per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
6
28
d-2-2-92-4-1
60
Research Paper
اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی ADHD عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های
The effectiveness of empathy training program on improving
relations between their personal and emotional adjustment of
students with symptoms of ADHD
محمد جواد بگیان
javadbagiyan@yahoo.com
1
شیما پژوهی نیا
2
بابک رضازاده
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا
پزشک، دانشگاه علومپزشکی اردبیل
هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفیبود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با ADHD دانش آموزان دارای نشانههایگروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل: کلیهی دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی90 بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای - شهرستان نورآباد(دلفان) در سال تحصیلی 91بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو ADHDگروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختار یافته، مقیاس تشخیصی کوتاهاختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیلواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفییافتههای این پژوهش نشان میدهند آموزش .(P<0/ مؤثر بوده است( 001 ADHD دانش آموزان دارای نشانههایمهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهشرفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانههای نقصتوجه/ بیش فعالی منجر شود.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of groupeducation on improving relations between empathy and personal emotionalself-regulation of students with symptoms of ADHD. In this way the pretest,post-test control group experimental design was. The population ofstudents in first, second and third Norabad city schools (Delfan) in theschool year 91-90. The subjects were 40 male students with ADHD. Afterthat the students identify for data collection and interview selected, andrandomly assigned to experimental and control groups. Structured ClinicalInterview, Adult attention deficit hyperactivity disorder diagnostic scaleshort, emotional self-regulation and interpersonal relations scale was used.The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed thegroup education on improving relations between empathy and personalemotional self-regulation of students with symptoms of ADHD (P<0.001).The findings show empathy skills training in schools, especially teens,providing the ability to understand others. To reduce impulsive behavior andimproved personal relationships among students with symptoms of attentiondeficit/ hyperactivity leads.
https://jsp.uma.ac.ir/article_60_4ab2a1aaba94d9a42377ad8d4e5196a2.pdf
همدلی
روابط بین شخصی
خودتنظیمی عاطفی
اختلال نقص توجه-بیشفعالی
دانش آموزان
Empathy
interpersonal relationships
emotional self-regulation
Attention deficit hyperactivity disorder
Students
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
29
43
d-2-2-92-4-2
61
Research Paper
تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان
The effect of exercise on body image, body mass and social
anxiety in students
لطفعلی بلبلی
l_bolboli@uma.ac.ir
1
یعقوب حبیبی
yaghoob1361@gmail.com
2
علی رجبی
3
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی دردانش آموزان بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلی هی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ی شهرستان کرمانشاه1390 بودند. نمونه ی این تحقیق مشتمل بر 40 دانش آموز پسر ( 20 دانش آموز گروه آزمایش و - در سال تحصیلی 9120 دانش آموز گروه کنترل)، از جامعه مذکور است که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به اینترتیب که ابتدا تمام دبیرستان های پسرانه ی شهرستان کرمانشاه برای انتخاب نمونه مدنظر قرار گرفتند، سپس 20 نفربه عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه روابطچندبعدی خود بدن، شاخص تود هی بدنی و پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی استفاده شد. روش تحقیق پژوهشحاضر، آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی تمرین های ورزشی بر بهبود تصویربدنی و کاهش توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی تأثیر داشته است.
This study examined the effect of exercise on body image, body mass andsocial anxiety in students. The study population consisted of all male highschool students in Kermanshah city who were enrolled in the academic year1390-1391. The study sample consisted of 40 male students (20 students inthe experimental group and control group of 20 students) from thecommunity who were randomly selected. The first test was given to eachgroup advance to the next exercise test group (independent variable). Thestudy of experimental (pretest - posttest control group) and data analysis ofvariance (MANOVA) at significant levels (P<0.001) were analyzed. Thesurvey results showed that there are significant differences between controland treatment groups. I exercise impacted on reducing body mass andimproved body image and social anxiety.
