دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
رابطه بین رفتار اخلاقی در سازمان و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی معنویت در محیط کار مدیران و معاونان دوره اول متوسطه
7
24
FA
معصومه
باقرپور
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران
bagherpour@bandargaziau.ac.ir
10.22098/jsp.2020.862
تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی در سازمان و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی معنویت در محیط کار مدیران و معاونان دوره اول متوسطه شهرستان گرگان پرداخته است. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 400 نفر از مدیران و معاونان دوره اول متوسطه شهرستان گرگان که بر اساس جدول گرجسی و مورگان 197 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه معنویت در محیط کار ، رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه استاندارد رفتار اخلاقی بود. با روش تحلیل مسیر به تجزیه و تحلیل داده پرداخته شد. یافته­ها نشان داد بین مؤلفههای رفتار اخلاقی (اخلاق حرفهای، اخلاق مقرراتی و اخلاق ابزاری) و مؤلفههای رفتار شهروندی (آداب اجتماعی، وجدان کاری و محافظت ازمنابع سازمان) با معنویت مدیران و معاونان دوره اول متوسطه شهرستان گرگان رابطه وجود دارد؛ بنابراین، ابعاد رفتاراخلاقی در سازمان از طریق معنویت بر رفتار شهروندی سازمانی رابطة مثبت و غیرمستقیم دارد.
معنویت,رفتار اخلاقی,سازمان,رفتار شهروندی
https://jsp.uma.ac.ir/article_862.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_862_139e8c4613e2a8563c51d70eef314d04.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیشبینی تکانشوری دانشآموزان
25
40
FA
سجاد
بشرپور
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
basharpoorsajjad@yahoo.com
جواد
درودی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی
javaddrodi89@gmail.com
فاضله
حیدری
0000000175015758
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
heidari_fazeleh@yahoo.com
10.22098/jsp.2020.863
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای فرزندپروری و حساسیت به طرد در پیشبینی تکانشوری در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و نمونه پژوهش شامل 154 دانش­آموز دبیرستانی بودکه در سال تحصیلی 94- 95 در دبیرستانهای شهرستان کامیاران مشغول به تحصیل بودند و به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری ادراکشده، حساسیت به طرد و تکانشوری استفاده شد و دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان دادکه تکانشوری با سبکهای فرزند پروری استبدادی و سهل­گیرانه و همچنین با حساسیت به طرد رابطه مثبت اما با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبکهای فرزندپروری والدین میتواند تکانشوری فرزندان را پیشبینی کند(001/0>p). بنابراین می­توان چنین نتیجه گرفت که تکانشوری با سبک های فرزند­پروری استبدادی و سهل گیرانه و مؤلفههای حساسیت به طرد رابطه مثبت ولی با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی دارد.
شیوههای فرزندپروری,حساسیت به طرد,تکانشوری,نوجوانان
https://jsp.uma.ac.ir/article_863.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_863_e897c7c5b392ba7218860c58472ee740.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر پایه هفتم
41
59
FA
صغری
جلالی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
it2230@yahoo.com
هادی
پورشافعی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
pourshafei@yahoo.com
بدرالسادات
دانشمند
استادیار گروه برنامه درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
daneshmand@uk.ac.ir
10.22098/jsp.2020.864
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان انجامشده است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم دبیرستانهای متوسطه اول شهرستان سربیشه (233 نفر) بود که در سال تحصیلی 93-1394 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش تعداد 50 نفر دانشآموز دختر پایه هفتم از دبیرستانهای دولتی بود که با روش تصادفی ساده بهعنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب ریاضی چیو و هنری و آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی ریاضی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج نشان داد که نمره درس ریاضی بعد از مداخله در گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0p<)، ولی در نمره اضطراب ریاضی تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد. بنابراین، آموزش یادگیری مغز محور میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش یادگیری مغز محور,اضطراب ریاضی,عملکرد تحصیلی ریاضی,دانشآموزان دختر
https://jsp.uma.ac.ir/article_864.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_864_6cbf79adf6bd670ea8e467d85666055b.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
توجه معلمان به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن
60
76
FA
محسن
حاجی تبار فیروزجایی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
hajitabar62@gmail.com
10.22098/jsp.2020.865
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه معلمان دوره اول متوسطه به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه شهرستان بابل سال 1396 بود که با استفاده از شیوة نمونه­گیری تصادفی خوشهای یک مرحلهای 202 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه تدوین شده میزان توجه معلمان به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان هنوز توجه زیادی به کتاب­های درسی و ارزشیابی دارند، اما به راهنماهای برنامه درسی، راهنمای معلم و زمینههای محلی و نیازهای دانشآموزان توجه کمی دارند. اعتقادات مثبت و منفی معلمان درباره مواد برنامه درسی، دانش آن­ها، همکاری آن­ها با معلمان دیگر، ارزشیابی و جنسیت به طور قابل توجهی بر توجه آن­ها به مواد برنامه درسی تأثیر می­گذارد. بنابراین، پیشنهاد میشود برای تشویق معلمان به استفاده از برنامه درسی مبتنی بر راهنمای برنامه درسی، به ارائه فرصتهای یادگیری از طریق همکاری با معلمان دیگر پرداخت.
