دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
شیوع شناسی لکنت زبان در دانش آموزان دوره ابتدایی و عوامل خانوادگی مرتبط با آن
7
26
FA
سیف اله
آقاجانی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
aghajani@yahoo.com
رقیه
قربانی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
10.22098/jsp.2018.654
هدف این پژوهش شیوع شناسی لکنت زبان در دانش­آموزان دوره ابتدایی و عوامل خانوادگی مرتبط با آن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه­یابی مقطعی و علّی-مقایسه­ای(مورد شاهدی)بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال­تحصیلی 1395-­1394 بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و شناسایی شدند. بعد از شناسایی تعداد 30 نفر دارای لکنت و 30 نفر بدون لکنت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه­های الگوهای ارتباطی خانواده، رتبه­بندی والد- کودک، تعارضات والدین و کیفیت زندگی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات باآزمون آماری تحلیل ممیزی صورت گرفت. یافته­ها نشان داد میزان شیوع لکنت زبان 91/4 درصد (پسر 08/6درصد و دختر 16/3 درصد) می­باشد. بعلاوه جلب حمایت فرزندان، رابطه فردی باخویشاوندان و رابطه خانوادگی با همسر و دوستان در والدین کودکان بدون لکنت زبان بیشتر بود. الگوی جهت­گیری گفت و شنود در دانش­آموزان بدون لکنت زبان و الگوی جهت­گیری همنوایی در دانش­آموزان با لکنت زبان بیشتر بود. همچنین رابطه والد با فرزند و کیفیت زندگی و مولفه­های سلامت روانی و سلامت محیط در والدین دانش­آموزان بدون لکنت زبان بیشتر از گروه دیگر بود. در نتیجه می­توان بیان کرد شیوع لکنت در بین دانش­آموزان دوره ابتدایی شهر اردبیل همپا با دیگر مناطق بوده و نقش برخی از متغیرهای خانوادگی در شیوع لکنت پررنگ تر می­باشد.
لکنت زبان,تعارضات والدین,الگوهای ارتباطی خانوادگی,کیفیت زندگی,رابطه والد- کودک
https://jsp.uma.ac.ir/article_654.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_654_1af8925c4f664c2546b29555fe474841.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
ارزیابی وضعیت نیروی انسانی برنامه تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس شهر تهران
27
49
FA
علی اکبر
ارجمندنیا
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
arjmandnia@ut.ac.ir
سعید
غیاثی ندوشن
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
ghiasi@atu.ac.ir
10.22098/jsp.2018.655
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی وضعیت نیروی انسانی برنامه تربیت بدنی در مدارس ویژه کم توان ذهنی شهر تهران به اجرا درآمد. در این تحقیق که به روش تحقیق و توسعه (R & D ) اجرا شده است، پس از تشکیل کمیته ارزیابی و روشن ساختن هدف های مورد ارزیابی، عوامل مورد ارزیابی، ملاک ها، و وزن آنها مشخص شدند. عواملی که در نهایت بر روی آنها توافق به عمل آمد عبارت بودند از: مربی تربیت بدنی، مدیر مدرسه، کمیته فنی - انضباطی مسابقات ورزشی سازمان ،و انجمن ورزشی کم توان ذهنی سازمان. پس از تعیین معیارهای قضاوت درباره هر یک از عوامل، منابع اخذ داده ها مشخص گردیدند. داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار های محقق ساخته جمع آوری گردیدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه ویژه مدیر مدرسه، پرسشنامه ویژه مربی ورزش، پرسشنامه ویژه کارشناسان.این ابزارها بر اساس مستندات موجود در مورد برنامه درسی مورد نظر و متناسب با عوامل مورد ارزشیابی تهیه و تدوین گردیدند. نمونه های مورد بررسی عبارت بودند از 20 مدیر و20معلم ورزش از 20 مدرسه ویژه کم توان ذهنی شهر تهران که به صورت گزینشی انتخاب شده بودند.کلیه کارشناسان حوزه ستادی نیز به روش تمام شماری انتخاب شدند.نتایج بررسی ها و تحلیل ها که به صورت کمی و کیفی انجام شده بود نشان داد که مجموع وزن های مشاهده شده در ارتباط با کل برنامه عبارت بود از 6/63% (از 100 درصد). می توان این گونه نتیجه گرفت که برنامه مورد نظر از نظر نیروی انسانی خوب است.
