per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
6
24
d_2_1_92_12_18_1
1
Research Paper
ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا
Psychometric characteristics of constructivist learning environment questionnaire
کاظم برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
1
علی شیخ الاسلامی
hrsamadifard@yyyymail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازند هگرا،شامل: پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتیانجام شده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 646 دانش آموز دبیرستانی ( 328 دانش آموز دختر و 318دانش آموز پسر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین دبیرستان های شهرستان یزد انتخاب شدند و باپرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا مورد آزمون قرار گرفتند. پایایی این ابزار بر حسب ضرایب آلفایکرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همسو با پژوهش های قبلیبه استخراج 5 عامل انجامید. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این ساختار 5 عاملی برازشقابل قبولی با داده ها دارد. بنابراین، با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب، پرسش نامه ی محیطیادگیری سازنده گر ا می تواند در پژوهش های مربوط به ادراک از محیط کلاس به کار رود.
The present study examined psychometric characteristics of constructivistlearning environment survey, including reliability, exploratory andconfirmatory factor analysis in preparation for use in educational research.For this purpose, a sample consisting of 646 high school students (328 girlsand 318 boys) with a cluster random sampling method from Yazd city highschools were selected. And were tested with the constructivist learningenvironment survey. Reliability of this instrument in terms of Cronbach'salpha coefficients for this sample was calculated and verified. Exploratoryfactor analysis results led to the extraction of 5 factors wich are consistentwith previous research. Confirmatory factor analysis results also showed thatthe five-factor structure is acceptable fit for the data. Therefore, According tothe good psychometric characteristics, constructivist learning environmentsurvey can be used for research related to the perception of the classroomenvironment.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1_4f2435f1caa4da9acd84b6def9736237.pdf
پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا
پایایی
روایی
constructivist learning environment survey
Reliability
Validity
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
25
42
d_2_92_12_18_2
2
Research Paper
رابطه ی بین حلمسأله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین
The relationship between problem solving and resilience and
high risk behavior in the students with high and low
educational achievement
سمانه بهزادپور
samaneh_behzadpoor@yahoo.com
1
زهرا سادات مطهری
2
پگاه گودرزی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگ
دانشجوی کارشناسی ارشد خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگ
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین حلمسأله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر است. روش تحقیقاز نوع عل ی مقایسهای وهمبستگی بود. جامعه ی آماری دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای پیشرفت تحصیلی بالا وپایین در منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران بود. نمونه ی مورد مطالعه 35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی بالاو 35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخابشدند. از مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون، مقیاس سنجش رفتارهای پرخطر و پرسش نامه شیوه حلمسألهکسیدی و لانگ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین دو گروه درمتغیرهای تابآوری، حلمسأله و رفتارهای پرخطر تفاوت وجود دارد. بهطوری که میانگین نمرات دانشآموزاندارای پیشرفت بالا در مقیاس تاب آوری و سبک خلاقیت حل مسأله و میانگین نمرات دانش آموزان دارای پیشرفتپائین در سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مسأله و همچنین در مقیاس رفتارهای پرخطر بیشتر است.نتایج حاصل از ضریب همبستگی نیز نشان داد که بین رفتارهای پرخطر و تابآوری در هر دو گروه رابطه منفیوجود دارد. همچنین بین سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مسأله در گروه دارای پیشرفت پایین و کنترلو اجتناب از حل مسأله در گروه دارای پیشرفت بالا با رفتارهای پرخطر رابط هی مثبت دیده شد. این یافته ها می توانددر مورد آموزش و ارائه خدمات مشاوره ای دانش آموزان مفید باشد.
The aim of the present research was to determine the relationship betweenresilience and problem solving with high risk behaviors. Method of research wasex post facto and correlation. The statistical population of the present researchcomprised the female high school students with high and low achievement ineducational district nine of Tehran. The research sample consisted of 35 studentswith high educational achievement and 35 students with low educationalachievement. They were selected by multi-stage random cluster sampling method.Conner-Davidson Resilience Scale, Risk Behaviors Scale, and Kassidy & LongProblem Solving Style Questionnaire were used to gather data. The MANOVAresults showed that there was significant difference in resilience, problem solvingand high risk behavior between two groups. Mean scores of students with highachievement in resilience and creative problem solving style were greater thanthose of students with low achievement. Students with low achievement scoredhigher than students with high achievement in helplessness, control, avoidanceproblem solving styles and also high risk behavior. The results of Pearsoncorrelation coefficient showed that there is an inverse relationship betweenresilience and high risk behavior in two groups. There is a significant differencebetween helplessness, control and avoidance problem solving styles with high riskbehavior in students with low achievement. Also direct relationship was foundbetween controls, avoidance problem solving styles with high risk behavior instudents with high achievement. These findings can be useful for educational andcounseling services for students.
