulated learning strategies and problem-solving. The instrument employed in this research was academic motivation and academic procrastination scales. Results indicate that training self-regulated learning strategies and problem-solving have significance effect on academic motivation various control group (p≥00.1). training self-regulated learning strategies compare whit problem-solving have grater effects(p≥00.1) . this results indicates that training self-regulated learning and problem-solving  is mor bnefic for students to regulate their  self control, motivation and succeses.}, keywords = {procrastination,self – regulation,problem solving,Academic motivation}, title_fa = {مقایسه‌ی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان اهمال‌کار}, abstract_fa = {     هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آموزش حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان  اهمال‌کار بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پسر اهمال‌کار پایه اول متوسطه‌ی مدارس دولتی اشنویه بودند، که از بین آنها 60 نفر به‌عنوان نمونه به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری و انگیزش تحصیلی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله در مقایسه با گروه کنترل بر انگیزش تحصیلی آزمودنی‌ها تأثیر داشته است (01/0 ≥P). به‌علاوه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در مقایسه با آموزش حل مسئله تأثیر بیشتری بر انگیزش تحصیلی آزمودنی‌ها داشت ( 01/0 ≥P). همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی نسبت به  آموزش حل مسئله تأثیر بیشتری بر افزایش  انگیزش درونی و انگیزش بیرونی و کاهش بی انگیزشی داشته است( 01/0 ≥P). براساس نتایج این یافته‌ها می توان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله به دانش‌آموزان کمک می کند تا فرایندهای تنظیم اهداف، خودکنترلی، خود ارزشیابی و خود انگیزشی را مدیریت کنند و با رشد جهت‌گیری هدف‌هایشان در یادگیری، انگیزه یادگیری خود را تقویت و تسهیل کنند.}, keywords_fa = {راهبردهای یادگیری خودتنظیمی,حل مسئله,اهمال‌کاری,انگیزش تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_290.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_290_7f76050b1eec9e4aea119748862c28c7.pdf} }