%0 Journal Article %T نقش فرهنگ مدرسه در پیش بینی احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A نیکدل تیموری, انیس %A جناآبادی, حسین %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 9 %N 3 %P 278-287 %! نقش فرهنگ مدرسه در پیش بینی احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان %K فرهنگ مدرسه %K احساس تعلق به مدرسه %K دانش آموزان %R 10.22098/jsp.2020.1076 %X هدف از پژوهش حاضر، نقش فرهنگ مدرسه در پیش بینی احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی پیش بین بود. جامعه­ی آماری پژوهش را کلّیه دانش آموزان پسر عادی مقطع ابتدایی ناحیه 2 به تعداد 5250 دانش آموز در سال تحصیلی 98- 99 تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای و تعداد 358 پرسشنامه بین دانش آموزان توزیع گردید. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه های فرهنگ مدرسه و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه  بودند. ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به منظور تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مولفه­های حمایت همکاران و اشتراک یادگیری با هم 16/0 از واریانس احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان را پیش بینی می­کنند (01>P). بنابراین، فرهنگ مدرسه تاثیر بسزائی بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان ایفا می کند. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1076_f6b3363ab904f33fc0cf4a598b039521.pdf