@article { author = {Kakavand, A and Shams Esfandabad, H and Beiranvand, M}, title = {Effect of the positive thinking education to the mothers on their children externalizing disorders reduction}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {4}, number = {4}, pages = {125-142}, year = {2016}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study, the effect of positive thinking to mothers on their children's disorders of the outer.Method: This quasi-experimental pretest - posttest control group. Among mothers of children with disorders of the exterior has been referred to counseling and psychology students in nine of Tehran, 30 were randomized into two groups (n = 15) and control group (15 cases). The independent variable of positive thinking in 8 sessions of 3 hours was the experimental group, the control group received no intervention. the Child Symptom Inventory was used to collect data. Analysis of covariance was used to analyze the dataResults: Mothers of positive thinking to reduce the hyperactivity/ attention deficit and in disobedience coping / grudge match was effective. Also, changes in one-month follow-up was persistent. Conclusion: Positive thinking education for mothers improve behavioral symptoms in children with disorders affecting the exterior of the mothers.}, keywords = {externalizing disorders/ ADHD/ ODD/ positive thinking training}, title_fa = {تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلال‌های بیرونی شده کودکان آن‌ها}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلال‌های بیرونی شده کودکان آن‌ها بود. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. از میان مادران کودکان دارای اختلال‌های بیرونی شده ارجاع داده شده به مرکز مشاوره و روان‌شناسی دانش‌آموزی منطقه نه شهر تهران، 30 نفر به‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. متغیر مستقل آموزش تفکر مثبت بود که در 8 جلسه 2 ساعته روی گروه آزمایش انجام شد، در گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. از پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان برای جمع آوری داده‌ها استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش  نمره بیش فعالی/کمبود توجه و نافرمانی مقابله­ای/ لج بازی مؤثر بود. همچنین، تغییرات ایجاد شده در پیگیری یک ماهه نیز ماندگار بود. آموزش تفکر مثبت به مادران، در بهبود علائم رفتاری کودکان دارای اختلال‌های بیرونی شده مؤثر است.}, keywords_fa = {اختلال‌های بیرونی شده,بیش‌فعالی,کمبود توجه,لج بازی,نافرمانی مقابله ای,آموزش تفکر مثبت}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_404.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_404_e408c9f68cb01e9de8dfd16e1d6e33fb.pdf} }