%0 Journal Article %T بررسی اهمال کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و رابطه ی آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A عطادخت, اکبر %A محمدی, عیسی %A بشرپور, سجاد %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 4 %N 2 %P 55-68 %! بررسی اهمال کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و رابطه ی آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی %K اهمال‌کاری تحصیلی %K انگیزش پیشرفت %K عملکرد تحصیلی %K دانش‌آموزان دبیرستانی %R %X هدف از این مطالعه، بررسی اهمال­کاری تحصیلی در دانش­آموزان دبیرستانی و ارتباط آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، متشکل از کلیه دانش­آموزان دبیرستانی بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391، در دبیرستان­های شهر خلخال مشغول تحصیل بودند. از بین این جامعه، نمونه­ای به حجم 303 نفر (128 پسر و 175 دختر)، با روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شده و با استفاده از ابزارهای انگیزش پیشرفت هرمنس و مقیاس اهمال­کاری تحصیلی، اقدام به جمع­آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از تحلیل واریانس یک متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین برخی از مؤلفه­های اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان پسر و دختر و دانش­آموزان پایه­های مختلف تحصیلی تفاوت معنا­دار وجود دارد. همچنین یافته­ها دلالت بر آن دارند که بین اهمال­کاری تحصیلی و مؤلفه­های آن با انگیزش پیشرفت دانش­آموزان رابطه معنا­دار وجود دارد (01/0>P). این نتایج تلویحاتی را برای فهم اهمال­کاری تحصیلی و استفاده از مداخلات تحصیلی برای تأثیرگذاری روی آن را به دنبال دارد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_325_b52c5a1b548487e0fdd6655e12c2b358.pdf