per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
7
22
10.22098/jsp.2018.726
726
Research Paper
نقش اعتیاد به اینترنت و خودافشایی آنلاین در پیشبینی آزارگری سایبری در دانشآموزان
The role of Internet addiction and self-disclosure in predicting cyberbullying in students
سید محمد رضا اسدی
smrasadi@uma.ac.ir
1
محمد علی قاسمی نژاد
maghasemi425@gmail.com
2
رئیس اداره پشتیبانی امور پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین در پیش­بینی آزارگری سایبری در دانشآموزان بود. در این پژوهش 400 دانشآموز از دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 که از فضای مجازی استفاده میکردند، به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های اعتیاد به اینترنت یانگ، آزارگری سایبری لام و لی و خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر پاسخ دادند. یافته­ها نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و آزارگری سایبری و قربانی سایبری ارتباط معناداری وجود داشت (01/0p<). همچنین بین خودافشایی آنلاین با آزارگری و قربانی سایبری ارتباط معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد اعتیاد به اینترنت و خودافشایی آنلاین 39 درصد از واریانس آزارگری سایبری و 10 درصد قربانی سایبری را تبیین می­کنند. با توجه به این نتایج می­توان به نقش خودافشایی آنلاین و اعتیاد به اینترنت به عنوان پیش­بینی­کننده آزارگری و قربانی سایبری توجه ویژه­ای داشت. این یافته تلویحات مهمی برای متخصصان و خانواده که نقش به­سزایی در مدیریت فضای مجازی دارند، خواهد داشت.
The purpose of this study was to investigate the role of Internet addiction and self-disclosure in predicting cyberbullying in students. In this research, 400 second-grade students in Ardabil were selected through cluster sampling and filled in the Internet addiction questionnaire (Young, 1996), cyberbullying questionnaire (Lam & Li, 2013) and self-disclosure questionnaire (Valkenburg & Peter, 2007).The results revealed that there was a significant relationship between cyberbullying and cyber victimization among internet addicts. There was also a significant relationship between online self-disclosure and cyberbullying and cyber victimization. The results of stepwise regression showed that online addiction and self-disclosure alone accounted for 39% of cyberbullying variance and 10% of cyber victimization. According to these results, the role of online self-disclosure and Internet addiction as a predictor of cyberbullying and cyber victimization should be given special attention. The findings have important implications for professionals, authorities and families who play a vital role in managing the cyberspace of their children.
https://jsp.uma.ac.ir/article_726_1b85136c65a52fd6126b980c8ebdf6e8.pdf
خودافشایی آنلاین
اعتیاد به اینترنت
آزارگری سایبری
Online self-esteem
Internet addiction
cyberbullying
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
23
45
10.22098/jsp.2018.727
727
Research Paper
نقش سیستم بازداری/فعالسازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش در پیشبینی نشانههای اضطراب اجتماعی دانشآموزان متوسطه
The role behavioral activation/inhibition system, cognitive emotion regulation strategies and temperament and character predicting symptoms of social anxiety in high school students
عباس اصغری شربیانی
abbas.asghari04@gmail.com
1
ناصر صبحی قراملکی
m_sobhi@uma.ac.ir
2
اکبر عطادخت
ak.atadokht@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان از طریق متغیرهای سیستم بازداری- فعال­سازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان شهرستان بستان­آباد در سال تحصیلی 94-1395 بود که با روش خوشه­گیری نمونه­ای به حجم120 نفر (60 دختر و60 پسر) انتخاب شده است. جمع­آوری داده­های پژوهش از طریق پرسش­نامه­های سیستم بازداری و فعال­ساز رفتاری (BAS/BIS)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، سرشت و منش کلونینجر و اضطراب اجتماعی (SPIN) انجام گرفت و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد بین سیستم بازداری رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و دو بعد سرشت (آسیب­پرهیزی و نوجویی) و یکی از ابعاد منش (خود­راهبری)، با نشانه­های اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سیستم بازداری/ فعال­سازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و بعد سرشت به طور معناداری پیش­بینی کننده نشانه­های اضطراب اجتماعی است. بر این اساس حساسیت بالای سیستم BIS و دشواری در تنظیم شناختی هیجان و همچنین ابعاد نوجویی، خودراهبری و آسیب­پرهیزی در بروز و نگه­داری اضطراب اجتماعی دخیل هستند که می­توان با شناسایی آن­ها در جهت پیشگیری از این اختلال اقدام نمود.