https://jsp.uma.ac.ir/article_2_40bb23837b41da42b555066420e07210.pdf
تابآوری
رفتارهای پرخطر
انگیزه ی پیشرفت
Resilience
high risk behavior
problem solving
educational
achievement
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
43
61
d_2_92_12_18_3
3
Research Paper
رابطه ی باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش آموزان
The relationship between basic beliefs and perception of
parental relationships and students subjective well-being
الهه حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
1
ناهید صادقی
2
میثم شیرزادی فرد
3
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران
استادیار روانشناسی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران
هدف پژوهش حاضر بررسی رابط هی باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنیبود. به همین منظور، 655 دانش آموز دختر و پسر رشته های نظری از دبیرستا نهای شهر تهران به روشمقیاس ،(POPS) مقیاس ادراک والدین ،(BBI) خوشه ای انتخاب شدند و به سیاهه ی باورهای اساسیرضایت از زندگی و مقیا سهای عاطفه مثبت و عاطفه منفی پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل هایهمبستگی و رگرسیون چندمتغیری گام به گام نشان داد که باور به دنیای معنادار، باور به خود مطلوب،ادراک گرمی والدین و ادراک از حمایت والدین از خود مختاری با بهزیستی ذهنی رابطه ی مثبت دارد.باور به دنیای معنادار به همراه ادراک گرمی والدین، باور به خود مطلوب وادراک حمایت والدین از خودمختاری 51 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی را تبیین می کند. بر اساس این یافته ها تلاش برای ایجادباورهای مثبت و بهینه سازی روابط والدینی با ارتقاء سطح بهزیستی ذهنی دانش آموزان همراه است.
The current research is aimed to investigate the relationship betweenbasic beliefs and perception of parental relationships and subjective wellbeing.To do so, 655 high school students in Tehran (283 boys and 372girls), were selected through cluster sampling. They were asked to completethe Basic Beliefs Inventory (BBI), the Perception of Parents Scale (POPS),the Satisfaction with Life scale, and the Positive and Negative AffectionScales inventories. Results obtained from correlation and regressionanalyses showed that meaningful world belief, favorable self belief, parents’warmth perception, and perception of parents’ self-autonomy support arepositively and significantly related to subjective well-being. Meaningfulworld belief along with perception of parents’ warmth, favorable self belief,and parents’ self-autonomy support detemine 51% of changes in subjectivewell-being. Based on the results of the current study, it is concluded thatattempts to construct positive beliefs and optimizing parental relationshipshave important contributions to students’ subjective well-being.
https://jsp.uma.ac.ir/article_3_e54667c35a02edcb1a12b56f5d25f777.pdf
باورهای اساسی
ادراک از روابط والدینی
بهزیستی ذهنی
basic beliefs
perception of parenting
subjective well-being
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
62
80
d_2_92_12_18_4
4
Research Paper
مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
Comparing the effects of game-based and traditional
teaching methods on students’ learning motivation and math
فریبرز درتاج
f_dortaj@yahoo.com
1
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی میزان تأثیر دو روش آموزش به شیو هی بازی و سنتی برانگیزه و پیشرفتتحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر سال سوم ابتدایی شهر تهران بوده است، روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از طرحپیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید، حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانش آموز پسر سال سوم ابتداییاست که 30 نفرآن هاگروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.ابتدا محقق از میان مدارس ابتدایی منطقه 7 یک مدرسه، سپس از میان چهارکلاسِ سوم این مدرسه دو کلاس راانتخاب کرد، بعد از آن یک کلاس را به گروه آزمایش و کلاس دیگر را به گروه گواه واگذار کرد. ابزارهایسنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه ی انگیزه ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و آزمون هوشریون بوده است. برای تجزیه وتحلیل داد هها از روش های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تجزیه و تحلیلکوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داد هها نشان داد که بین میانگین های انگیزه وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده با روش بازی و دان شآموزان آموزش دیده با روش سنتی، از نظرآماری تفاوت معنا دار وجود دارد؛ بدین صورت که میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که به روشتدریس بازی آموزش دیده بودند نسبت به دانش آموزانی که به روش تدریس سنتی آموزش دیده بودند، بیشتر بود.بنابراین، می توان نتیجه گرفت که آموزش به شیو هی بازی نقش پررنگ و با اهمیتی در افزایش انگیزه و پیشرفتتحصیلی دانش آموزان دارد.
