@article { author = {Bahari Odlo, B and Edrisi, F and Saini, M.H and Moradi, H}, title = {Commitment to the Teachings of Islam, Religious Orientation, and Psychological Capital across female and male Students: A Comparative Study}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {8}, number = {1}, pages = {58-70}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2019.796}, abstract = {The purpose of the current study was to compare the issues of being committed to the teachings of Islam, religious orientation, and psychological capital across male and female students. The participants of the study included male and female students at Sama institute- Islamic Azad University, Ardebil Branch in academic year of 2018-2019. Then, the sample of fifty male and female students was equally selected through two-stage cluster sampling. The selected participants answered such questionnaires as commitment to the teachings of Islam, Luthans’ psychological capital, and Allport’s religious orientation. Their internal consistency was estimated through Cronbach's alpha. Chi-square was used to examine the relationship between commitment to the teachings of Islam and gender. Furthermore, considering “doing good and forbidding evil”, the researchers found that there was a high correlation between gender and factors such as control of the look, appropriate cover, swear, avoidance of exploring others, bad guessing, avoidance of bad speech, good work, respect for parents. It is worth mentioning that with the exception of factors such as avoidance of exploring in others, bad guessing, and good work, females outperformed the male students. T-test demonstrated that there was a significant difference in each of the four components of psychological capital and internal-external religious orientations across genders. Comparing means showed that in all cases females enjoyed high value and outperformed the males regarding the mentioned parameters. There was not any significant difference in the total scores of commitment to the teachings of Islam across gender.}, keywords = {religious orientation,Psychological capital,Commitment to the Teachings of Islam,Gender}, title_fa = {مقایسه عامل به احکام بودن، جهت‌گیری مذهبی و سرمایه روان‌شناختی در میان دانش‌آموزان دختر و پسر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه عامل به احکام بودن، جهت­گیری مذهبی و سرمایه روان­شناختی در میان دانش­آموزان دختر و پسر بود. جامعه آماری دانش­آموزان دختر و پسر آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونه پژوهش تعداد ۵0 نفر دختر و پسر به سهم برابر که به شیوه نمونه­گیری خوشه‌ای دو مرحله­ای انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامه­های عامل به احکام، سرمایه روان­شناختی لوتانز و پرسشنامه جهت­گیری مذهبی آلپورت به­صورت گروهی تکمیل کردند و همسانی درونی آن­ها با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی گردید، در بررسی ارتباط بین گزینه های مربوط به عامل به احکام با جنسیت از آزمون کای اسکوار استفاده شد. نتایج نشان داد از نظر امر به معروف و نهی از منکر، حفظ نگاه، پوشش مناسب، قسم، پرهیز از تجسس و گمان بد، پرهیز از سخن چینی، انجام کار خیر و نیکی بر پدر و مادر با جنسیت ارتباط معناداری داشت. به­طوری­که در اکثر موارد به استثناء پرهیز از تجسس و گمان بد و نیز انجام کار خیر دختران از پسران برتر بودند. بر اساس نتایج آزمون t بین دوجنس از نظر هر چهار مؤلفه مربوط به سرمایه روان­شناختی و جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی اختلاف معنادار بود، بطوریکه مقایسه میانگین نشان داد در همه موارد دخترها نسبت به پسرها از ارزش بالایی برخوردار بودند. بین دو جنس از نظر نمره کل عامل به احکام اختلاف معناداری مشاهده نگردید.}, keywords_fa = {جهت‌گیری مذهبی,سرمایه روان‌شناختی و عامل به احکام و جنسیت}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_796.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_796_20cadc8cb97c03345f36eef80f13b844.pdf} }