This study aims to predict social anxiety in high students through the variables of behavioral activation/inhibition system, cognitive emotion regulation strategies and the temperament and character. The research method was descriptive and correlational. All male and female high school students studying in Bostan Abad county in academic year 2015-2016 comprised the population of this study among whom 120 participants (60 boys and 60 girls) were selected by cluster sampling. The data were collected through behavioral activation/inhibition systems, cognitive emotion regulation strategies, temperament and character and social anxiety questionnaires. It was analyzed using correlation and regression analysis. The findings revealed a relationship between BIS, cognitive emotion regulation strategies and two temperaments (harm avoidance and innovation) and one of the character dimensions (leadership), and a significant relationship with social anxiety symptoms. The high sensitivity of BIS system and the difficulty of cognitive strategies as well as novelty seeking, harm avoidance and self-direction were involved in the development and maintenance of social anxiety. By examining these variables, the target disorder can be prevented.
https://jsp.uma.ac.ir/article_727_198bb85ab3694c1036e805a18f02889d.pdf
سیستم بازداری- فعالسازی رفتار
تنظیم شناختی هیجان
سرشت و منش
اضطراب اجتماعی
Behavioral activation/inhibition
cognitive emotion regulation
Temperament and Character
social anxiety
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
46
68
10.22098/jsp.2018.728
728
Research Paper
الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و هویت ملی با میانجی-گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی در دانشآموزان دختر
Structural relationship pattern between psychological capital and national identity mediated by self-efficacy, social competence and civic culture of female students
معصومه ایمان زاده
m.e4772@gmail.com
1
نورعلی فرخی
farrokhi.noorali@yahoo.com
2
هادی بهرامی
prof.bahrami114@gmail.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
این پژوهش با هدف ارائه الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان­شناختی و هویت ملی با میانجی­گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی دانشآموزان دختر در سال تحصیلی 1395-1396 با استفاده از روش توصیفی از نوع هم­بستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر مرند به تعداد 2252 نفر بود. نمونه­ی مطالعه با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به حجم 330 نفر براساس جدول مورگان انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های سنجش هویت ملی لطف آبادی، سرمایه روان­شناختی لوتانز، فرهنگ شهروندی همتی و احمدی، کفایت اجتماعی فلنر و خودکارآمدی نوجوانان SEQCاستفاده شد. برای آزمون فرضیه­ها از روش آماری معادلات ساختاری با نرم افزار PSL استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که کفایت اجتماعی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجی­گری فرهنگ، اثر غیر مستقیم دارد. سرمایه روان­شناختی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجی­گری خودکارآمدی به طور غیر مستقیم اثرگذار نبوده و سرمایه ­شناختی بر هویت ملی دانشآموزان با میانجی­گری کفایت اجتماعی اثر غیر مستقیم دارد.
The goal of this study is to present the structural relationship pattern between psychological capital and national identity mediated by self-efficacy, social competence and civic culture of female students in secondary high schools in Marand by using a correlational approach. The population consisted of all female students in secondary high schools (n=2252). Morgan table was used to determine the sample size. The number of participants was 330 students. In the present study, cluster sampling was used to sampling. The instruments included three standardized questionnaires: the national identity measurement questionnaire of Lotfabadi, the psychology capital questionnaire of Lutanz (PCQ) and civic culture questionnaire of Hemmati and Ahmadi. The results showed that social competence has significant effect on national identity mediated by civic culture. Psychological capital has not significant effect on national identity mediated by self-efficacy. Psychological capital has not significant effect on national identity. Psychological capital has significant effect on national identity mediated by social competence.
