@article { author = {Ahadi, B and Sotuadeh, M.B and Habibi, Y}, title = {The comparison of psychological well-being and defense mechanisms in stuttereing and non stuttering students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {1}, number = {4}, pages = {6-22}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d_1_4_91_12_1_1}, abstract = {The purpose of this study was to compare psychological well-being anddefense mechanisms in stuttering and non stuttering students.The sampleincluded 15 stuttering and 15 non stuttering students who were stutteringstudent Random sampling and non-stuttering student the cloning methodsaccording to age and education status were selected. For data collection, thePsychological Well-being Scale and Defense Mechanisms Questionnairewere used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.Theresults showed that there are significant differences between thepsychological well-being and defense mechanisms of stuttering and nonstuttering students (p<0.01). In fact, the psychological well-being ofstuttering students was lower than that of non stuttering students. Alsoresults showed that stuttering students used more immature defensemechanisms.}, keywords = {Stuttering,psychological well-being,defense mechanisms and students}, title_fa = {مقایسه ی بهزیستی روان شناختی و مکانیزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی بهزیستی روان شناختی و مکانیز مهای دفاعی در دانش آموزان با و بدونلکنت زبان است. طرح پژوهش، پس رویدادی از نوع مورد- شاهدی بوده است. جامعه مورد نظردانش آموزان با و بدون لکنت زبان دور هی راهنمایی شهرستان گرمی بود. نمونه ی آماری مشتمل بر 30آزمودنی پسر ( 15 نفر لکنتی و 15 نفر عادی) بود. در راستای هدف این پژوهش ابزارهای مورد استفاده،پرسشنامه ی بهزیستی روان شناختی ریف و مکانیر مهای دفاعی بود. روش نمونه گیری در این پژوهشتصادفی ساده بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارتجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح ،SPSSتفاوت معناداری بین دانش آموزان لکنتی و عادی در هر دو متغیر بهزیستی روان شناختی و P <٠/٠١مکانیزم های دفاعی وجود دارد. این یافته ها حاکی است که دانش آموزان لکنتی، بهزیستی روان شناختیپایین تری داشته و از مکانیز مهای دفاعی ناپخته تری نسبت به دانش آموزان عادی استفاده می کنند}, keywords_fa = {لکنت زبان,بهزیستی روان شناختی,مکانیزم های دفاعی,دانش آموزان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_46.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_46_7384aab35bc35b86305367c7a1a69225.pdf} }