@article { author = {Salimi, J and Abdi, A}, title = {On the relationship between psychological empowerment and job satisfaction of teachers: Investigating the mediator role of organizational citizenship behavior}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {6}, number = {4}, pages = {70-98}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2018.605}, abstract = {              This research tries to explain the role of organizational citizenship behavior of teachers and its relationship with psychological empowerment and job satisfaction. The research method is descriptive-correlational. The population included all the male and female teachers in secondary schools (Districts 1 and 2) during the 1395-1396 school year in Sanandaj city. Based on single-stage cluster sampling, 109 teachers were randomly selected as the sample. For data collection, we used the following questionnaires; Job satisfaction by Field and Ruth (1951), psychological empowerment by Spreitzer (1995), and organizational citizenship behavior by Organ and Kanvsky (1996) .Data analysis was performed by Pearson correlation and multiple regression. The results showed that the components of psychological empowerment and organizational citizenship behavior predict about 37 percent of job satisfaction of teachers. Among dimensions autonomy and professional growth correlated with job satisfaction of the teachers. There was a significant relationship (p<0.05). There was a significant relationship among the altruism components of conscience and deontology, civil behavior and politeness with job satisfaction (p<0.05). Among the dimensions, there was a significant relationship (p<0.05) between meaningful jobs, self-efficacy, autonomy with organizational citizenship. In addition, there was no difference between job satisfaction and psychological empowerment for male and female teachers. Attention to psychological empowerment and organizational citizenship behavior can help to establish them in the educational system in order to improve the performance and efficiency of training centers.  }, keywords = {job satisfaction,Psychological empowerment,organizational citizenship behavior,teachers}, title_fa = {مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی و رضایت شغلی معلمان؛ بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی دبیران در رابطه با توانمندسازی روان‌شناختی و رضایت شغلی می­پردازد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مجموع دبیران مرد و زن مقطع متوسطه آموزش و پرورش (ناحیه 1 و 2) شهرستان سنندج در سال تحصیلی 96-95 می‌باشد. براساس نمونه­گیری خوشه­ای یک مرحله­ای تعداد 109 دبیر به صورت تصادفی، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها، از پرسشنامه­های رضایت شغلی فیلد و روث، توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر  و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تفاوت میانگین­ها انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد کهمؤلفه­های توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی، حدود 37 درصد رضایت شغلی دبیران را پیش­بینی می­کنند.بین ابعاد خودمختاری و رشد حرفه­ای با رضایت شغلی دبیران رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p).بین مولفه­های نوع دوستی، وجدان و وظیفه­شناسی، رفتار مدنی و ادب و احترام با رضایت شغلی، رابطه معنی­داری وجود دارد (05/0>p). بین ابعاد معنا­داری در شغل، خوداثربخشی، خودمختاری و تأثیرگذاری با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p).همچنینبین رضایت شغلی و توانمندسازی روان‌شناختی دبیران زن و مرد تفاوت وجود ندارد. توجه به مفاهیم توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی و کمک به استقرار آن­ها در نظام آموزشی، در رابطه­ی معنی­دار با رضایت شغلی، می­تواند در جهت بهبود عملکرد و بازدهی مراکز آموزشی مفید باشد.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,توانمندسازی روان‌شناختی,رفتار شهروندی سازمانی,دبیران}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_605.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_605_a372236878e2840ed713b11d61327ade.pdf} }