https://jsp.uma.ac.ir/article_728_8870a85ec6a43525ee240ef7865a2596.pdf
سرمایه روانشناختی
هویت ملی
خودکارآمدی
کفایت اجتماعی
فرهنگ شهروندی
Psychological capital
national identity
self-efficacy
social competence
civic culture
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
68
87
10.22098/jsp.2018.729
729
Research Paper
رابطه ویژگیهای شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه
On the relationship between personality characteristics and cognitive emotion regulation with academic burnout among female high school students
سمیرا تاجیک
samsamsalar1390@gmail.com
1
جعفر محرمی
arashmoharami@gmail.com
2
حمیدرضا دانش پرور
3
گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشکاه ازاد واحد تهران شمال
متخصص پزشکی قانونی، دانشیار مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور ، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم­بستگی است. جامعه آماری کلیه دانش­­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 85747 نفر را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 دانشآموز به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشه­ای چندمرحلهای بود. جهت گردآوری داده­ها سه مقیاس روا و پایا شامل پرسش­نامه­ی استاندارد شخصیتی کاستا و مک کری(1992)، پرسش­نامه­ی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون (2002) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچافلی(2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب هم­بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان داد که بین روان رنجورخویی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین برون­گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، مقبولیت و وظیفه شناسی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان منفیبا ابعاد فرسودگی تحصیلی (خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا­داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان مثبت با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر دارند. بر اساس نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که ویژگی­های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان تعیین­گرهای مهم فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان دختر هستند.
The purpose of this study was to examine the relationship betweenpersonality characteristics and cognitive emotion regulationwith academic burnout among female high school in students Tehran. The research method was descriptive-correlational. The population included all female high school students in Tehran in 2016-2017 year academic amounting to 85747 people. According toCochran formula, 382 female students were selected as the sample through multistage sampling. The instruments for data collection included three valid and reliable scales of Costa andMcCrae (1992), Granefski, Kraaij and Spinhoven of cognitive emotion regulation (2002) and Breso, Salanova and Schoufeli's academic burnout (2007). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multi regression analysis. Findings showed that there was a positive and significant correlation between neuroticism and academic burnout (p<.05). There was a negative and significant correlation between extraversion, agreeableness, conscientiousness and openness and academic burnout (p<0.05). There was a positive and significant correlation between non-adaptive cognitive emotion regulation and academic burnout (.<0.05). There was also a negative and significant correlation between adaptive cognitive emotion regulation and academic burnout (p<.05). Regression analysis revealed that personality characteristics and cognitive emotion regulation play a significant role in explaining academic burnout of female students. According to the results, it can be concluded that personality characteristics and cognitive emotion regulation are essential determinants of academic burnout among female students.
https://jsp.uma.ac.ir/article_729_9f988a9206280525fe5a0ef6f16a9552.pdf
ویژگیهای شخصیتی
تنظیم شناختی هیجان
تحلیل رفتگی آموزشی
دانشآموزان
Personality characteristics
cognitive emotion regulation
academic burnout
Students
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
88
103
10.22098/jsp.2018.730
730
Research Paper
مقایسه رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق در دانشآموزان با و بدون اضطراب جدایی
Comparing self-regulatory behaviors and meta-mood in students with and without separation anxiety
مائده سرلاتی
maedeh.sarlati.ms@gmail.com
1
عباس ابوالقاسمی
abolghasemi1344@gulan.ac.ir
2
نادر حاجلو
nh@yahoo.com
3
جهانگیر محمدی بایتمر
4
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتارها­ی خودتنظیمی و فراخلق در دانشآموزان با و بدون اضطراب جدایی است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه­ای بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان رود سر در سال تحصیلی 93-1394 تشکیل میدادند. نمونهای به حجم 160 دانشآموز(80 دانشآموز دارای اختلال اضطراب جدایی و 80 دانشآموز عادی) بهصورت در دسترس انتخاب شد و سپس داده­ها با استفاده از پرسش­نامههای اضطراب جدایی بزرگسالان منیکاواساگر، خودتنظیمی براون و فراخلق پالمر جمع­آوری و با روش­ تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق در نوجوانان دارای اضطراب­جدایی از نوجوانان بهنجار بهطور معناداری کم­تر بود (05/0P=)؛ بنابراین دانشآموزان دارای اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق ضعیف­تری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیش­تری دارند و احتمالاً در معرض آسیب­های روانشناختی بیش­تری خواهند بود.
