@article { author = {Palangi, A and Habibi, Y and GhasemiNejad, M. A}, title = {Comparing social stress and sensitivity to rejection in children with and without stuttering}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {5}, number = {3}, pages = {24-38}, year = {2016}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main goal of this study was to compare social stress and sensitivity to rejection in students with and without stuttering. The method of this study was causal-comparative. The statistical population included all students with stuttering according to DSM-5 in which 20 students with stuttering were selected using census sampling method and 20 normal subjects were selected by the random sampling. Then, they responded to Watson and Friend avoidance and social turmoil scale questionnaires and Rejection Sensitivity Questionnaire (RSQ). Data were analyzed using the analysis of variance method and SPSS software. Results showed that individuals with stuttering had higher scores in social pressure, fear of negative evaluation, social anxiety and sensitivity to rejection than normal ones. The results of Wilks Lambda test showed that 71% of the difference between the two groups was determined by social pressure and sensitivity to rejection. Therefore, students with stuttering are exposed to increase their problems and frustration because of social pressures that they endure as well as sensitivity to rejection.}, keywords = {prevention,Stuttering,sensitive to rejection and social pressure}, title_fa = {مقایسه‌ی فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش مقایسه فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان بود. روش این پژوهش علی مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان بر اساس DSM-5 بودند که 20 دانش‌آموز مبتلا به لکنت زبان را با استفاده از روش نمونه­گیری سرشماری و20 نفر از افراد عادی نیز به شیوه نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس به پرسشنامه­های مقیاس اجتناب و آشفتگی اجتماعی و حساسیت به طرد پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس و نرم‌افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که افراد مبتلا به لکنت زبان نسبت به افراد عادی نمرات بالاتری در فشار اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، اضطراب اجتماعی و حساسیت به طرد داشتند. نتایج نشان داد که 71 درصد از تفاوت بین دو گروه‌ها توسط فشار اجتماعی و حساسیت به طرد تعیین می‌شود. بنابراین دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان  فشار به دلیل فشار های اجتماعی که تحمل می‌کنند و همچنین  حساسیتی که نسبت به  طرد شدن دارند مستعد این هستند که مشکلات شان افزایش یافته و سرخورده شوند.}, keywords_fa = {لکنت زبان,حساسیت به طرد,فشار اجتماعی,دانش آموزان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_461.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_461_92f5a054984b18e7f0ee1e5676c72906.pdf} }