@article { author = {Saneghi, A and Ahmady, Kh}, title = {The impact of life - goals training (based on life style) on educational motivation and, self - efficacy among secondary school students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {5}, number = {3}, pages = {78-99}, year = {2016}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study was performed in order to evaluate the effectiveness of life goal training (based on life style) on academic motivation and self - efficacy among female students in secondary schools.The method of this research was semi-experimental. In order to measure the variables of the research, Vallerand Academic Motivation Scale and Sherer General Self Efficacy Scale were used. The survey includes the female students in secondary schools of Baharestan, 1393 - 94. The method of collecting samples was using available samples. Students with the lowest score in Academic Motivation Scale were randomly selected and divided into experimental group and control group of 20 subjects. For statistical analysis between groups, The analysis of covariance was performed.In this research, in order to use the analysis of covariance, Kolmogorov–Smirnov, Levine, and homogenous slope tests were performed. The findings of this study suggested that life goal traing increases both extrinsic and intrinsic motivation and self-efficacy among female students.According to the findings of the research, it is concluded that using life goal training in secondary school students is a beneficial factor in developing their personal growth and educational success. So it is proposed that life goal training (according to life style) to be taught as a course in secondary schools and the results to be analyzed.}, keywords = {Life Goals,Life Style,Educational Motivation,self-efficacy}, title_fa = {اثربخشی آموزش اهداف زندگی (مبتنی بر مدل سبک زندگی) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش اهداف زندگی (مبتنی بر سبک زندگی) بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره دبیرستان انجام شد. این تحقیق به روش نیمه آزمایشی بوده و برای سنجش متغیر‌های تحقیق از مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل دانش‌آموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان بهارستان، در سالتحصیلی 94 – 1393 بودند. روش نمونه‌گیری در دسترس بود. پس از اجرای مقیاس انگیزش تحصیلی، دانش‌آموزانی که پایین‌ترین نمره را در این مقیاس کسب کرده بودند، بصورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در هر گروه 20 نفر به طور تصادفی قرار گرفتند و پروتکل مداخله‌ای آموزش اهداف زندگی مبتنی بر سبک زندگی برای گروه آزمایش اعمال شد. جهت تحلیل داده‌ها از کوواریانس بین گروهی استفاده شد. در پژوهش حاضر جهت استفاده از تحلیل کوواریانس، پیش‌آزمون‌های کلموگروف اسمیرنوف، لوین و همگنی‌شیبها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش اهداف زندگی (مبتنی بر سبک زندگی) برانگیزش تحصیلی دانش‌آموزان (هم در ابعاد درونی و هم در ابعاد بیرونی) و خودکارآمدی آنان ﺗﺄثیر معنادار داشته است. براساس یافته‌های پژوهش می توان نتیجه‌ گرفت آموزش اهداف زندگی می‌تواند در رشد شخصی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان دوره دبیرستان مفید باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود اهداف زندگی مبتنی بر سبک زندگی، به عنوان واحد درسی در دوره دبیرستان تدریس شود و نتایج حاصل از آن مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {اهداف زندگی,سبک زندگی,انگیزش تحصیلی,خودکارآمدی,دانش آموزان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_464.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_464_b6a4802d854f71fc70b32885cb554e64.pdf} }