%0 Journal Article %T بررسی مدل رابطه کیفیت زندگی مدرسه، آرزوهای شغلی و فرسودگی تحصیلی با واسطه‌گری بهزیستی ذهنی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A حسن زاده, راضیه %A سمیعی, فاطمه %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 9 %N 2 %P 43-62 %! بررسی مدل رابطه کیفیت زندگی مدرسه، آرزوهای شغلی و فرسودگی تحصیلی با واسطه‌گری بهزیستی ذهنی %K کیفیت زندگی مدرسه %K بهزیستی ذهنی %K آرزوهای شغلی %K فرسودگی تحصیلی %R 10.22098/jsp.2020.940 %X هدف از این پژوهش، بررسی مدل رابطه کیفیت زندگی مدرسه، آرزوهای شغلی و فرسودگی تحصیلی با واسطه‌گری بهزیستی ذهنی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم شهرستان شهرکرد تشکیل دادند که تعداد 357 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کیفیت زندگی مدرسه، بهزیستی ذهنی، آرزوهای شغلی و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی مدرسه با بهزیستی ذهنی و آرزوهای شغلی رابطة مثبت معنادار  و با فرسودگی تحصیلی رابطة منفی معنادار وجود دارد (001/0p < ). همچنین، نتایج نشان داد که بهزیستی ذهنی میانجی بین کیفیت زندگی مدرسه و فرسودگی تحصیلی و نیز آرزوهای شغلی و فرسودگی تحصیلی هستند؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که افزایش کیفیت زندگی مدرسه، آرزوهای شغلی و بهزیستی ذهنی نقش مهمی در کاهش فرسودگی تحصیلی دارد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_940_cd6643b95f7c0e22ee553a440d73f038.pdf