کتاب درسی,راهنما برنامه درسی,زمینههای دانشآموزان,نیازهای دانشآموزان
https://jsp.uma.ac.ir/article_865.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_865_0fdddbc9ad484825562fda41fa8b7a04.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
نقش نگرشهای ناکارآمد و خودپنداره تحصیلی در پیش بینی اضطراب امتحان دانشآموزان
77
91
FA
آناهیتا
راست روشن طبیبی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال
عیسی
محمدی
0000-0002-8796-1482
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
mohammadi.tati@gmail.com
10.22098/jsp.2020.866
هدف از این مطالعه بررسی نقش نگرش­های ناکارآمد و خودپنداره تحصیلی در پیش­بینی اضطراب امتحان دانش­آموزان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزانی بود که در سال تحصیلی 95– 96 در مدارس دوره پیش دانشگاهی شهرستان لاهیجان مشغول به تحصیل بودند. نمونهای به حجم 150 نفر (75 نفر دختر و 75 نفر پسر) با روش نمونه­گیری چند مرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه نگرش­های ناکارآمد، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه اضطراب امتحان اقدام به جمع­آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش ورود استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین اضطراب امتحان با تأیید اجتماعی،کمال­گرایی و نگرشهای ناکارآمد کل رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین اضطراب امتحان و خود­پنداره تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که تأیید­اجتماعی و کمال­گرایی و خودپنداره تحصیلی اضطراب امتحان را پیش بینی کردند (01/0>P). برگزاری امتحان موجب اضطراب متوسط تا شدید در اکثر دانش­آموزان می­شود. با توجه به درصد بالای اضطراب شدید امتحان در بین دانش­آموزان، ضرورت مدیریت مؤثر و اثربخش اضطراب امتحان در دانشجویان کاملاً محسوس است.
نگرش های ناکارآمد,خودپنداره تحصیلی,اضطراب امتحان
https://jsp.uma.ac.ir/article_866.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_866_631027bf69e880ee3425c2ea6e5f174f.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
تأثیر آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف درسی برانگیزش پیشرفت و اضطراب مدرسه دانشآموزان
92
111
FA
مهدی
رحیمی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
mehdirahimi@yazd.ac.ir
فاطمه
رسولی فتح آباد
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
fatemerasouli4@gmail.com
مریم
زارع
0000000178852914
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
maryamzare@yazd.ac.ir
10.22098/jsp.2020.867
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف درسی بر انگیزه پیشرفت و اضطراب مدرسه دانشآموزان پایة اول شهرستان خاتم (یزد) بود. طرح پژوهشی حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، مادران و کلیة دانشآموزان پایه اول ابتدایی (دختر) شهرستان خاتم در سال 95-1396 را در بر میگرفت که از این بین، به روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند و 30 نفر از والدین دانشآموزان در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. پرسشنامههای به کار رفته، پرسشنامة اضطراب مدرسه و پرسشنامة انگیزه تحصیلی بود. اعضای دو گروه به پیشآزمون پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 50 دقیقهای در برنامه آموزش مشارکت والدین مبتنی بر مدل دسی و رایان شرکت کردند. از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف برافزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب مدرسه دانشآموزان مؤثر بوده است؛ بنابراین، میتوان اذعان داشت که با بالا بردن کیفیت مشارکت والدین، میتوان برخی از متغیرهای انگیزشی و هیجانی تحصیلی را تحت تأثیر قرار داد.
