%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش حکمت ها و آموزه های روان شناختی نهج البلاغه بر رضایت از زندگی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A شجاعی, احمد %A پرزور, پرویز %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 81-96 %! اثربخشی آموزش حکمت ها و آموزه های روان شناختی نهج البلاغه بر رضایت از زندگی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان %K آموزه های روان شناختی نهج البلاغه %K رضایت از زندگی %K سلامت روانی %K نوجوان %R 10.22098/jsp.2021.1299 %X هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش حکمت­ها و آموزه­های روان­شناختی نهج­البلاغه بر رضایت از زندگی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان بود. روش پژوهش، آزمایشی و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه، کلیۀ دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه (پایه دوازدهم) شهرستان اردبیل در نظر گرفته شدند. بدین منظور تعداد 40 نفر از دانش‌آموزان، بر اساس نمونه در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردید. دانش‌آموزان در نظر گرفته شده با تکمیل مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) و مقیاس چند جنبه­ای رضایت از زندگی دانش‌آموزی، یک بار قبل و یک بار بعد از اجرای جلسات آموزشی در این پژوهش شرکت نمودند. در این مطالعه آموزه­های روان شناختی نهج‌البلاغه طی 10 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد، اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. بعد از جمع­آورى داده­ها، نتایج توسط نرم افزار آمارى SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. براى تحلیل داده­ها از آمار توصیفى و آمار استنباطى استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش حکمت­ها و آموزه­های روان­شناختی نهج‌البلاغه، میانگین نمرات رضایت از زندگی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش و میانگین نمرات اضطراب، استرس و افسردگی آنان کاهش یافته اســت. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه، می‌توان گفت آموزش آموزه­های روان شناختی نهج‌البلاغه به صورت گروهی، روش مؤثری در ارتقای سلامت روان­شناختی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان است.  %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1299_c389fac79f0c17e57a76a36d088dc479.pdf