This study aimed to compare self-regulatory behaviors and meta-mood in students with and without separation anxiety. Its design was descriptive and casual-comparative. The population consisted of all high school students in Roodsar in 2015-2016. 160 (80 female, 80 male) students were selected via purposive sampling. The data were collected by Adult Separation Anxiety Questionnaire (Manicavasagar, 2003), Self-regulation Questionnaire (Brown et al., 1999), and Meta-mood Scale (Palmer et al, 1999) and analyzed by multivariate analysis of variance. The results indicated significantly lower levels of self-regulatory behaviors and meta-mood in students with separation anxiety compared to those without (p=.05). Therefore, these students face more difficulties in regulating their behaviors and emotions and highly likely be exposed to psychological damages.
https://jsp.uma.ac.ir/article_730_d919d1b76e4a196c1b5d93e27e940c55.pdf
اضطراب جدایی
رفتارهای خودتنظیمی
فراخلق
Separation anxiety
self-regulation behaviors
meta-mood
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
104
120
10.22098/jsp.2018.732
732
Research Paper
بررسی اثر سبکهای دلبستگی بر اعتیاد به کار و درگیرشدن درکار
Investigating the effect of attachment style on workaholism and engagement at work
ناصر سیف اللهی
naser_seifollahi@yahoo.com
1
تورج حسن زاده
tooraj.hassanzadeh@yahoo.com
2
استاد یار گروه آموزشی مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور رشت
پژوهش حاضر به بررسی اثر سبکهای دلبستگی بر اعتیاد به کار در بین معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی میپردازد. جامعه آماری شامل مجموع معلمان مرد و زن مدارس مختلف شهرستان لاهیجان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 215 معلم از مدارس مختلف لاهیجان بهعنوان نمونه آماری از بین 443 معلم انتخاب شده است، در راستای تجزیهوتحلیل استنباطی دادهها و جهت آزمون فرضیات از روش بررسی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار انجامشده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش نشان داد که دلبستگی غیر ایمن بر اعتیاد به کار دارای تأثیر مثبت و معنادار است و بر درگیر شدن در کار تأثیر معکوس دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن معلمان بر درگیرشدن در کار تأثیر مستقیم و بر اعتیاد بر کار تأثیر معکوس دارد.
The present study aims to explain the effect of attachment styles on workaholismand engaging in work among teachers at different educational levels. The population included all male and female teachers in different schools of Lahijan. According to the nature of this study, 215 teachers from different schools of Lahijan were selected as the sample amounting to 443 teachers. For the analysis of demographic variables and their measurement, descriptive statistics and SPSS software were used as well as inferential statistics. Data analysis and the hypothesis-testing were performed using structural equation modelling based on partial least squares using Smartpls software. The results of fitting the research model showed that unsafe attachment has a positive effect on workaholism and has a reciprocal effect on engagement at work. The results also revealed that the secure attachment style of teachers on engagement in work has a direct effect on workaholism. Also, the results of the study showed that the secure attachment style of teachers on work engagement has a direct effect on workaholism to work and has a reverse effect on workaholism to work.
