@article { author = {Kiani, A and Karimianpour, GH}, title = {The Role of Quality of Life in School and Self-Regulation in Predicting Students' Academic Vivacity}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {8}, number = {1}, pages = {173-191}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2019.802}, abstract = {The purpose of this study was to examine the role of quality of school life and academic self-regulation in predicting students’ academic vivacity. This is a correlational study. The population of this study included all Ardebil high school students during 2016-2017 academic year, among whom 230 students were selected by cluster random sampling. For data collection, quality of school life questionnaire, academic self-regulation questionnaire, and academic vivacity questionnaire were used. The data were analyzed by using Pearson’s correlation and regression analysis. The results showed that there exists a significant positive relationship between the quality of school life and its components and academic self-regulation and its components with academic vivacity. Also, regression analysis revealed that 57% of the total variance of academic vivacity can be explained by the quality of school life and academic self-regulation. Therefore, it can be concluded that the quality of school life and academic self-regulation must be taken into account as one of the important factors leading to academic success.}, keywords = {Quality of school life,academic self-regulation,Academic vivacity}, title_fa = {نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلّیه­ی دانش‌آموزان دوره­ی متوسطه­ی اول شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 95-1396 تشکیل می‌دادند که از میان آن­ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 230 دانش‌آموز ‌به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامه‌ی 223 دانش‌آموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامه­ی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامه­ی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمع‌آوری داده­ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مؤلفه‌های آن) و خود­تنظیمی تحصیلی (و مؤلفه‌های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خود­تنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خود­تنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان است.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی در مدرسه,خود‌تنظیمی تحصیلی,سرزندگی تحصیلی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_802.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_802_f05e4e4387e71643e2b36e544fd856b3.pdf} }