%0 Journal Article %T بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان‌شناختی وابسته‌مدار و پیشرفت‌مدار در دانش‌آموزان دبیرستان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A بادان فیروز, علی %A طباطبایی, سید موسی %A ناجی, احمد علی %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 6 %N 3 %P 7-22 %! بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان‌شناختی وابسته‌مدار و پیشرفت‌مدار در دانش‌آموزان دبیرستان %K مقیاس کنترل روان‌شناختی %K وابسته‌مدار %K پیشرفت‌مدار %K تحلیل عاملی %K دانش‌آموزان %R 10.22098/jsp.2017.582 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روان‌شناختی وابسته ‌مدار و پیشرفت‌مدار در دانش‌آموزان دبیرستان می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان دهدشت در سال تحصیلی 94-1393 بود. تعداد 310 نفر (168 پسر و 142 دختر) از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس کنترل روان‌شناختی وابسته ‌مدار و پیشرفت‌مدار، پرسشنامه اضطراب بک و عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایجتحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس از دو عامل کنترل روان‌شناختی وابسته‌مدار و کنترل روان‌شناختی پیشرفت‌مدار اشباع شد. اعتبار مقیاس کنترل روان‌شناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 88/0 و هر کدام از خرده‌مقیاس‌ها شامل کنترل روان‌شناختی وابسته‌مدار 86/0 و کنترل روان‌شناختی پیشرفت‌مدار 83/0 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار است. نتایج نشان می دهدکه مقیاس کنترل روان‌شناختی وابسته ‌مدار و پیشرفت‌مدار در جامعه دانش‌آموزان دبیرستانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_582_090f172a35c73587f0881914fb2fd7b7.pdf