https://jsp.uma.ac.ir/article_732_779eab5900597249608e758df6c6a16d.pdf
سبک دلبستگی
اعتیاد به کار
درگیرشدن در کار
معلم
Attachment styles
workaholism
engaging in work
teachers
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
121
137
10.22098/jsp.2018.733
733
Research Paper
نقش نظریه ذهن، سیستمهای مغزی-رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی
The role of theory of mind, brain-behavioral systems and social problem solving in predicting social anxiety of elementary school students
سمیه تکلوی
staklavi@gmail.com
1
منیژه صادقی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریه ذهن، سیستم­های مغزی رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع هم­بستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر سرعین بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند (120= N). برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، نظریه ذهن استیرنمن، سیستم­های مغزی-رفتاری کارورووایتو حل مسأله اجتماعی دزوریلا وهمکاران استفاده شد. داده­های به­دست آمده با استفاده از آزمون­های هم­بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اضطراب اجتماعی دانشآموزان با نظریه ذهن (69/0-=r)، سیستمهای بازداری رفتاری (77/0=r)، سیستم های فعال سازی رفتاری (78/0-=r) و شیوه حل مساله اجتماعی (85/0-=r) ارتباط معنا­داری دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای شیوه حل مسأله اجتماعی (32درصد)، نظریه ذهن (35درصد) و سیستمهای مغزی-رفتاری (44 درصد) قادرند واریانس متغیر اضطراب اجتماعی را پیشبینی کنند. به­طور کلی نتایج تحقیق نشان می­دهد که سیستم­های مغزی رفتاری، نظریه ذهن و شیوه حل مسأله اجتماعی نقش تعیین کننده در پیش­بینی علایم اضطراب اجتماعی دارند.
This study aimed to investigate the role of theory of mind, brain-behavioral systems and social problem solving method in predicting social anxiety in elementary school students. This method was descriptive and correlational. The population included all the elementary school students in Sareyn city. The sample consisted of 120 students who were selected by convenience sampling. The data were collected using social anxiety (Watson et al.), theory of mind (Astyrnman), brain-behavioral systems (Carver & White) and social problem-solving (Dzvryla et al.) questionnaires. The data was analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. Pearson correlation's results showed that was a significant relationship between students' social anxiety, theory of mind (r=-0.69), behavioral inhibition system (r=0.77), behavioral activation system (r=-0.78), and social problem-solving method (r=-0.85) (p<0.01). Regression analysis showed that social problem-solving method (32 percent), theory of mind (35 percent) and brain systems behavior (44 percent) were able predict variance in social anxiety. According to the results, brain-behavioral systems, theory of mind, and problem-solving method have a decisive role in predicting social anxiety symptoms.
https://jsp.uma.ac.ir/article_733_e037cde07161283bc0902d261c453e06.pdf
نظریه ذهن
سیستمهای مغزی-رفتاری
شیوه حل مسأله اجتماعی
اضطراب اجتماعی
Theory of mind
brain-behavioral systems
social problem solving
social anxiety
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
138
158
10.22098/jsp.2018.734
734
Research Paper
نقش باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی در پیشبینی قلدری دانشآموزان
The Role of Irrational Beliefs, Self-efficacy and Mindfulness in the Prediction of Bullying in the Student
حمیدرضا صمدی فرد
hrsamadifard@ymail.com
1
محمد نریمانی
narimani@uma.ac.ir
2
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی
استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی در پیش­بینی قلدری دانشآموزان صورت پذیرفت. روش اجرای پژوهش توصیفی و از نوع هم­بستگی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 94-1395 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای 122 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده­ها از ابزارهای باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی، ذهن­آگاهی و پرسش­نامه قلدری استفاده شد. داده­های پژوهش با روش­های­ ضریب هم­بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که بین باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن­آگاهی با قلدری دانشآموزان رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن­آگاهی در مجموع 53/0 از واریانس قلدری را در دانشآموزان پیش­بینی می­کنند (05/0p<). بنابراین می­توان نتیجه گرفت که باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن­آگاهی در زمره متغیرهای مرتبط با قلدری دانشآموزان بوده و توانایی پیش­بینی آن را دارند.
