%0 Journal Article %T رابطه پیشایندهای عواطف تحصیلی، هویت تحصیلی و اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A فرامرزی, حمید %A بهروزی, ناصر %A فرزادی, فاطمه %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 8 %N 2 %P 91-112 %! رابطه پیشایندهای عواطف تحصیلی، هویت تحصیلی و اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان %K عواطف تحصیلی %K هویت تحصیلی %K هدف‌های پیشرفت %K پیشرفت تحصیلی %R 10.22098/jsp.2019.815 %X هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیشایندهای عواطف تحصیلی، هویت تحصیلی و اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان‌های شهرستان اهواز بودند که در سال تحصیلی 1393-1394 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 350 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای به همراه نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. از شرکت­کنندگان خواسته شد که پرسشنامه‌های عواطف تحصیلی، مقیاس هویت تحصیلی، مقیاس هدف‌های پیشرفتو پیشرفت تحصیلی را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که بین مؤلفه‌های عواطف تحصیلی (عواطف مثبت و منفی، خوش بینی، بدبینی و ترس از شکست)، هویت تحصیلی و هدف‌های پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که متغیرهای پیش‌بین خوش بینی و هویت تحصیلی 41 درصد از پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خوش بینی و هویت تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی نقش مؤثری دارند. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_815_7fd55842e4f1068c1830645ece674504.pdf