https://jsp.uma.ac.ir/article_61_00675d91a054dd9ad70b317036185f1e.pdf
تصویر بدنی
توده ی بدنی
اضطراب اجتماعی
ورزش
body image
body mass
social anxiety
exercise
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
44
57
d-2-2-92-4-3
62
Research Paper
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری فرزندان شاهد و ایثارگر
The effectiveness of life skills training on adjustment (social,
educational, emotional) of martyrs children
محمد حاتمی
hatami513@gmail.com
1
جواد کاوسیان
j_kavousian@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
هدف مطالعه ی حاضر، تأثیرآموزش مهارت های زندگی بر سازگاری(اجتماعی، تحصیلی، عاطفی)فرزندان شاهد مقطع دبیرستانی شهر تهران بود. به همین منظور از جامعه ی آماری مورد نظر که شامل:کلیه ی دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان های شاهد و عادی بود نمون های به حجم 100 نفر( 25 پسر و 25دختر برای گروه کنترل و 25 پسر و 25 دختر برای گروه آزمایش) انتخاب شد. مهارت های زندگی شامل:مهارت های ارتباط بین فردی، مهارت های حل مسأله و تصمیم گیری، مهارت های حفظ سلامت وتندرستی، مهارت های رشد هویت و هدف مندی در زندگی برای گروه آزمایش در 12 جلسه آموزشداده شد. ابزار پژوهش عبارت بود از: پرسش نامه ی سازگاری دانش آموزان. نتایج نشان دادکه آموزشمهارت های زندگی به تقویت سازگاری (تحصیلی، عاطفی و اجتماعی) دانش آموزان گروه آزمایشکمک کرده است. براساس یافته های مطالعه ی حاضر م یتوان نتیجه گرفت که روش آموزش مهارت هایزندگی روشی مناسب برای سازگاری کودکان است.
The aim of this study was to examine the effects of training life skills onmartyr's children adjustment (social, educational and emotional) in highschools in Tehran. For this reason, an experimental group containing 25girls and 25 boys and for the control group were selected. So the totalamount of the sample was 100 persons; boys and girls. Different life skillsincluding communication skills, interpersonal skills, problem solving,decision making skills, health and wellbeing, identity growth skills andbeing purposeful in life were trained to the experimental group in 12sessions. The student adjustment questionnaire was used in this study. Theresults showed that these trainings can help to enhance students’compatibility (educational, emotional and social). It can be concluded thatcoping life skills training is a suitable way for children adjustment.
https://jsp.uma.ac.ir/article_62_421cd510d9cadd0cfc4bb202bc1dea4f.pdf
مهارت های زندگی
سازگاری
فرزندان شاهد و ایثارگر
Life skills
adjustment
martyr's children
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
58
74
d-2-2-92-4-4
63
Research Paper
پیشایندهای روان شناختی تعهد سازمانی
Predictability of organizational commitment
نادر حاجلو
hajloo53@uma.ac.ir
1
ناصر صبحی قراملکی
m_sobhi@uma.ac.ir
2
حسین بهرامی رضاقی
3
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
هدف این پژوهش، عبارت بود از: بررسی پیش بینی پذیری تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش ازروی ویژگی های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی. جامعه ی آماری پژوهش شامل: کلیه ی کارکنانسازمان آموزش و پرورش استان قم بود. از این جامعه، نمونه ای با حجم 141 نفر به صورت تصادفیطبقه ای (بر حسب نوع استخدام) انتخاب شد. روش این تحقیق، توصیفی- همبستگی بود و برایکیفیت ،(ESQ) عزت نفس آیزنک ،(EPQ) جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های شخصیتی آیزنکاستفاده شد. داده های به دست آمده به کمک ضریب همبستگی (OCQ) و تعهد سازمانی SF- زندگی 36پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج، رابطه ی معنی داری بین عزت نفس وکیفیت زندگی و تعهد ،(P <0/ برون گرایی- درون گرایی و تعهد سازمانی ( 01 ،(P <0/ تعهد سازمانی ( 01بین ؛(P <0/ نشان داد. هم چنین بین برون گرایی- درون گرایی و عزت نفس ( 01 (P <0/ سازمانی ( 05(P <0/ و بین کیفیت زندگی و عزت نفس ( 01 (P <0/ برون گرایی- درون گرایی و کیفیت زندگی ( 05رابطه معناداری پیدا شد. سه بعد انرژی، سلامت روانی و عملکرد اجتماعی از ابعاد هشت گانه کیفیتبر اساس نتایج این تحقیق .(Ps<0/ زندگی نیز به خوبی توانستند تعهد سازمانی را پیش بینی کنند ( 05پیشنهاد میشود سازمان ها به منظور در خدمت گرفتن نیروهای متعهد و کارا، قبل از استخدام از آن هاآزمون های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی بگیرند.