ارزیابی,برنامه درسی,نیروی انسانی,تربیت بدنی,کم توان ذهنی
https://jsp.uma.ac.ir/article_655.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_655_2df7273b5be80a5eef4cffb546524e86.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
تأثیر شایستگیهای رهبری دانش مدارس در تعمیق یادگیری دانشآموزان
50
65
FA
داریوش
افروز
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
adl_12080@yahoo.com
یوسف
نامور
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
adl_12080@yahoo.co
صدرالدین
ستاری
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
mr.gray.fox2@gmail.com
10.22098/jsp.2018.656
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شایستگی های رهبری دانش در تعمیق یادگیری دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی(کیفی – کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه مدیران شاغل در مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل سال تحصیلی 96- 1395 تشکیل می دهند. نمونه آماری از میان آنها با استفاده از کفایت نظری داده ها 70 نفر در مرحله کیفی و 178 نفردر مرحله کمی با استفاده از روش نمونه گیری مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه گروه های کانونی وپرسشنامه محقق ساخته 5 رتبهای لیکرت استفاده شد. داده ها از طریق آزمون آماری تی تست تک نمونه ای مورد بررسی قرارگرفت و چهار مولفه شایستگی های رهبری شناسایی شد که دانش یکی از این مولفه با مقدار ویژه 54/28 درکل عاملها اثربخشی تاثیر گذار شناسایی و تایید شد. با این وصف، دانش از طریق زمان اضافات مجاز بعنوان مولفه شایستگی های رهبری در یادگیری فردی دانش آموزان در مرحله ارزشیابی تشخیصی تدریس تاثیر می گذارد.
شایستگی های رهبری دانش,یادگیری,ارزشیابی تشخیصی
https://jsp.uma.ac.ir/article_656.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_656_ef056bcb29329f284d283b42e6dfadd4.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان SEQ-C
66
82
FA
لیلا
امیریان
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
leila.amirian2@yahoo.com
تقی
زوار
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
t.zavvar@gmail.com
جواد
مصرآبادی
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
mesrabadi@azaruniv.ac.ir
10.22098/jsp.2018.657
تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه­های فعال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه روایی و پایایی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان(SEQ – C) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 23 سؤال است که سه مؤلفه خوداثرمندی تحصیلی، خوداثرمندی اجتماعی و خوداثرمندی هیجانی را اندازه می­گیرد. آزمودنیهای پژوهش 245 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانی بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحلهای- تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه­های اصلی و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که با حذف هفت سؤال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس سه مؤلفه آشکار می­شود. همچنین نتایج تحلیل موازی برای شناسایی دقیق مؤلفه­ها انجام گرفت که نتایج این تحلیل نیز این سه مؤلفه را مورد تأیید قرار داد. همچنین مشخص شد که کل پرسشنامه و مؤلفه­های آن از ضریب پایایی بالایی برخوردار بودند. در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه خوداثرمندی (SEQ – C) برای سنجش این ویژگی در میان دانش­آموزان مناسب است و تاحدودی می­تواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.
پیشرفت تحصیلی,خوداثرمندی,تحلیل عاملی
https://jsp.uma.ac.ir/article_657.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_657_c54ebaf68a1d1b371b178490a54777d5.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
تأثیرآموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی
83
101
FA
عظیم
امیدوار
0000-0002-3951-7598
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، کارمند دانشگاه محقق اردبیلی
azim_omidvar@yahoo.com
امیر
دانا
گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
amirdana@iaut.ac.ir
امیر
حمزه سبزی
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور
محمد
پورپناهی کل تپه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
10.22098/jsp.2018.658
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش­آموزان پسر بود. تعداد 60 دانش آموز پسر شهر گرگان، به صورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) در یک طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون شرکت کردند. آزمون حافظه کاری شرکت کنندگان قبل و پس از انجام سه ماه تمرینات تربیت بدنی رشدی از هر دو گروه بعمل آمد. برنامه تربیت بدنی رشدی به صورت بازی هایی طرح ریزی شده بود که هدف آنها افزایش توانایی های ادارکی-حرکتی، جسمانی و شناختی شرکت کنندگان بود. جهت جمع آوری داده ها از آزمون حافظه کاری کوراندو استفاده شد. داده­های حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیش­آزمون، بین نمرات حافظه کاری دو گروه تفاوت معنی داری یافت شد به طوری که نمرات پس آزمون گروه تجربی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. در کل می توان گفت که برنامه های استاندارد تربیت بدنی رشدی سبب افزایش توانایی های شناختی دانش آموزان می شود و پیشنهاد می شود که معلمین تربیت بدنی در کلیه مقاطع تحصیلی از برنامه های استانداردی که در جهت ارتقاء قابلیت های حرکتی و شناختی دانش آموزان است استفاده کنند.