The current study is an attempt to compare the effects of game-based andtraditional teaching methods on third grade male students' motivation and progressin math in Tehran City. The research method is quasi-experimental and it is basedon pretest-posttest procedure involving a control group. The sample included 60third grade male students which were equally divided into experimental and controlgroups through available sampling method. The researcher first selected a primaryschool in District 7 of Tehran, and then two classes out of its four third gradeclasses were selected. Afterwards, one of the classes was detrmined as the controlgroup and the other as the experiment group. The measurement tools of theresearch comprised (1) math motivation questionaire, (2) researcher-madeachievement test and (3) Ryan's IQ test. Descriptive statistical mehtods (mean,standard deviation, etc.) were applied to analyze data, and covariance was appliedin drawing conclusions. The results found through data analysis indicated that thereis statistically significant diference between the means of motivation andeducational progress of the students trained through game-based method and thestudents trained through traditional method. That is to say, motivation andachievement levels of students who had been trained through game-based teachingmethods were more campared to motivation and achievement levels of the studentswho had been trained through the traditional methods. Thus, it can be concludedthat the teaching style plays a substantial role in increasing students’ motivationand academic achievement.
https://jsp.uma.ac.ir/article_4_8a25f319e7570341bc93ec4d1d8a1732.pdf
روش تدریس مبتنی بر بازی
روش تدریس سنتی
انگیزه ریاضی
پیشرفت تحصیلی
Game-based Teaching Method
Traditional Teaching Method
motivation in math
educational progress
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
81
97
d_2_92_12_18_5
5
Research Paper
مقایسه ی هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیر منضبط
A comparative study of emotional intelligence and mind
reading between disciplined and undiscipline students
سامان رحمانی
1
جواد مصرآبادی
mesrabadi@azaruniv.ac.ir
2
تقی زوار
t.zavvar@gmail.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی تبریز
دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی تبریز
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی تبریز.
تشخیص ویژگی های دانش آموزان منضبط وغیر منضبط از اولین گا مهای مدیریت کلاس اثربخشاست. در این راستا هدف از این پژوهش تعیین تفاوت دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از لحاظ هوشهیجانی و ذهن خوانی است. نمونه ی این پژوهش 384 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی سال89 شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و روش - تحصیلی 90هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از دو نقطه برش برای نمراتانضباط دختران و پسران و نیز نظرات مسؤلین مدرسه استفاده شد. همچنین برای جمع آوری داده ها ازپرسش نامه ی هوش هیجانی شیرینگ و آزمون ذهن خوانی بارون -کوهن استفاده گردید. داده های بهمستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره t و MANOVA دست آمده با آزمون هاینشان داد که بین دو گروه از لحاظ ترکیب نمرات هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجوددارد. نتایج نشان دادند که بین دو گروه دانش آموزان از لحاظ متغیرهای هوش هیجانی و ذهن خوانیتفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع یافته های این پژوهش حاکی از آن است که هوش هیجانی بالامنجر به کاهش مشکلات انضباطی شده و وجود دانش آموزانی با ذهن خوانی بالا موجب بروز مشکلاتانضباطی در مدارس می شود.
