%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش-آموزان تیز هوش %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A دولتی, حسین %A نریمانی, محمد %A صبحی قراملکی, ناصر %A صادقی هشجین, گودرز %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 8 %N 1 %P 73-88 %! بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش-آموزان تیز هوش %K هوش شخصی %K هوش موفق %K اعتماد به نفس %K تیزهوش %R 10.22098/jsp.2019.797 %X هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش­آموزان تیز هوش بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش­آموزان پایه نهم دبیرستان متوسطه دوره اول مدرسه استعدادهای درخشان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-96 تشکیل دادند. آزمودنی­های پژوهش شامل 48 نفر تشکیل دادند که 48 نفر از این دانش­آموزان با شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های هوش شخصی مایر، هوش موفق استرنبرگ و اعتماد به نفس روزنبرگ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که برنامه آموزشی هوش شخصی و موفق بر اعتماد به نفس تأثیر دارد و آن را افزایش می­دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه جلوگیری از آسیب­های اجتماعی، سلامت جسمانی، روانی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان تیزهوش دارد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_797_127b36f53828836ab951dc8fbd246b76.pdf