@article { author = {Bahrami, M and Abolghasemi, A and Narimani, M}, title = {Comparing of self-perception and safety measures in students with social anxiety disorder symtoms and normal students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {2}, number = {1}, pages = {62-79}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d-2-1-91-11-4}, abstract = {The objective of this study is to compare self-perception and safetybehaviors in students with social anxiety disorder sigens and normalstudents. The method of this study is of the type causal-comparative. Thesample of this research was 100 high school students with social anxietydisorder and 100 normal high school students in Paveh city who wereselected by random cluster sampling. To collect data Liebowitz SocialAnxiety Scale for Children and Adolescents, Harter Self-Perception Profileand Social Phobia Safety Behaviours Scale were used. The results of themultivariate analysis of variance showed the self-perception in students withsocial anxiety disorder compared to the control group were more impaired.Also, safety behaviors in students with social anxiety disorder were morethan the control group. The results of the multiple regression analysisshowed that self-perception and safety behaviors explained 22 percent of thevariance of social anxiety disorder symptoms in students with social anxietydisorder.}, keywords = {social anxiety disorder,self-perception,safety behaviors}, title_fa = {مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه هایاختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. این مطالعه از نوع ع لّی- مقایسه ای است. نمونه ی این پژهش 100دانش آموز دارای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش آموز بهنجار مقطع دبیرستان شهر پاوه بود که باروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعیکودکان و نوجوانان، مقیاس رفتارهای ایمنی و مقیاس ادراک از خود استفاده شد. نتایج تحلیل واریانسچند متغیری نشان داد که ادراک از خود در دانش آموزان دارای نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی درمقایسه با گروه بهنجار مختل تر بود. همچنین رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلالاضطراب اجتماعی بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که رفتارهایایمنی و ادراک از خود 22 درصد از واریانس نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش آموزاندارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکنند. این نتایج بیان می کند که ادراک از خود و رفتارهایایمنی در پیش بینی نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان تأثیرگذار هستند.}, keywords_fa = {اختلال اضطراب اجتماعی,ادراک از خود,رفتارهای ایمنی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_56.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_56_dba7ddddacded845ae68c87066d13615.pdf} }