One of the first steps in managing an effective class is to recognize thecharacteristics of disciplined and indisciplined students.The main purpose ofthis research was to compare emotional intelligence and mind reading indisciplined students and indiscipline students. The subjects consist of 384high school in 89-90 educational year in Tabriz city who were selected bymulti-stage cluster and purposive sampling method. Disciplined andundisciplined students based on two cut points were used for disciplinescore of boy and girls and school officials. Sharing emotional intelligenceand Baron-cohen mind reading test were used in the research. Data analysesby MANOVA, independent sample t-test.MANOVA test results showedthat there is a significant difference between two groups in terms of score,of emotional intelligence and mind reading. Also the results showed thatthere are significant differences between two groups in terms of mindreading and emotional intelligence, at the end the results of this researchshowed that high emotional intelligence discipline problems and thesestudents who have high mind reading discipline problems
https://jsp.uma.ac.ir/article_5_4c65d75a77d36d396adf829a3d476e8a.pdf
هوش هیجانی
ذهن خوانی
بی انضباطی
Mind reading
Emotional intelligence
undisciplined students
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
98
117
d_2_92_12_18_6
6
Research Paper
اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی
The effects of using problem solving and anger management
package on mental health and teaching style of preschool
teachers
محسن شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
1
سعید اکبری زردخانه
akbari76ii@gmail.com
2
خدیجه شاهمحمدی
3
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتیمربیان پیش دبستانی بود. نمونهگیری به صورت غیرتصادفی بود. گروه نمونه شامل 32 نفر از مربیان زن مراکزپیش دبستانی شهر تهران بودند. مطالع هی حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهیاست. پس از اعلام آمادگی مربیان برای شرکت در پژوهش، کارگاه های آموزشی، هفته ای یک بار در بیست و یکجلسه ی دو ساعته برگزار شد. بسته ی مداخلاتی مورد استفاده شامل دو بخش آموزش حل مسئله و آموزش مدیریتخشم بود. ابزارهای سنجش نیز عبارت بودند از: پرسش نامه سلامت روانی- 28 ، سیاهه خشم حالت- صفت و مقیاسروش های تربیتی معلمان، قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش، مربیان پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند.انجام گرفت. یافته ها نشان داد که شرکت مربیان در کارگاه ها، به افزایش spss تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارحل مسئله، کاهش پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو میانگین بهزیستی ودرماندگی روان شناختی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولی خرده مقیاس های خلق وخوی خشمگینانه، کنترل خشم درونی و بیرونی بین دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند. یافته ها مبین آن است کهاین مداخلات نسبتاً ثمربخش بوده است، هرچند که تغییر ویژگی های شخصیتی پایدار نیازمند برنامه های طولانیمدت و پیگیری های مداوم تر است.
The aim of the present study was to investigate effectiveness of angercontrol and problem solving training on mental health and teaching style ofpre-school teachers. The sample included 32 female teachers of pre-schoolcenters in Tehran. The design of the study is quasi-experimental with singlegroup pre-test and pos-test design. Training workshops were held once aweek for 21 sessions and every session lasted for two-hours. Theintervention package used in this study included two parts: teachingproblem solving and anger management training. Assessment tools includedMental Health Inventory- 28, State- Trait Anger Expression Inventory, andTeaching Style. Before and after workshops, questionnaires were completedby the teachers. Results showed that teachers participation in the workshopslead to the increase of their scores on problem solving, and decrease onaggression, depression, anxiety and stress. Both means of well-being andpsychological distress factors in pre-test and pos-test stages showedsignificant differences, however, subscales of anger temperament, angercontrol-in, and anger control-out between the two stages showed nosignificant differences. The results revealed that the intervention packagewas effective, though permanent changes of personality characteristics needmore time and effort.
https://jsp.uma.ac.ir/article_6_f45ac45080007a0b07a9ef695c06e858.pdf
کنترل خشم
روش حل مسئله
سلامت روانی
روش های تربیتی
anger control
problem solving method
mental hygiene
teaching
strategies
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
118
136
d_2_92_12_18_7
7
Research Paper
الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هد فهای پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی
A prediction model of academic achievement based on
cognitive and metacognitive strategies, achievement goals
orientation and spiritual intelligence in biology
جمال عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
1
شهنام آزاد مرد
2
سیده سمیه جلیل آبکنار
haneye_00@yahoo.com
3
مهدی معینی کیا
m_moeiniki@gmail.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین – پیشوا، باشگاه پژوهشگران جوان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیل
این پژوهش با هدف ارائه ی یک الگو برای پیش بین ی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی وفراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی انجام شد . طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی –تحلیلی از نوع همبستگی ب ود. بدین منظور 400 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخابشدند. آزمودنی ها پرسش نامه ی راهبردهای شناختی و فراشناختی برگرفته از مجموعه مقیاس ها ی راهبردهایو (AGQ-R) پرسش نامه ی تجدید نظر شده جهت گیر ی هدف ها ی پیشرفت ،(MSLQ) انگیزشی برای یادگیریرا تکمیل کردند . یک آزمون معلم ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زیست (SIQ) پرسش نامه هوش معنویشناسی در نظر گرفته شد . داده ها با روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند . نتایج تحلیل رگرسیون نقش واسطه ایراهبردهای شناختی و فراشناختی و هوش معنوی را در میان جهت گیری هدف های پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تأییدبنابراین برای .(P<0/ کرد. همچنین هدف اجتناب از عملکرد تأثیر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی داشت ( 01افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیس ت شناسی نخست باید به آموزش هدف تبحرگرا، سپس به آموزش خودنظمدهی فراشناختی اقدام کرد و در نهایت از پیامدهای منفی هدف اجتناب از عملکرد آگاه بود.