The purpose of this study was to examine the predictability of employee’sorganizational commitment from the personality traits, self-esteem and quality oflife. The statistical population was the personnel of Ministry of Education in Qomprovince. A sample size of 141 individuals were selected with stratified the randomsampling method (depending on the type of employment).Research method wasdescriptive- correlation. To collect the data Eysenck personality questionnaire(EPQ), self-esteem Eysenck questionnaire (ESQ), SF-36 quality of lifequestionnaire and organizational commitment questionnaire (OCQ) were used. Thedata were analyzed through Pearson correlation coefficient and multiple regressionanalysis. The results showed significant relations between personalitycharacteristics and organizational commitment (P<0.01), self-esteem andorganizational commitment (P<o.o1, quality of life and organizational commitment(P<0.05). Also significant relationships were found between personalitycharacteristics and self-esteem (P<0.01); between personality characteristics andquality of life (P<0.05) and between quality of life and self esteem (P<0.01). Threedimensions of energy, mental health and social performance of the eightdimensions of quality of life were also able to predict organizational commitment(P<0.05). Based on the results of this study we proposed organizations use the testsof personality characteristics, self-esteem and quality of life in order to promotecommitment and efficiency of the staff.
https://jsp.uma.ac.ir/article_63_0a6ce624a2ba34e0ab276bb1ce28ee7f.pdf
تعهد سازمانی
عزت نفس
کیفیت زندگی
ویژگی های شخصیتی
organizational commitment
Self-esteem
quality of life
personality
characteristics
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
75
92
d-2-2-92-4-5
64
Research Paper
ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی خود تنظیمی تحصیلی
Construction and measurement of the psychometric
properties of academic self- regulation questionnaire
کریم سواری
sevari1347@yahoo.com
1
شیما عرب زاده
2
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور اهواز
عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور اهواز
از جمله بحث های جدی و مورد توجه « چگونه می توان خودتنظیمی تحصیلی را سنجید » این موضوع کهبسیاری از صاحب نظران است به طوری که برای اندازه گیری آن از پرسش نامه های متعددی استفاده کرده اند.هدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگی های روانسنجی(پایایی و روایی) و ساختار عاملی تأییدیپرسش نامه ی خود تنظیمی تحصیلی محقق ساخته است. دانش آموزان دختر و پسر پایه ی سوم مقطعمتوسطه ی آموزش و پرورش ناحی هی یک شهر اهواز جامعه ی آماری تحقیق را تشکیل داده اند که از بینآنان 160 نفر( 80 پسر و 80 دختر) به شیوه ی تصادفی چند مرحل های انتخاب شدند. داده ها از طریقپرسش نامه ی خودتنظیمی تحصیلی محقق ساخته به دست آمد. تحلیل داده ها نشان دادکه پرسش نامه ی یادشده از شش عامل و 30 ماده تشکیل شده است. ضمناً ابزاریاد شده از روایی، پایایی و برازندگی نسبتاًخوبی برخورداراست. ساختار عاملی تأییدی نیز نشان داد پرسش نامه ی فوق الذکر از مدل شش عاملیبرازنده تری برخوردار بوده است.
In this study we examined the construct and measure ment of thepsychometric properties and confirmatory factor structure of academic selfregulationquestionnaire. Participants were 160 high school students (80male and 80 female) third grade who were selected by stratified random thesampling. Data were collected from six subscales of academic selfregulationquestionnaire that were made by researchers. The results showedthat academic self- regulation questionnaire was composed of six subscales,and mentioned questionnaire has validity, reliability and a good fitness.Confirmatory factor structure also indicated that the six-factor model has amore elegance and it can be used for education of all degrees of academicself-regulation.