مشارکت والدین,تکالیف درسی,انگیزه پیشرفت,اضطراب مدرسه
https://jsp.uma.ac.ir/article_867.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_867_ad2ee9ea4c3eea2b4a9a779ec6b677f5.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
بررسی رابطهی ادراکات از کیفیت کلاس درس و انعطافپذیری شناختی با چالشپذیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی
112
130
FA
سیمین
زغیبی قناد
0000-0002-8172-0450
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
siminghannad1366@gmail.com
سحر
بارانیان
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
saharbaranian@yahoo.com
سیروس
عالیپور
0000-0003-3303-957x
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
sirusalipoorbirgani34@gmail.com
10.22098/jsp.2020.868
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراکات از کیفیت کلاس درس و انعطافپذیری شناختی با چالشپذیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر ایذه بود. به این منظور، 400 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر ایذه به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و سپس، مقیاس ادراکات از کیفیت کلاسی، مقیاس انعطافپذیری شناختی و خرده مقیاس چالشپذیری پرسشنامه سرسختی تحصیلی را تکمیل کردند. پس از گردآوری دادهها، روش تحلیل مسیر بر روی آنها انجام گرفت. مطابق نتایج، انعطافپذیری شناختی، جذابیت و خودکارآمدی با چالشپذیری تحصیلی و جذابیت، خودکارآمدی، معناداری با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری نشان دادند. به علاوه، جذابیت و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری چالشپذیری تحصیلی به طور معناداری در رابطه بود. این یافتهها به اهمیت انعطافپذیری شناختی و ادراک دانشآموزان از کیفیت کلاس درس به خصوص، خودکارآمدی و جذابیت در تبیین چالشپذیری و عملکرد تحصیلی در محیطهای آموزشی اشاره میکند.
ادراکات از کیفیت کلاس درس,انعطافپذیری شناختی,چالشپذیری تحصیلی,عملکرد تحصیلی
https://jsp.uma.ac.ir/article_868.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_868_3f54d6e7778c982ef8937d0f53315922.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
131
155
FA
سعیده
سبزیان
1111-2222-3333-4444
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
sabzian1989@gmail.com
عزت اله
قدم پور
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
ghadampour.e@lu.ac.ir
فضل الله
میردریکوند
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
mirderikvand@yahoo.com
10.22098/jsp.2020.869
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 نفر بود که 240 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای درگیری تحصیلی زرنگ؛ اخلاق تحصیلی حسینینژاد و همکاران ؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخصهای نکویی برازش با نرم افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که اخلاق تحصیلی بر تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد، اما درگیری تحصیلی بر تقلب تحصیلی اثر مستقیم ندارد، ولی با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. نتایج پژوهش از اثر مستقیم اخلاق تحصیلی بر تقلب تحصیلی و نقش میانجی­گری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی دانشآموزان حمایت می­کند.
درگیری تحصیلی,اخلاق تحصیلی,خودکارآمدی تحصیلی,تقلب تحصیلی
https://jsp.uma.ac.ir/article_869.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_869_168b733d445926616de35ea478a6df2d.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتنگری مبتنی بر بسته کوئیلیام بر خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر
156
175
FA
مسعود
صادقی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
sadeghi.m@lu.ac.ir
محمد
عباسی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
abas.mohammad@hotmail.com
زینب
بیرانوند
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
beyranvand.z.94@gmail.com
10.22098/jsp.2020.870
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتنگری مبتنی بر بسته کوئیلیام بر خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانشآموز دختر گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) که در سال تحصیلی 95-1396 مشغول به تحصیل بودندکه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خوشبینی تحصیلی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی بودند. قبل از آموزش مهارتهای مثبتنگری از دو گروه پیشآزمون خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی گرفته شد. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای مثبتنگری آموزش داده شد و به گروه گواه آموزشی ارائه نشد. نتایج تحلیلهای کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزش مهارتهای مثبتنگری باعث افزایش معنادار خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان میشود. بر این اساس به معلمان پیشنهاد میشود با ایجاد باورهای مثبتنگری در دانشآموزان و گسترش محیط مدرسهای مثبتگرا، فعال و شاداب شرایط را برای رشد خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان فراهم کنند.
