پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی مدیران بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اراک بودند (697 نفر) که از بین آنها 40 نفر که بالای 15 سال سابقه کار و مدرک تحصیلی فوقلیسانس و بالاتر داشتند انتخاب شدند و در دو مرحلهی پیشآزمون، پرسشنامههای احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی را تکمیل کردند. نمونه پژوهش بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره جایگزین شدند. گروه اول، مدیران آنها تحت آموزش بسته نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی قرار گرفتند و مدیران گروه دوم هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج نشان داد که شرکت مدیران در دوره نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان تأثیرگذار است (05/0p<). بنابراین میتوان از این راهبرد مداخلهای در بهبود کارایی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی استفاده کرد.