@article { author = {Sharifi, F and Marziyeh, A and Jenaabadi, H}, title = {The relationship between achievement goals and the sense of connectedness with school and subjective vitality among students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {6}, number = {4}, pages = {99-119}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2018.606}, abstract = {The present study aims to investigate the relationship between achievement goal and the sense of connectedness with school and subjective vitality among students.  The participants were 300 Kerman’s high school students (93 boys, 207 girls) who were selected by stratified random sampling. Three instruments were used for data collection. The participants filled out the achievement goal questionnaire (Elliot & Mc Gregor), the connectedness with school (Bety & Bery) and the state subjective vitality scales (Ryan & Frederick). For achievement goal, findings showed positive and meaningful relationship between mastery attitude orientation and performance attitude orientations and the sense of connectedness with school and subjective vitality. Also, regression analysis results revealed mastery attitude orientation was able to predict sense of connectedness with school and influence it with 7.1% variance. Besides, performance attitude orientation was able to predict subjective vitality and influence it with 0.11% variance. Then, mastery-attitude orientation was able to predict subjective vitality and influence it with 0.13% variance.}, keywords = {Achievement goals,the sense of connectedness with school,subjective vitality}, title_fa = {رابطه اهداف پیشرفت با احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش تعیین رابطه اهداف پیشرفت با احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی دانش‌آموزان بود­. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه­ی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه­ی دوم، دوره متوسطه دوم، ناحیه دو شهرکرمان در سال تحصیلی1396- 1395 می­باشدکه از بین آنان نمونه­ای به حجم 300 نفر (207 دختر،93پسر)، با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده­بودند. و با استفاده از پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و بتی) و مقیاس نشاط ذهنی حالتی (رایان و فردریک)، اقدام به جمع آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، استفاده شد. نتایج نشان داد در زمینه اهداف پیشرفت، بین جهت­گیری­های رویکردی-تبحری و رویکردی-عملکردی با احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد جهت­گیری رویکردی-تبحری توانسته­است بر احساس تعلق به مدرسه با مقدار (1/7) درصد واریانس تاثیر بگذارد و آنرا پیش­بینی کند. همچنین جهت­گیری رویکردی-عملکردی توانسته بر نشاط ذهنی با مقدار (11/0) درصد واریانس تاثیر بگذارد و آنرا پیش­بینی کند، و  در گام دوم، جهت­گیری رویکردی-تبحری توانسته بر نشاط ذهنی با مقدار (13/0) درصد واریانس تاثیر بگذارد و آنرا پیش­بینی نماید.}, keywords_fa = {اهداف پیشرفت,احساس تعلق به مدرسه,نشاط ذهنی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_606.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_606_eac2dbebebcef0bbf8711b5f3ab487cb.pdf} }