@article { author = {Alipour, A and Aghayoosefi, A.R and Abaszade Aghdam, N}, title = {The effect of reading Persian text written with English letters (FINGLISH) on salivary cortisol in high school female students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {2}, number = {2}, pages = {124-137}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {d-2-2-92-4-8}, abstract = {Today Persian users of mobile, computers and the Internet write their ownPersian texts with Latin letters named "Finglish" to facilitate their writings.The present study investigated this hypothesis that reading Persian textswritten with English letters (FINGLISH) affects stress inducing thatactivating the hypothalamic-pituitary-adrenal axis and increased secretion ofcortisol in saliva. 40 high school student candidates from 5 area Educationof Tehran were selected and were randomly assigned to two groups(Experimental and Control). Experimental group read Finglish text andnormal control group read Persian text. Their saliva samples were collectedin three stages, before, immediately after and 15 minutes after readingFinglish and Persian texts. Salivary cortisol levels were measured by ELISAin the laboratory. Salivary cortisol secretion rates in the experimental groupincreased significantly (P<0.05) than the control group in different stages.Data analysis showed that reading Persian text written in Latin letters,creating the effect of stress on salivary cortisol secretion in high school girlstudents.}, keywords = {reading,Persian text,Finglish,stress,salivary cortisol,Elisa}, title_fa = {تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز}, abstract_fa = {امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش،می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آنحاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثرتنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزولبزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی رامطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متونگردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزولبزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته استتحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05)تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.}, keywords_fa = {خواندن,متن فارسی,فینگلیش,تنیدگی,کورتیزول بزاقی,الایزا}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_67.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_67_e6ab367e23d1f1e1973376a679fb63d1.pdf} }