@article { author = {Tajik, S and Moharami, Jafar and Daneshparvar, H}, title = {On the relationship between personality characteristics and cognitive emotion regulation with academic burnout among female high school students}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {7}, number = {3}, pages = {68-87}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2018.729}, abstract = {The purpose of this study was to examine the relationship betweenpersonality characteristics and cognitive emotion regulationwith academic burnout among female high school in students Tehran. The research method was descriptive-correlational. The population included all female high school students in Tehran in 2016-2017 year academic amounting to 85747 people.  According toCochran formula, 382 female students were selected as the sample through multistage sampling. The instruments for data collection included three valid and reliable scales of Costa andMcCrae (1992), Granefski, Kraaij and Spinhoven of cognitive emotion regulation (2002) and Breso, Salanova and Schoufeli's academic burnout (2007). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multi regression analysis. Findings showed that there was a positive and significant correlation between neuroticism and academic burnout (p<.05). There was a negative and significant correlation between extraversion, agreeableness, conscientiousness and openness and academic burnout (p<0.05). There was a positive and significant correlation between non-adaptive cognitive emotion regulation and academic burnout (.<0.05). There was also a negative and significant correlation between adaptive cognitive emotion regulation and academic burnout (p<.05). Regression analysis revealed that personality characteristics and cognitive emotion regulation play a significant role in explaining academic burnout of female students. According to the results, it can be concluded that personality characteristics and cognitive emotion regulation are essential determinants of academic burnout among female students.}, keywords = {Personality characteristics,cognitive emotion regulation,academic burnout,Students}, title_fa = {رابطه ویژگی‌های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم­بستگی است. جامعه آماری کلیه دانش­­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 85747 نفر را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 دانش‌آموز به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع خوشه­ای چندمرحله‌ای بود. جهت گردآوری داده­ها سه مقیاس روا و پایا شامل پرسش­نامه­ی استاندارد شخصیتی کاستا و مک کری(1992)، پرسش­نامه­ی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون (2002) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچافلی(2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب هم­بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بین روان رنجورخویی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی‌علاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین برون­گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، مقبولیت و وظیفه شناسی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی‌علاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان منفیبا ابعاد فرسودگی تحصیلی (خستگی، بی‌علاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان مثبت با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی‌علاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر دارند. بر اساس نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان تعیین­گرهای مهم فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر هستند.}, keywords_fa = {Personality characteristics,cognitive emotion regulation,academic burnout,Students}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_729.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_729_9f988a9206280525fe5a0ef6f16a9552.pdf} }