حافظه کاری,رشد شناختی,تربیت بدنی رشدی,یادگیری حرکتی
https://jsp.uma.ac.ir/article_658.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_658_bc0935b1eadcfec3ba6d0bb689a1a8e5.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
اثر بخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
102
120
FA
سارا
تقی زاده
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه محقق
sarataghizadeh1370@yahoo.com
محمد
نریمانی
استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani@ama.ac.ir
گودرز
صادقی هشجین
استاد گروه روان شناسی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی
gsadeghi@ut.ac.ir
سجاد
بشرپور
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
basharpoor_sahhad@uma.ac.ir
10.22098/jsp.2018.659
هدفپژوهش حاضر، بررسی اثر­بخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه دانش­آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی بود. این پژوهش به صورت آزمایشی و با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش­آموزان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی که در مقطع پیش­دبستانی شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد، که از بین آن­ها تعداد 30 نفر به شیوه غربالگری، پس از مصاحبه بالینی ساخت­مند انتخاب و به طور تصادفی و با نسبت­های مساوی در گروه­های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار­های مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون توجه تولز-پیرون و فرم کوتاه و تجدید نظر شده­ی مقیاس درجه­بندی کانرز والدین بود. داده­های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در توجه بعد از ارائه آموزش ادراک دیداری تفاوت معنی­داری وجود دارد. این یافته­ها نشان می­دهد که آموزش ادراک دیداری در بهبود توجه کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی موثر است.
ادراک دیداری,توجه,اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
https://jsp.uma.ac.ir/article_659.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_659_6174d28588fd1c853fc1e98fe9a2a27e.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
نقش فشار اجتماعی و هوش هیجانی در پیشبینی رفتارهای اعتیادآور به تلفن همراه در دانش آموزان مقطع متوسطه
121
137
FA
یاسر
حبیبی
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
yaser6889@yahoo.com
سجاد
قبادزاده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات واحد اهواز
savalan_shaker@yahoo.com
عیسی
محمدی
0000-0002-8796-1482
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد واحد کرج، البرز، ایران
mohammadi.tati@gmail.com
امیر
مهدی زاده
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما
10.22098/jsp.2018.660
امروزه اعتیاد به تلفن همراه از بزرگترین معضلات جوامع بشری است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش فشار­ اجتماعی و هوش هیجانی در پیش­بینی رفتار­های اعتیادآور به تلفن همراه در دانش­آموزان بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانش­آموزان مقاطع دوم و سوم متوسطه شهرستان بابلسر که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­دادند. 225 نفر از دانش­آموزان مقاطع دوم و سوم دبیرستان شهرستان بابلسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب و به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های هوش هیجانی شات، اعتیاد به تلفن همراه کوهای و مقیاس اجتناب وآشفتگی اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار spss -16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که اعتیاد به تلفن همراه با هوش هیجانی (50/0- =r ؛ (01/0>P) و فشار اجتماعی (44/0 =r ؛ (01/0>P) رابطه معنی­­داری دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه با استفاده از روش ورود همزمان نشان داد که در مجموع متغیر­های پژوهش 70 درصد از واریانس متغیر ملاک یعنی اعتیاد به تلفن همراه را تبیین می­کنند (70/0 =<sup>2</sup>r ؛ (001/0>P) بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر افراد بتوانند رفتار­های هیجانی خود را تنظیم کرده و توانایی کنترل فشار­های اجتماعی را داشته باشند، اعتیاد به تلفن همراه می­تواند به نحو قابل ملاحظه­ای کاهش یابد.
اعتیاد به تلفن همراه,هوش هیجانی,فشار اجتماعی,دانشآموزان
https://jsp.uma.ac.ir/article_660.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_660_c071d94af1c7b237f735c2710e5a419c.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
نقش شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان با مدرسه
138
151
FA
فاضله
حیدری
0000000175015758
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
heidari_fazeleh@yahoo.com
وحید
فلاحی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
vahid.fallahi.68@gmail.com
جلیل
حاجیلو
کارشناس ارشد روانشناسی، مربی دانشگاه پیام نور
j_hajelo@yahoo.com
10.22098/jsp.2018.661
سازگاری دانش­آموزان با مدرسه یکی از ملزومات آموزش می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شیوههای فرزندپروری و سبک­های دلبستگی در سازگاری دانش­آموزان با مدرسه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان دوره اول متوسطه شهرستان مراغه که درسال تحصیلی 95-1394مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. نمونه مورد مطالعه، 222 نفر از این دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشه­­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامههای شیوه­های اقتدار والدینی، سبک­های دلبستگی وسازگاری با مدرسه استفاده شد. داده­های بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که سازگاری دانش­آموزان با مدرسه باسبک فرزندپروری مقتدر (33/0 r<sub>=</sub> ، 001/0 ≥p) و سبک دلبستگی ایمن(43/0 r<sub>=</sub> ، 001/0 ≥p) ارتباط مثبت ولی با دلبستگی ناایمن (32/0- r<sub>=</sub>، 001/0 ≥p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سبک فرزندپروری مقتدر و سبک دلبستگی ایمن بهصورت مثبت و سبک دلبستگی ناایمن بهصورت منفی قادر به پیش­بینی سازگاری دانش­آموزان با مدرسه می­باشند. نتایج این مطالعه نشاندهنده الگوی انعکاسی کیفیت روابط والد - فرزندی در سایر روابط اجتماعی بهویژه در ارتباط با مدرسه است.