مهارتهای مثبتنگری,خوشبینی تحصیلی,اشتیاق تحصیلی
https://jsp.uma.ac.ir/article_870.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_870_e088795684e9bbe9fc4119eeb2dc1f27.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه
176
199
FA
فاطمه
عطایی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
fatemehataei44@gmail.com
عبدالجواد
احمدی
استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
ab.ahmadi338@gmail.com
علیرضا
کیامنش
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
drarkia@gmail.com
علی اکبر
سیف
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
a.aseif@gmail.com
10.22098/jsp.2020.871
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزش تحصیلی در دانش­آموزان پایه یازدهم شهر تهران پرداخته است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پایه یازدهم مدارسِ متوسطه دوم شهرِ تهران که در سال تحصیلی 96- 1397 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشهای چند مرحلهای 80 دانش­آموز که دارای نمراتِ پایینی در انگیزش تحصیلی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در 4 گروه (2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه­های آزمایشی طی 8 جلسه تحت آموزش ذهن­آگاهی قرار گرفتند. سپس از هر چهار گروه مجدداً پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی به طور معناداری موجب افزایش انگیزش تحصیلی در دانش­آموزان دختر و پسر شده است. با توجه به اثرات مثبت تمرینات ذهن­آگاهی بر افزایش انگیزش نسبت به تحصیل، پیشنهاد می­شود که معلمان و مدرسان تعلیم و تربیت با آموزش ذهن­آگاهی در مدارس و ایجاد شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی فرصت­های بیشتری را برای افزایش انگیزش تحصیلی در دانش­آموزان فراهم کنند.
ذهنآگاهی,انگیزش تحصیلی,دورة متوسطه
https://jsp.uma.ac.ir/article_871.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_871_570ca1c8ac6b9f567dec18ca2e16b4fa.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
8
4
2020
02
20
مقایسه سبک دلبستگی، احساس تنهایی و جرأت ورزی نوجوانان قربانی زورگویی با نوجوانان عادی مدارس دوره اول متوسطه
200
216
FA
سمیرا
فردید
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
fardid60@gmail.com
فریبرز
درتاج
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
dortaj.f@gmail.com
10.22098/jsp.2020.872
در این پژوهش هدف اصلی مقایسة سبک دلبستگی، احساس تنهایی و جرأت ورزی نوجوانان قربانی زورگویی با نوجوانان عادی مدارس دوره اول متوسطه (کلاس هفتم و هشتم) بود. بدین منظور، در تحقیقی علّی-مقایسهای تعداد 279 نفر از دانش آموزان به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامة زورگویی/ زورپذیری الویوس، مقیاس احساس تنهایی، مقیاس جرأت­ورزی و سبک دلبستگی جمعآوری شد. پس از تقسیم شرکت کنندگان براساس پرسشنامة الویوس به دو گروه قربانی زورگویی (33 نفر) و عادی (246 نفر) اطلاعات این دو گروه در متغیرهای وابسته جمعآوری و میانگینهای محاسبه شدة دو گروه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که افراد گروه قربانی زورگویی نمرات اضطراب بالاتر و احساس نزدیکی و جرأت­ورزی کمتری داشتند. همچنین دو گروه در میزان وابستگی (عکس دلبستگی اجتنابی)، احساس تنهایی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند. شناسایی و تعیین مشخصههای روانشناختی که نوجوانان را مستعد پذیرش نقش قربانی میکند، در برنامهریزی برای مشاوره و همچنین طراحی راهکارهای مداخلهای، ضروری به نظر میرسد.
سبک دلبستگی,احساس تنهایی,جرأت ورزی,قربانی زورگویی
https://jsp.uma.ac.ir/article_872.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_872_c1d9215feb811482564cd96ab15ef988.pdf