هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی بهزیستی روان شناختی و مکانیز مهای دفاعی در دانش آموزان با و بدونلکنت زبان است. طرح پژوهش، پس رویدادی از نوع مورد- شاهدی بوده است. جامعه مورد نظردانش آموزان با و بدون لکنت زبان دور هی راهنمایی شهرستان گرمی بود. نمونه ی آماری مشتمل بر 30آزمودنی پسر ( 15 نفر لکنتی و 15 نفر عادی) بود. در راستای هدف این پژوهش ابزارهای مورد استفاده،پرسشنامه ی بهزیستی روان شناختی ریف و مکانیر مهای دفاعی بود. روش نمونه گیری در این پژوهشتصادفی ساده بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارتجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح ،SPSSتفاوت معناداری بین دانش آموزان لکنتی و عادی در هر دو متغیر بهزیستی روان شناختی و P <٠/٠١مکانیزم های دفاعی وجود دارد. این یافته ها حاکی است که دانش آموزان لکنتی، بهزیستی روان شناختیپایین تری داشته و از مکانیز مهای دفاعی ناپخته تری نسبت به دانش آموزان عادی استفاده می کنند