@article { author = {Abdolmohamadi, K and Ahmadi, E and Chobdary, A and Hosseinalizade, M}, title = {The Comparison of Vulnerability Dimensions to Addiction between Student with and without Oppositional Defiant Disorder}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {1}, pages = {97-114}, year = {2020}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2020.905}, abstract = {Vulnerability to addiction is one of the main components of the prediction of social health and addiction in adolescent. The purpose of this study was to compare the components of vulnerability to addiction between adolescents with and without Oppositional Defiant Disorder. The research design was a causal-comparative research. The statistical population of this study consisted of all male students’ high school in Tabriz city in the academic year of 2016-2017 that Based on the Morgan sampling table, 500 were selected and were screened by the YSR (Youth Self-Report) then 40 students with Oppositional Defiant Disorder. And 40 Normal students were selected. In the next step, by using of Inci addiction questionnaire identified people at risk to addiction tendency in two groups. To investigate the research hypothesis, MANOVA test was used and the results showed there is a significant difference between the two groups in the components of the vulnerability to addiction (depression, positive attitude towards drugs, anxiety, and high excitement) and total score in confidence level of 0.99. This difference was in favor of without Oppositional Defiant Disorder. In other words, this test has determined that adolescents with Oppositional Defiant Disorder are more vulnerable to addiction. Early diagnosis and early intervention for Oppositional Defiant Disorder can reduce the likelihood of vulnerability to addiction among adolescents.}, keywords = {Oppositional Defiant Disorder,vulnerability to addiction,mal students}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای ابعاد آسیب‌پذیری به اعتیاد بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه مؤلفه‌های آسیب‌پذیری به اعتیاد بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. پژوهش حاضر از نوع روش علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر تبریز در سال تحصیلی 95-96 بود که بر اساس جدول نمونه‌گیری مورگان 500 نفر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه مشکلات رفتاری نوجوانان (YSR) مورد غربالگری قرارگرفتند. سپس 40 دانش‌آموز مبتلا به ODD و 40 دانش‌آموز عادی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد (نیسی، 1392) استفاده شد. آزمون مانوا به منظور تجزیه و تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه از نظر مؤلفه‌های آسیب‌پذیری به اعتیاد (افسردگی، نگرش مثبت به مواد، اضطراب، هیجان خواهی بالا) و نمره کل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) و دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل اعتیاد دارند؛ بنابراین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تشخیص به موقع و مداخله به هنگام برای اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌تواند احتمال آسیب‌پذیری در مقابل اعتیاد را در بین دانش‌آموزان و نوجوانان کمتر کند.}, keywords_fa = {نافرمانی مقابله‌ای,آسیب‌پذیری به اعتیاد,دانش‌آموزان پسر}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_905.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_905_321d000bcede0144c4bd3da8fa9c2786.pdf} }