@article { author = {Hashemi Nosratabad, T and Vahedi, SH and Dabiri, S}, title = {Estimating achievement goal orientation based on identity processing styles: A study of the role of educational grade}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {4}, number = {3}, pages = {137-152}, year = {2015}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2015.360}, abstract = {Goal orientation and its relevant factors are among the important motivational issues that have special place in education. The aim of the present research was to predict goal orientations based on identity processing styles with regard to students’ educational grades. To this end, a sample including 194 female students were selected from among the first and fourth grade students of senior high schools in the fifth district of Tehran, through a multi-step cluster sampling approach. They responded to Achievement Goal Orientation Questionnaire and Identity Style Inventory. The results of stepwise regression analysis showed that regardless of educational grades, information-oriented identity style in predicting mastery goal orientation and normative style in predicting performance-approach and performance-avoidance goals had a positive and significant role, but with regard to students’ grades relative to the total group, some difference was observed in the proportion of identity styles in predicting mastery and performance-approach goal orientations. It can indicate the moderating role of grades in the prediction of goal orientations based on identity styles.}, keywords = {Goal orientation,identity processing styles,educational grade}, title_fa = {پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی}, abstract_fa = {جهت­گیری هدف و عوامل مؤثر و مرتبط با آن یکی از مسائل انگیزشی مهم است که امروزه در امر تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه­ای برخوردار­ است. هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های پردازش هویت با در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی دانش­آموزان بود. نمونه­ای مشتمل بر 194 دانش­آموز دختر به روش خوشه­ای چندمرحله­ای از میان دانش­آموزان مقطع اول و چهارم (پیش‌دانشگاهی) دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهت­گیری هدف پیشرفت، پرسشنامهسبک­هایهویت پاسخ دادند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بدون در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی، سبک هویت اطلاعاتی در پیش­بینی جهت­گیری تبحری و سبک هویت هنجاری در پیش­بینی جهت­گیری عملکردگرایی و عملکرد اجتنابی نقش مثبت و معناداری دارند. با در نظر گرفتن پایه­ تحصیلی دانش­آموزان تفاوتی در سهم سبک­های هویت برای پیش­بینی جهت­گیری هدف تبحری و عملکردگرایی نسبت به کل گروه مشاهده شد که این نتیجه می­تواند نشان­دهنده نقش تعدیل‌کنندگی پایه‌های تحصیلی در پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های هویت باشد.}, keywords_fa = {جهت‌گیری اهداف,سبک‌‌های پردازش هویت,پایه تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_360.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_360_eb0b5cae422585f291ed39f5f97ccf1f.pdf} }