دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
رابطه ی سبک های فرزندپروی با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره ی دوم متوسطه
7
20
FA
فرامرز
اکبریان
دکتری روان شناسی تربیتی، اداره آموزش و پرورش شهرستان آستارا
(akbarian.faramarz@yahoo.com)
هدف این پژوهش، مطالعه رابطه بین سبکهای فرزندپروری با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه غرب استان گیلان است که درسال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند و مقیاس سبکهای فرزندپروری و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه سلامت روانی (25SCL-) به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش آمار توصیفی از میانگین وانحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که بین سبک فرزندپروری منطقی و شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که میزان ضرایب هم خوانی برابر با (63/0) و (72/0) بوده است (001/0P<). همچنین با اطمینان میتوان گفت که بین نمرات سبک فرزندپروری استبدادی و آزاد با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره دوم متوسطه رابطه معناداری وجود ندارد.
سبکهای فرزندپروری,شادکامی هیجانی,سلامت روانی,دانشآموزان متوسطه
https://jsp.uma.ac.ir/article_397.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_397_ca25c7b0a2a3ad62e33ffb01ad9afa95.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
مقایسهی پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست
21
36
FA
سجاد
بشرپور
0000-0002-2920-2605
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
basharpoor_sajjad@yahoo.com
فاطمه
قربانی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
q@yahoo.com
اکبر
عطادخت
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
ak.atadokht@yahoo.com
اسماعیل
سلیمانی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه
soleimany@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بی­سرپرست و دارای سرپرست انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. کلیه دانشآموزان بی­سرپرست و دارای سرپرست شهر همدان در سال تحصیلی 93- 92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 74 نفر از دانشآموزان بی­سرپرست و 74 نفر نیز از دانش­آموزان عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب و به پرسشنامه­های انگیزش تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای اندازه­گیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل آزمودنی­ها استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانش­آموزان بی­سرپرست در پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، اعتماد، تلاش، خودپنداره تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق شناختی و اشتیاق تحصیلی نمرات پایین ولی در انگیزش بیرونی، بی­انگیزگی و اشتیاق هیجانی نمرات بالایی نسبت به دانشآموزان عادی دارند. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که دانش­آموزان بی­سرپرست پیشرفت تحصیلی ضعیفی دارند و در این امر متغیرهای خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه نقش دارند.
پیشرفت تحصیلی,انگیزش تحصیلی,خودپنداره تحصیلی,اشتیاق به مدرسه,دانشآموزان بیسرپرست
https://jsp.uma.ac.ir/article_398.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_398_a683558143feb7731b02ee3859169894.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
مدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی
37
59
FA
نادر
حاجلو
0000-0002-2935-7455
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
hajloo53@uma.ac.ir
این مطالعه با هدف مدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی و با روش تحقیق همبستگی انجام شد. به همین منظور 270 معلم (164 خانم، 106 آقا) بهطور تصادفی خوشهای از بین معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش هیجانی، خشم چند بعدی، خودکارآمدی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. یافتههای حاصل از مدل یابی علی نشان داد که هوش هیجانی بر خشم، خودکارآمدی و کیفیت زندگی، تأثیر گذار است. همچنین هوش هیجانی از طریق خودکارآمدی و خشم بر کیفیت زندگی تأثیر غیرمستقیم دارد. از طرف دیگر، آثار مستقیم خشم و خودکارآمدی بر کیفیت زندگی معلمان مهم است، در عین حال خودکارآمدی از طریق کاهش خشم بر بهبود کیفیت زندگی معلمان مؤثر واقع میشود. از آنجا که کیفیت زندگی یکی از تعیین کنندههای مهم طول عمر انسان است، لذا شناسایی و کنترل متغیرهای مؤثر در آن، میتواند کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و در بالا بردن طول عمر افراد مؤثر واقع شود. <br />
هوش هیجانی,خشم,خودکارآمدی,کیفیت زندگی
https://jsp.uma.ac.ir/article_399.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_399_a3e0217a19cd122ff6f293697fd156bb.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
مقایسهی اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت
60
75
FA
حجت اله
رشید کلویر
استادیار گروه معماری، دانشگاه محقق اردبیلی
h_rashid@uma.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانش­آموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت میباشد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری آن، شامل کلیه دانش­آموزان سوم راهنمایی مدارس(نو و قدیم ساخت) شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر از دانش­آموزان این مدارس بوده که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه ای چند مرحله­ای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس فرسودگی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان مدارس نو و قدیم ساخت در اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). این نتایج نشان می­دهد که توجه به نوع ساخت مدارس و ویژگیهای فیزیکی مدارس در میزان علاقه­مندی، شادابی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدارس نو و قدیم ساخت,فرسودگی تحصیلی,اشتیاق به مدرسه
https://jsp.uma.ac.ir/article_400.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_400_d28e89c67193a22ce5ec1d9eb91734e1.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
اثربخشی بستهی مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانشآموزان
76
93
FA
بهزاد
ستاری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
behsattari@gmail.com
حسین
پورشهریار
0000-0001-8323-191X
استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
h_pourshahriar@sbu.ac.ir
امید
شکری
0000-0002-5795-1638
استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
oshokri@yahoo.com
پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله­ای تنظیم هیجا­­ن­های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان­های منفی با استفاده طرح «پیش­آزمون، پس­آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونه­برداری تصادفی طبقه­ای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دانش­آموزانی­که در هیجانهای منفی یادگیری نمره­های بالایی را بهدست آورده بودند گزینش و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجانهای منفی با مقیاس­ هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجان­های منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجان­های منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانش­آموزان دبیرستانی را در مراحل پس­آزمون و پیگیری کاهش داده است.
