%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی ADHD عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A بگیان, محمد جواد %A پژوهی نیا, شیما %A رضازاده, بابک %D 2013 %\ 02/19/2013 %V 2 %N 2 %P 6-28 %! اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی ADHD عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های %K همدلی %K روابط بین شخصی %K خودتنظیمی عاطفی %K اختلال نقص توجه-بیشفعالی %K دانش آموزان %R d-2-2-92-4-1 %X هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفیبود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با ADHD دانش آموزان دارای نشانههایگروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل: کلیهی دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی90 بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای - شهرستان نورآباد(دلفان) در سال تحصیلی 91بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو ADHDگروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختار یافته، مقیاس تشخیصی کوتاهاختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیلواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفییافتههای این پژوهش نشان میدهند آموزش .(P<0/ مؤثر بوده است( 001 ADHD دانش آموزان دارای نشانههایمهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهشرفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانههای نقصتوجه/ بیش فعالی منجر شود. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_60_4ab2a1aaba94d9a42377ad8d4e5196a2.pdf