The aim of this study was to offer a pattern for predicting academicachievement based on cognitive and metacognitive strategies, achievementgoals orientation and spiritual intelligence. The research design of this studywas descriptive-analysis of correlation type. In order to reach the goal ofthe research 400 high school students were selected using stratified randomsampling. All of them completed the revised achievement goals orientationquestionnaire (AGQ), motivational strategies for learning questionnaire(MSLQ) and the spiritual intelligence questionnaire (SIQ). Teacher-madetests were considered as indicator of academic achievement on biologylesson. The data were analyzed using path analysis. The results of regressionanalysis confirmed the Intermediatry role of cognitive and metacognitivestrategies and spiritual intelligence between achievement goals orientationand academic achievement. Also, Performance-avoidance goal had a directand negative effect on academic achievement (p<0/01). So to increase theacademic achievement in biology the first step must be training masteryapproach goal, then training metacognitive self-regulation and finally beaware of the negative consequences of performance-avoidance goal.
https://jsp.uma.ac.ir/article_7_891c515b369c275ebebf0029f436f18e.pdf
راهبردهای شناختی و فراشناختی
جه تگیری هد فهای پیشرفت
هوش معنوی
پیشرفت تحصیلی
Cognitive and metacognitive strategies
achievement goals
orientation
Spiritual intelligence
academic achievement
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
137
153
d_2_92_12_18_8
8
Research Paper
رابطه ی شیوه های فرزند پروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان
The relationship between parenting styles, shyness and
creativity in the gifted
ندا فراهینی
neda_farahini@yahoo.com
1
غلامعلی افروز
paria.jangi@yahoo.com
2
سیدکاظم رسول زاده طباطبایی
3
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران
استاد ممتاز گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
هر فرد تیزهوشی، لزومأ خلاق نیست، اما بهره برداری کامل از هوش، بدون خلاقیت میسر نیست . بنابراینمطالعه ی عوامل مرتبط با خلاقیت تیزهوشان ضروری است . هدف از این پژوهش ، مطالعه ی ارتباط میان شیوه ها یفرزندپروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان است . به این منظور، تعداد 237 دانش آموز دختر دبیرستانیآزمون » مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان ) شهر تهران، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد وبه عنوان ابزار سنجش، مورد « مقیاس شیوه های فرزندپروری بامریند » و « مقیاس خلاقیت عابدی » ،« کمرویی استنفورداستفاده قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش های آمار توصیفی، از ضریب هم خوانی خی دوبرای معنادار بودن ضریب فای استفاده شد . نتایج نشان داد در گروه افراد با شی وه فرزند پروری اقتدار منطقی مادر، درکمرویی پایین، کمترین فراوانی مربوط به خلاقیت در سطوح بسیار کم و کم بوده و بیشترین فراوانی مربوط بهسطوح خلاقیت زیاد و بسیار زیاد است و یافته ها بین سطوح کمرویی و خلاقیت با توجه به سبک فرزند پروریبه عبارت ی، اکثر افرادی که .(p<0/ 0 بوده است ( 001 / منطقی نشان می دهد که می زان ضرایب هم خوانی برابر با 51تحت شیوه های فرزند پروری اقتدار منطقی بوده و دارای سطح کمرویی پایین هستند، از خلاقیت بالاتر از متوسطبرخوردار هستند . بنابراین میان شیوه ی فرزندپروری اقتدار منطقی و کمرویی پایین با خلاقیت درتیزهوشان رابطه یمثبت وجود دارد.