تنظیم هیجان های منفی,دانش آموزان دبیرستانی,نظریه کنترل- ارزش هیجان های پیشرفت
https://jsp.uma.ac.ir/article_401.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_401_af8ba9500d25beb6d43df354a8f0bf24.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان
94
110
FA
علی
شیخ الاسلامی
0000-0002-7700-7206
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
a_sheikholslamy@yahoo.com
فریبرز
درتاج
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
majidsoleymani3@yahoo.com
زهیر
اسکندر
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی
zoheir_hidden@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب­ اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیه­ی دانش­آموزان پسر هنرستانی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدادند، که ابتدا از بین مدارس این منطقه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، یک مدرسه انتخاب شده و سپس از میان دانشآموزان این مدرسه، 30 نفر از دانش­آموزانی که نمرههای اضطراب­ اجتماعی بالایی داشتند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین گشتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه تحت برنامهی شناخت­درمانی مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند. برای جمعآوری داده­ها از مقیاس اضطراب اجتماعی استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، اضطراب اجتماعی کمتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که شناختدرمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
شناخت درمانی,حضور ذهن,اضطراب اجتماعی
https://jsp.uma.ac.ir/article_402.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_402_2c24eb4ac59f7fa7e100f88cde98f12e.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
رابطهی عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی: بررسی موردی دبیران زن شهر نقده
111
124
FA
حسن
قلاوندی
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه
galavandi@gmail.com
سیما
علیزاده
مربی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
معصومه
علیزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
هدف این پژوهش بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی میان دبیران زن شهر نقده بود. روش این پژوهش توصیفی واز نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران زن شهر نقده در سال 1392 که در مجموع 216 نفر بوده که 113 نفر بهطور تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عدالت سازمانی کالکیت و پرسشنامه تعهدسازمانی مییر و آلن استفاده شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان دادکه مؤلفههای عدالت رویهای، عدالت تعاملی و عدالت توزیعی و ابعاد تعهدسازمانی را به صورت معناداری پیش بینی می­کنند. بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش، ابعاد عدالت سازمانی منجر به افزایش تعهد سازمانی شده است.
عدالت سازمانی ادراک شده,تعهد سازمانی,دبیران زن
https://jsp.uma.ac.ir/article_403.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_403_b8854d68204566ab309bbb171714bb13.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلالهای بیرونی شده کودکان آنها
125
142
FA
علیرضا
کاکاوند
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
ali.reza_kakavand@yahoo.com
حسن
شمس اسفندآباد
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
tokensoul1385@gmail.com
معصومه
بیرانوند
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
asomebeyranvand@yahoo.com
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلالهای بیرونی شده کودکان آنها بود. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. از میان مادران کودکان دارای اختلالهای بیرونی شده ارجاع داده شده به مرکز مشاوره و روانشناسی دانشآموزی منطقه نه شهر تهران، 30 نفر بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. متغیر مستقل آموزش تفکر مثبت بود که در 8 جلسه 2 ساعته روی گروه آزمایش انجام شد، در گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. از پرسشنامه علائم مرضی کودکان برای جمع آوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش نمره بیش فعالی/کمبود توجه و نافرمانی مقابله­ای/ لج بازی مؤثر بود. همچنین، تغییرات ایجاد شده در پیگیری یک ماهه نیز ماندگار بود. آموزش تفکر مثبت به مادران، در بهبود علائم رفتاری کودکان دارای اختلالهای بیرونی شده مؤثر است.
اختلالهای بیرونی شده,بیشفعالی,کمبود توجه,لج بازی,نافرمانی مقابله ای,آموزش تفکر مثبت
https://jsp.uma.ac.ir/article_404.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_404_e408c9f68cb01e9de8dfd16e1d6e33fb.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
4
4
2016
02
20
اثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری
143
161
FA
محمد
نریمانی
0000-0002-9710-4046
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani@uma.ac.ir
محمدعلی
قاسمینژاد
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
زهرا
رستم اوغلی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
zahra@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری بود. روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه­ی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول اردبیل در سال 94-93 که مورد زورگویی قرار گرفته بودند، تشکیل دادند. سپس با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس 15 نفر از آنها به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل انتخاب شده و به پرسشنامه­های اضطراب افسردگی و استرس لویندا (DASS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) پاسخ دادند. جلسات مداخله برای هر نفر، به صورت انفرادی به همراه افراد قربانی، قلدر و اولیای مدرسه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روش نگرانی مشترک بر باور­های اضطراب، افسردگی، استرس و شادکامی دانشآموزان گروه آزمایش را هم در مرحله پس آزمون و هم در پی­گیری تأثیر داشته است. بنابراین نتیجه گرفته می­شود که بهتر است برای کاهش مشکلات دانش­آموزان قربانی قلدری، از روش نگرانی مشترک استفاده شود.
بهزیستی روانشناختی,قلدری,روان درمانی,روش نگرانی مشترک
https://jsp.uma.ac.ir/article_405.html
https://jsp.uma.ac.ir/article_405_f0835f0cd5b5b4a2c3be2619a915b588.pdf