شیوههای فرزندپروری,سبکهای دلبستگی,سازگاری دانشآموزان,مدرسه
https://jsp.uma.ac.ir/article_661.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_661_73453bb779f4adcd61bcd672159033d4.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارتهای روانی- حرکتی دانش آموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی: تأکید بر تمرینات نوین
152
167
FA
ماهرخ
دهقانی
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی
m.dehghani@uma.ac.ir
10.22098/jsp.2018.662
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارتهای روانی-حرکتی بنیادی (مهارتهای دستکاری و جابجایی) دانش آموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی بود. جامعه مورد نظر در این پژوهش را کلیه دانش آموزان 6 تا 10 سال دارای اختلال حرکتی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. در نهایت 20 نفر که متناسب با اهداف تحقیق بودند انتخاب و به صورت همگن و مساوی بر اساس پیش آزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت های حرکتی کودکان از چک لیست آزمون اولریخ استفاده شد. سپس گروه تجربی تحت تأثیر تمرینات وای فیت قرار گرفتند. تمرینات به مدت 8 هفته طی دو روز در هفته در جلسات 55 دقیقه ای اجرا شد. از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیعها و از تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین باقیماندة نمرات مهارتهای حرکتی بنیادی آزمودنی­ها برحسب عضویت گروهی تفاوت معنی­داری مشاهده میشود (01/0P<). بنابراین، با ارائه مداخلات مرتبط میتوان مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی را توسعه داد.
برنامه تمرینات وای فیت,اختلالات حرکتی,مهارتهای روانی-حرکتی
https://jsp.uma.ac.ir/article_662.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_662_22aa427cee770a158060a7791069a31e.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه
168
182
FA
علی
شیخ الاسلامی
0000-0002-7700-7206
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
a_sheikholslamy@yahoo.com
سعید
خاکدال قوجه بیگلو
کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی
10.22098/jsp.2018.663
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه در نمونه­ای از دانش­آموزان ایرانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مدارس دوره­ی متوسطه­ی دوّم شهر پارس­آباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل می­دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 323 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامه­ی 303 دانش­آموز قابل تحلیل بود. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه و فرم­کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه، سه عامل استقلال، ارتباط و شایستگی را برای مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه نشان داد که بین نمره­ی دانشآموزان در خرده­مقیاس­های نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه با دو خرده­مقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 70/0 تا 82/0 مورد تایید قرار گرفت (01/0>P). پایایی بازآزمایی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 68/0 تا 78/0 برای نمرهی ­کل مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه و خرده­مقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت (01/0>P). بنابراین، براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه­های دانش­آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه,استقلال,ارتباط,شایستگی
https://jsp.uma.ac.ir/article_663.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_663_7d6f9c97e0f8088a0e0f8d2e6c2ae4bd.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
7
1
2018
05
22
رابطه ادراک از اهداف پیشرفت مورد تأکید والدین و معلم با باورهای خودکارآمدی و راهبردهای مقابله دانش آموزان در درس ریاضی: نقش اهداف پیشرفت ریاضی
183
218
FA
آسیه
مرادی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
asie.moradi1395@gmail.com
کسری
شریفی
0000-0002-9049-1725
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
kasra_sharifi1370@yahoo.com
10.22098/jsp.2018.664
هدف مطالعه حاضر بررسی ادراک دانشآموزان از اهداف پیشرفت مورد تأکید والدین و معلمان در درس ریاضی و رابطه این اهداف با اهداف پیشرفت، باورهای خودکارآمدی و راهبردهای مقابله آنان است. نمونه این مطالعه 825 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 94-93 مشغول تحصیل بودند و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش ادراک دانشآموزان از اهداف مورد تأکید والدین و معلمان و نیز اهداف شخصی و باورهای خودکارآمدی از پرسشنامه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی و همکاران و برای سنجش راهبردهای مقابله تحصیلی از پرسشنامه راهبردهای مقابله تحصیلی ترو وکانل استفاده شد. نتایج بیانگر نقش واسطه ای اهداف تبحری و عملکردی دانشآموزان بین ادراک آنها از اهداف مورد تاکید معلمان و والدین، باورهای خودکارآمدی و راهبرهای مقابله آنان در درس ریاضی می باشد.
: جهت گیری هدفی شخصی,ادراک جهت گیری هدفی معلمان و والدین,خودکارآمدی تحصیلی,راهبردهای مقابله تحصیلی
https://jsp.uma.ac.ir/article_664.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_664_0f6fed47173d76fc9c078c8cd25e52f6.pdf