https://jsp.uma.ac.ir/article_64_20b0e1670e0eb670d0c78520f8a2cf5b.pdf
ویژگی های روان سنجی
خود تنظیمی تحصیلی
خوداثربخشی
The psychometric properties
academic self- regulation
self
effctivness
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
93
106
d-2-2-92-4-6
65
Research Paper
تأثیر وجود شاخصهای فراگفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی دانش آموزان دبیرستانی
The effect of metadiscourse markers presence on high school EFL learners reading comprehension
رضا عبدی
reabdi@uma.ac.ir
1
شهرزاد محمدی
2
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه محقق اردبیلی
دبیر زبان انگلیسی، آموزش و پرورش منطقهی نمین
چکیدهپژوهش حاضر، میزان تأثیر وجود راهبردهای فراگفتمان را در متون انگلیسی بر درک مطلب خواندن دانشآموزاندبیرستانی بررسی کرده است. در این مطالعه اثر آگاهی از وجود شاخصهای فراگفتمان بر درک مطلبدانش آموزان نیز بررسی شده است. برای این منظور 150 دانشآموز مراکز پیشدانشگاهی شهرستانهای اردبیل ونمین در آزمون مهارت زبان نلسون شرکت کردند. بر اساس نتیجهی آزمون، تعداد 96 نفر از دانشآموزان با نمراتتا یک انحراف معیار بالای نمرهی میانگین و یک انحراف معیار زیر نمرهی میانگین جدا گردیده و سپس هر کدام بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. گروههای اول و دوم، یعنی گروه آزمایش بالایمیانگین و گروه آزمایش پایین میانگین متن عاری از فراگفتمان و گروههای سوم و چهارم متن دارای فراگفتماندریافت کرده و پس از خواندن متن به سؤالات درک مطلب خواندن پاسخ دادند. نتایج حاصل ازتحلیل واریانسنشانگر عملکرد بهتر دانشآموزان در متن دارای فراگفتمان بود. علاوه بر این، نتایج مقایسه گروه با آگاهی بالا وپایین از فراگفتمان، نشان داد: گروه دارای آگاهی بالا به طور معنیداری عملکرد بهتری در آزمون درک مطلبداشتند. موارد کاربرد این یافتهها در تولید محتوی و روش تدریس زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفته است.
This study investigates the effect of metadiscourse markers presence on readingcomprehension, and also explores the effect of metadiscourse awareness of learnerson reading comprehension performance. A total of 96 participants, studying in preuniversitycenters, in Namin and Ardabil cities were selected to take part in thestudy based on their scores on Nelson Proficiency Test. Those who scored onestandard deviation above the mean were selected as high level groups and thosewho scored one standard deviation below the mean were assigned to the low levelgroups. The participants were then randomly assigned to four groups. The first andthe second groups, i.e. high experimental group and low experimental group,received the metadiscursively stripped reading text. The third and the fourthgroups, i.e. high control group and low control group received metadiscursively undoctoredreading text. Hawing read the texts, all the participants took the readingcomprehension test. A two-way ANOVA was used to analyze the data. Theanalysis showed that the participants performed better on the un-doctored texts.Also, based on the results of the follow-up questionnaire, the learners were dividedinto high and low level of awareness and then their scores on reading test werecompared through a t-test. The results showed that the learners with moreawareness of metadiscourse markers performed better on reading comprehensiontest. The results were argued to have implications for English languge materialproduction and teaching.
https://jsp.uma.ac.ir/article_65_0b2c45c7e531ff8fe3f4979db52e4374.pdf
فراگفتمان
درک مطلب
آموزش زبان انگلیسی
متون خواندنی
metadiscourse
reading comprehension
teaching English
reading passages
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
107
123
d-2-2-92-4-7
66
Research Paper
نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم دوره ی متوسطه شهر کرمانشاه
The role of self-efficacy and life satisfaction in predicting
academic performance in third grade students in
Kermanshah
سعید عسکری
saeid.a@gmail.com
1
سمیه کهریزی
kahrizi.sahar@yahoo.com
2
مریم کهریزی
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه رازی کرمانشاه
در تعامل بین شخص و محیط یکی از مهم ترین مؤلفه ها خودکارآمدی است . با توجه به اهمیتموضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای خودکارآمدی و رضایت از زندگی د ر پیش بینیعملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت . برای اجرای پژوهش حاضر نمونه ای به حجم 150 نفر ازدانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه ی شهر کرمانشاه (با میانگین سنی 18 سال ) به روش خوش ه ایچند مرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بود از : پرسش نامه ی باورهای خودکارآمدی وپرسش نامه ی رضایت از زندگی . طرح پژوهش از نوع همبستگی انتخاب شد . یافته ها ی پژوهش نشان دادکه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد . ورضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی قویتر است.
The interaction with the environment is an important component of selfefficacy.Given the importance of is matter, the purpose of the presentresearch was to study the relationship between self- efficacy belief and lifesatisfaction with academic performance. Using a multistage clustersampling procedure, a sample of 150 high school students in Kermanshahselected. General self- efficacy scale, and life satisfaction scale were used togather data. The design of study was corrletional. Data were analyzed usingdescriptive statistics. Results revealed that positive belifes self- efficacy, lifesatisfaction, performance correlated positive with academic performance.
https://jsp.uma.ac.ir/article_66_1b7e55046aaac25dca3c923bac13d189.pdf
رضایت از زندگی
خودکارآمدی
عملکرد تحصیلی
academic performance
life satisfaction
self- efficacy
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
124
137
d-2-2-92-4-8
67
Research Paper
تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز
The effect of reading Persian text written with English letters
(FINGLISH) on salivary cortisol in high school female
students
احمد علی پور
alipor@pnu.ac.ir
1
علیرضا آقایوسفی
arayeh1100@gmail.com
2
نیکتا عباس زاده اقدم
3
استادگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور
کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه پیامنور
امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش،می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آنحاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثرتنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزولبزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی رامطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متونگردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزولبزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته استتحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05)تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.
