@article { author = {Bashokouh, M and Pooramini, Z}, title = {Explained of way for effective informal learning of high school's managers and assistants in Ardabil city}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {5}, number = {3}, pages = {7-23}, year = {2016}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the information age, continuous learning to become a source of competitive advantage and organizations that learn faster than your competitors have greater chances of survival. Thus, organizations are more oriented to have learning and Most organizations are aware of the importance of learning So object of this article is studying the sources and methods of assistants and manager's learning in high schools of Ardebil city. In order to become familiar with this resources and knowledge of production methods and promotion experimental and theoretical knowledge in the field of management and related fields. This research is applied and research method is Quantitative (Reliability= 0/96). Statistical population was300 assistants and managers in high schools of Ardebil city that 168 people of them were selected by  usingcocran formula .Data were analyzed through spss and Result shows that Learning by doing is the most important among other learning resources and Learning through social interaction and learning byeducation and publications are important in the later stages, respectively.}, keywords = {formal learning,informal learning,managers,assistant,high schools and Ardebil city}, title_fa = {تبیین روشی برای یادگیری غیررسمی موثر مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان اردبیل}, abstract_fa = {در عصر اطلاعات یادگیری مستمر به عامل ایجاد مزیت رقابتی پایدارتبدیل شده وسازمان‌هایی که زودتر از رقبا یاد می‌گیرند شانس بقای بیشتری دارند. از این رو اکثر سازمان‌ها گرایش بیشتری به یادگیری پیدا کرده و به اهمیت یادگیری آگاه شده‌اند. هدف از این پژوهش نیز مطالعه وبررسی منابع وروش‌های یادگیری مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان اردبیل، به منظور آشنایی با این منابع، ترویج وارتقا سطح دانش نظری وتجربی در حوزه‌های مدیریتی است. تحقیق حاضراز حیث هدف کاربردی وابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است (پایایی=96/0). جامعه آماری تحقیق 300  نفر از مدیران و معاونان مدارس متوسطه بوده که 68 1 نفر  از آن‌ها با استفاده از روش کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند.  داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد یادگیری از طریق انجام کار بیشترین اهمیت را در بین منابع یادگیری داشته و یادگیری از طریق تعاملات اجتماعی، و آموزش و انتشارات به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.}, keywords_fa = {یادگیری رسمی,یادگیری غیررسمی,مدیران,معاونان,مدارس متوسطه}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_460.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_460_f6066b8f09bcd4088939475b11344dd3.pdf} }