Not every gifted is necessarily creative, but fully utilizing the intelligenceis impossible without creativity. Therefore the study on factors of creativityamong the gifted is necessary.The aim of this study is to investigate therelationship between parenting styles and shyness with creativity among thegifted.In this study, we have selected 237 female students from Tehran's“Sampad” high schools using cluster random sampling method and applying“Bumrind parenting styles scale”, “Stanford Shyness Test” and “AbediCreativity Scale” as the main tools for the investigation.Thereafter, datawere analyzed by chi-square and phi coefficient, beside the descriptivestatistics methods. Results revealed that in the parenting style group ofmaternal logical discipline, the least frequency of low shyness is for thelowest and low levels of creativity and the highest frequency is for the highand very high levels of creativity. The comparison between levels ofcreativity and levels of shyness according to the logical parenting styleshowed a correlation of 0.51 with a significance level of less than 0.0001and a significant difference between groups via chi square test. In otherwords, most of the individuals who underwent logical discipline parentingstyle and had low levels of shyness, hold a higher than medium levels ofcreativity.
https://jsp.uma.ac.ir/article_8_f2386bad026b4c0bd80ff7d4e895c0e0.pdf
فرزندپروری
کمرویی
خلاقیت
تیزهوش
Creativity
Parenting styles
shyness
talented
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2014-02-20
2
4
154
169
d_2_92_12_18_9
9
Research Paper
بررسی مشکلات خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان: چالش ها و راهکارها
Investigating the problems of self-educating, lesson planning,
assessment and external factors in distance-education from
students’ point of view: challenges and solutions
جبرائیل فرزانه
1
دکتری تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور مرکز اردبیل
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مشکلات برنامه ریزی درسی، خودآموزی، ارزشیابی و عوامل برونسازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان است. روش تحقیق پژوهش حاضر با توجه به موضوعآن، توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی است. برای وصول به هدف از بین جامعه ی آماری پژوهش حاضر که شامل1387 بودند، با استفاده از روش - کلیه ی دانش آموزان آموزش از راه دور شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 88نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 112 دانش آموز انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز، از دو پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان در همه ی سئوالات پژوهشی(خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی)، مشکلات را بیشتر از حد متوسط خود ارزیابینموده اند. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که برای توسعه و تکمیل سیستم آموزش از راه دور درآموزش و پرورش زمین ههای لازم ارائه شده در زیر را باید تامین کرد: 1- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور بایدبرنامه های دولتی کامل تدوین و اجرا گردد. 2- برای فعالیت سیستم آموزش از راه دور باید کادر متخصص به وجودآید. 3- در سیستم آموزش از راه دور لازم است قانونی و نظارتی، اطلاعات تحلیلی و خدمات بازاریابی توسعه یابد.-4 در سیستم آموزش از راه دور اطلاعات و زیرساخت های ارتباطی باید تکمیل گردد. 5- برای توسعه سیستمآموزش از راه دور روش های تدریس، روش های علمی و سایر روش ها باید تکمیل گردد. 6- باید مکانیزم هایکنترل فردی در سیستم آموزش از راه دور ایجاد گردد
The main aim of the present study is investigatig the problems of selfeducating,lesson planning, assessment and external factors in distanceeducationfrom students’ point of view. The research method, regarding itstheme, is descriptive-survey and cross-sectional type. To achieve theobjective of the study, from the research population including all students indistance education of Ardabil city in the academic year 1387-1388, 112students were selected using a multistage cluster sampling. To collect therequired data, two researcher-made questionnaires have been used. Theresults showed that students in all research questions (self-studing, lessonplanning, assessment and external factors), evaluated the problems higherthan their average bound. Based on the results of the present study, it can beconcluded that to develop and implement distance learning systems ineducation the following recommendations can be taken into account: 1 - Todevelop a distance education system, government programs should be fullydeveloped and implemented. 2 – To implement a distance education system,expert staff should be used. 3 – In a distance education system, analyticalinformation and marketing services mut be develpped legally and undersupervision. 4 – In a distance education system, communication andinformation infrastructure must be completed. 5 – To develop a distanceeducation system, teaching methods, scientific methods and otherprocedures must be completed. 6 - Individual control mechanisms should beestablished in distance education system.
https://jsp.uma.ac.ir/article_9_e9898a7e3de480c7884b4f17157a1927.pdf
آموزش از راه دور
دانش آموزان
خودآموزی
برنامه ریزی درسی
ارزشیابی
distance education
Students
self-learning
lesson planning
assessment