Today Persian users of mobile, computers and the Internet write their ownPersian texts with Latin letters named "Finglish" to facilitate their writings.The present study investigated this hypothesis that reading Persian textswritten with English letters (FINGLISH) affects stress inducing thatactivating the hypothalamic-pituitary-adrenal axis and increased secretion ofcortisol in saliva. 40 high school student candidates from 5 area Educationof Tehran were selected and were randomly assigned to two groups(Experimental and Control). Experimental group read Finglish text andnormal control group read Persian text. Their saliva samples were collectedin three stages, before, immediately after and 15 minutes after readingFinglish and Persian texts. Salivary cortisol levels were measured by ELISAin the laboratory. Salivary cortisol secretion rates in the experimental groupincreased significantly (P<0.05) than the control group in different stages.Data analysis showed that reading Persian text written in Latin letters,creating the effect of stress on salivary cortisol secretion in high school girlstudents.
https://jsp.uma.ac.ir/article_67_e6ab367e23d1f1e1973376a679fb63d1.pdf
خواندن
متن فارسی
فینگلیش
تنیدگی
کورتیزول بزاقی
الایزا
reading
Persian text
Finglish
stress
salivary cortisol
Elisa
per
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
2013-02-19
2
2
138
154
d-2-2-92-4-9
68
Research Paper
مقایسه ی سبک های فرزند پروری و اختلالات خوردن در دانشآموزان تیز- هوش و عادی
A comparison of parenting styles and eating disorders in
normal and bright students
محمد نریمانی
hrsamadifard@yymail.com
1
اصغر پوراسمعلی
asgharpouremali@yahoo.com
2
مرتضی عندلیب کورایم
mortezaandalib65@gmail.com
3
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی سبک های فرزندپروری و اختلالات خوردن در میان دان شآموزانعادی و تیزهوش بود. طرح پژوهش، از نوع علّی- مقایسه ای (پس رویدادی) است. جامعه ی آماری1391- پژوهش شامل: کلیه ی دانش آموزان دور هی راهنمایی شهر اردبیل است که در سال تحصیلی 92مشغول به تحصیل بودند. نمونهی آماری مشتمل بر 104 دانش آموز عادی که با استفاده از نمونه گیریخوشهای چند مرحلهای و 104 دانش آموز تیزهوش بودند که به شیوه ی همتاسازی انتخاب شدند. برایجمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ی سبکهای تربیتی (فرزند پروری) بامریند و پرسش نامه عادات خوردنکوکر و راجر استفاده شد. پس از جم عآوری اطلاعات، دادههای به دست آمده از پرسش نامه ها با استفادهنشان داد که (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ،SPSS از نرم افزاربین دانش آموزان عادی و تیزهوش در زیر مؤلفه های عادات خوردن، تفاوت معنی داری وجود ندارد و درزیرمؤلفه های سبک های فرزندپروری، تفاوت گرو ههای مورد مطالعه (دانش آموزان تیزهوش و عادی) درمعنی دار است و در سایر زیرمؤلفه ها P<0/ شیوههای تربیتی مستبدانه پدر و مستبدانه مادر، در سطح 05تفاوت معنی داری یافت نشد.
The aim of the current research was to compare parenting styles and eatingdisorders in normal and bright students. The study design was a Ex postfacto research. The population of current study included Ardebil guidanceschool students in 2012-2013 academic year. The study sample included104 normal students which were selected by multilevel cluster sampling,and 104 bright students who matched with normal group. The materialsused in the study were Baumrind parenting style and Coker and Rogereating habits questionnaires. The gathered data were analyzed by the use ofSPSS software. The multivariate analysis of variance (MANOVA) showedthat in eating habit subscales between the two group there isn’t anysignificant difference. And in parenting style subscales, there is significantdifference between groups in fathers and mothers authoritarian parentingstyle (p<0/05), but not at other styles.
https://jsp.uma.ac.ir/article_68_822e33c376b2a00865347c4a6b92630f.pdf
شیوه های تربیتی
اختلالات خوردن
تیزهوشی
Parenting styles
eating disorder
the bright students