%0 Journal Article %T پیش‌بینی راهبردهای یادگیری دانش‌آموزان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و تاب‌آوری %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A غلام‌رضایی, سیمین %A کریمی نژاد, کلثوم %A میر دریکوند, فضل‌الله %A نصیری هانیس, غفار %A حسینی, حسین %D 2010 %\ 08/23/2010 %V 7 %N 2 %P 157-176 %! پیش‌بینی راهبردهای یادگیری دانش‌آموزان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و تاب‌آوری %K شخصیت %K تاب‌آوری %K یادگیری %K دانش‌آموز %K انگیزش %R 10.22098/JSP.2018.698 %X پژوهش با هدف آشکار ساختن همبستگی راهبردهای یادگیری با ویژگی‌های شخصیتی و تاب‌آوری دانش‌آموزان دوره متوسطه به انجام رسید. روش پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن دربرگیرنده همه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان دلفان بود که از میان آن‌ها نمونه­ای 250 نفری با به­کار بستن روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. برای گردآوری داده­ها از ابزارهای فرم بازنگری شده پرسش­نامه شخصیتی آیزنک (EQP-R)، سنجه تاب‌آوری کانر و دیوید سون (CD- RISC)  پرسش­نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (M SLQ) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که همبستگی مؤلفه‌های راهبردهای یادگیری با پاره‌ای از ویژگی‌های شخصیتی مثبت و با پاره‌ای دیگر منفی بود؛ همبستگی میان مؤلفه‌های اضطراب امتحان و راهبردهای شناختی یادگیری با ویژگی شخصیتی روان­آزردگی به ترتیب 33/0 و 21/0-، همبستگی میان مؤلفه‌های خودکارآمدی، ارزش‌گذاری درونی و خودنظم­دهی با ویژگی شخصیتی روان­گسسته­خویی به ترتیب 26/0-، 23/0- و 19/0- و همبسته مؤلفه‌های خود کارآمدی و راهبردهای شناختی با ویژگی شخصیتی برون­گردی به ترتیب 20/0 و 22/0 بوده است. افزون بر این‌ها، همبستگی میان تاب‌آوری و راهبردهای یادگیری 64/0 بوده و همه‌ی این همبستگی‌ها معنی‌دار بوده است (001/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مدل استفاده‌شده برای پیش‌بینی راهبردهای یادگیری معنادار است (82/15F=) و می‌تواند با ضریب تعیین 45/0 = R2همبستگی میان متغیرها را تبیین کنند؛ یعنی ویژگی‌های شخصیتی و تاب‌آوری می‌توانند 45/% از پراکنش راهبردهای یادگیری را تبیین کنند. با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که راهبردهای یادگیری با ویژگی‌های شخصیتی و تاب‌آوری در دانش‌آموزان رابطه دارد و شایسته است که معلمان در تدریس خود به این نکته توجه نمایند.  %U https://jsp.uma.ac.ir/article_705_9a1b5858c6709ff9cad89815a592735b.pdf