%0 Journal Article %T عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر توسعه حرفه‌ای دبیران مدارس اردبیل (تحقیق کیفی با تأکید بر روش گروه های کانونی) %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A زیرک, رضا %A زاهد بابلان, عادل %A رضایی شریف, علی %A معینی‌کیا, مهدی %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 8 %N 1 %P 108-125 %! عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر توسعه حرفه‌ای دبیران مدارس اردبیل (تحقیق کیفی با تأکید بر روش گروه های کانونی) %K توسعه حرفه‌ای %K گروه‌های کانونی %K تحقیق کیفی %R 10.22098/jsp.2019.799 %X هدف پژوهش کاربردی حاضر، شناسایی عوامل و مؤلفه های مؤثر بر توسعه حرفه­ای دبیران مقطع متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه یک و دو اردبیل است. از میان جامعه اساتید، صاحبنظران و مطلعین کلیدی با استفاده از کفایت نظری داده­ها 51 نفر بعنوان نمونه آماری، انتخاب شدند. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که برای جمع­آوری داده­ها از روش مصاحبه گروه­های کانونی استفاده شد. داده­ها از طریق تکنیک تحلیل محتوا (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر برتوسعه حرفه­ای دبیران عبارتند از: عوامل فردی شامل مؤلفه­های: ویژگی­های شخصیتی، انگیزه پیشرفت، علاقه و نگرش، پیشینه و بنیه علمی و عوامل سازمانی شامل: فرهنگ سازمانی، نقش مدیران، نظام ارزیابی عملکرد، دوره­های آموزشی و عوامل اقتصادی شامل مؤلفه­های: نظام­های پاداش و ارتقاء، وضعیت معیشتی و مادی، تسهیلات و امکانات است. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_799_05e1463f2241a9a4d80849e177c2c73f.pdf