@article { author = {Dehghannezhad, S and Hajhosseini, M and Ejei, J}, title = {Effectiveness of Positive Thinking Skill Training on Social Maladjusted Adolescent Girls' social adjustment and Psychological Capital}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {6}, number = {1}, pages = {48-65}, year = {2017}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2017.537}, abstract = {The aim of current study was to recognize effect of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Method this study was experimental and in framework of pre- and post-test plans with control group. It was measured by two questionnaires A: students' adjustment for high school. B: Inventory Psychological Capital . Accordingly, a 60-person sample of maladjusted adolescent girls in high schools of Hashtgerd City was elected using cluster sampling method. Then positive thinking skills training were provided for experimental group. The pre- and post-test were performed for both groups before and after of training for experimental group and data obtained by descriptive statistics and data categorizing and in inferential level were investigated by Covariance analysis method. Results of data analysis showed that training influence of positive thinking is effective on increase of adolescent students' adjustment and psychological capital.}, keywords = {positive thinking,social adjustment,Psychological capital,maladjusted adolescent}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی دختران نوجوان ناسازگار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی دختران نوجوان ناسازگار انجام پذیرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و در چارچوب طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان‌های دولتی در سال تحصیلی 94-93 شهر هشتگرد بود که به روش تصادفی مرحله‌ای، دو دبیرستان انتخاب شد و بر اساس نمره‌کسب ‌شده از اجرای اولیه پرسشنامه سازگاری اجتماعی نمونه‌ای شامل 60 نفر از نمرات پایین تر از میانگین، برای پژوهش برگزیده شده و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گرداوری اطلاعات به واسطه دو ابزار، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان  و پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتاتزوهمکاران صورت پذیرفت. به‌ منظور اجرای پژوهش و مطابق با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون ابتدا هر دو گروه در پیش‌آزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی قرار گرفتند و مجدداً در پس‌آزمون هر دو گروه به سنجش درآمدند. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان شناختی نشان داد (05/0p<). بر این اساس می‌توان گفت آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری دانش‌آموزان مؤثر بوده و منجر به بهبود سرمایه روان شناختی در کلیه مؤلفه‌های آن‌ شامل خودکارآمدی، امید، خوش‌بینی و تاب‌آوری می‌شود.}, keywords_fa = {مهارت‌های مثبت اندیشی,سازگاری اجتماعی,سرمایه روان‌شناختی,دختران نوجوان}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_537.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_537_6a8aa7a02a1dae200e090aa313432dc8.pdf} }