The present descriptive and correlational study was conducted to investigate the role of irrational beliefs, self-efficacy and mindfulness in the prediction of bullying in the students. The population included all high school male students in Ardabil during 2015-2016, 122 of whom were selected using multistage cluster sampling. For data collection, irrational beliefs scale, self-efficacy scale, mindfulness scale and bullying scale were used. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results showed that is a significant relationship between irrational beliefs, self-efficacy and mindfulness with bullying among students. The results of multiple regression revealed that irrational beliefs, self-efficacy and mindfulness predict 0.53 of the variance in student bullying (p<.05). Thus, it can be concluded that irrational beliefs, self-efficacy and mindfulness be considered in predicting variables related to bullying.
https://jsp.uma.ac.ir/article_734_8c16b9e360afc1d415adc4e0eda95821.pdf
باورهای غیرمنطقی
خودکارآمدی
ذهن آگاهی
قلدری
دانشآموزان
Irrational beliefs
self-efficacy
mindfulness
bullying
Students
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2018-11-22
7
3
159
175
10.22098/jsp.2018.735
735
Research Paper
دلالتهای تربیتی رویکرد روانشناختی سازندهگرایی در طراحی محیطهای یادگیری فنآورانه
Educational implications of the constructivist psychological approach in designing technological learning environments
مهران فرج اللهی
farajollahi m@yahoo.com
1
محمد رضا سرمدی
2
مهدی معینی کیا
m_moeiniki@gmail.com
3
حسین آدمیت
hossein_a1362@yahoo.com
4
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور تهران
این پژوهش با هدف مطالعه دلالتهای تربیتی رویکرد روانشناختی سازنده­گرایی در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند انجام گردید. روش پژوهش از نوع روش تحقیق آمیخته بود و جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت که در بخش کیفی متخصصان و فعالان حوزه آموزش الکترونیکی و هوشمندسازی مدارس بوده و در بخش کمی نیز فعالان و کارشناسان و معلمان این حوزه در سطح شهر تهران بودند. روش نمونه­گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی به شیوه اتفاقی بود. حجم نمونه کیفی در مرحله اشباع نظری 16 نفر و نمونه کمی 193 نفر بود. داده­های مرحله کیفی با روش مصاحبه و در مرحله کمی با پرسش­نامه حاصل از مصاحبه مرحله کیفی بود. پایایی پرسش­نامه استخراجی برابر 886/0 بوده روش تحلیل مرحلهی کمی تحلیل عاملی اکتشافی بوده و عامل­های شناسایی شده شامل هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، مواد و منابع یادگیری، فعالیت­های یادگیری، زمان، مکان و گروه­بندی به میزان 29/61 درصد دلالت­های تربیتی رویکرد سازنده­گرایی را در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند تبیین می­نماید. به محققان پیشنهاد می­شود در طراحی محیط­های یادگیری الکترونیکی و هوشمند از رویکرد روانشناختی سازنده­گرایی بهره ببرند.
This mixed methods research was conducted to study the educational implications of the constructivist psychological approach in designing the electronic and smart learning environments. The population of the study was studied in two quantitative and qualitative phases. In the qualitative phase, the sample included the experts of the field of e-learning. In quantitative phase, it included the experts and teachers of this field in Tehran. The sampling method was purposive in the qualitative phase and random in the quantitative section. The sample size was 16 in the qualitative section, and it was 193 in the quantitative section. The qualitative data included interview and questionnaire was used in quantitative phase The reliability of the extracted questionnaire was 0.886. The quantitative analysis was an exploratory factor analysis which identified the factors including goal, content, teaching method, evaluation, materials and learning resources, learning activities, time, location and grouping of 61.29 percent of educational implications explain the constructivist approach in designing an e-learning and smart environment. It is suggested that researchers use the constructivist psychological approach in designing e-learning and smart environments.
https://jsp.uma.ac.ir/article_735_1cf6b5abb075da9144e5741e5437c275.pdf
سازندهگرایی
آموزش الکترونیکی
هوشمندسازی
Constructivism
e-learning
smart