TY - JOUR ID - 1074 TI - اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی در دانش‌آموزان طلاق JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - منصوری, بهمن AU - حسینی فر, جعفر AD - کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 3 SP - 234 EP - 258 KW - خودشناسی انسجامی KW - سازگاری اجتماعی KW - ناگویی خلقی KW - طلاق KW - هوش معنوی DO - 10.22098/jsp.2020.1074 N2 -  هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی دانش­آموزان طلاق بود. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان طلاق مشگن شهر در مقطع متوسطه (دوره اول) در سال 95-1394 تشکیل می­دادند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 32 دانش­آموز از جامعه مذکور بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد.  آزمودنی‌ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی تورنتو و خودشناسی انسجامی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه دانش‌آموزان آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی دانش‌آموزان گروه آزمایش بعد از آموزش هوش معنوی بهبود یافته است (01/0>P). بنابراین توجه به اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی در دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_1074.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_1074_ddd2ac8e1580cfe1332e9361636f3bf8.pdf ER -