%0 Journal Article %T مقایسه‌ی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر نشاط ذهنی دانش‌آموزان دختر %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A امانی, المیرا %A غفاری نوران, عذرا %A هاشمی, تورج %A نریمانی, محمد %A بیرامی, منصور %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 11 %N 1 %P 6-16 %! مقایسه‌ی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر نشاط ذهنی دانش‌آموزان دختر %K کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی %K خودتنظیمی %K نشاط ذهنی %R 10.22098/jsp.2022.1570 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر افزایش نشاط ذهنی دانش‌آموزان دختر انجام شد.روش‌ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح  پیش‌آزمون، پس آزمون چندگروهی با گروه کنترل بود. از  بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1397 (3150نفر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و براساس تمایل آزمودنی‌ها 150 دانش‌آموز در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انتخاب و به پرسشنامه‌ی نشاط ذهنی ریان و فردریک به عنوان ابزار اندازه‌گیری پاسخ دادند. برنامه آموزش ذهن‌آگاهی باون و مارلات (۲۰۱۱) و آموزش خودتنظیمی(پینتریچ، 1390) به عنوان مداخله در تحقیق حاضر استفاده شد.  برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج نشان داد که ذهن‌آگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر افزایش نشاط ذهنی دانش‌آموزان دختر تاثیر معنی داری داشته (001/0>p) و در مجموع اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افزایش نشاط ذهنی دانش‌آموزان دختر بیش از روش یادگیری خودتنظیمی بوده است (05/0>p).نتیجه‌گیری: این پژوهش تلویحات آزمایشی، پژوهشی و کاربردی زیادی را در خصوص افزایش نشاط ذهنی دانش‌آموزان دارد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1570_56b9524ca2a55f1ad10e4d5f1e1aa925.pdf