TY - JOUR ID - 1342 TI - بررسی نقش واسطه‌ای ترس از شکست و دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ بین کمال‌گرایی منفی با اهمال‌کاری تحصیلی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - رضایی شریف, علی AU - هرنگ زا, محمد AU - فتحی, داود AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 3 SP - 49 EP - 64 KW - ترس از شکست KW - دشواری تنظیم هیجان KW - کمال‌گرایی منفی KW - اهمال‌کاری تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2021.1342 N2 - پژوهش حاضر  با هدف  بررسی نقش واسطه‌ای ترس از شکست و دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین کمال‌گرایی منفی با اهمال‌کاری تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه که در سال تحصیلی ۱۳۹7-۱۳۹8 در منطقه آموزش و پرورش بستک هرمزگان مشغول به تحصیل بودند تشکیل می‌دادند. از این جامعه، ۲۳۴ نفر دانش‌آموز دختر و پسر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای، به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش مقیاس کمال‌گرایی چند بعدی فراست، مقیاس ترس از شکست کونروی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم  مورد استفاده قرار گرفتند و داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20  و AMOSE 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر  استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفه‌های کمال‌گرایی منفی بر ترس از شکست و دشواری در تنظیم هیجانی اثر مثبت و مستقیم دارند. نتایج اصلی پژوهش نشان داد که نقش واسطه‌گری ترس از شکست و مؤلفه‌های دشواری در تنظیم هیجان در ارتباط میان مؤلفه‌های کمال‌گرایی منفی با اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان تأیید شد و همچنین برازش مدل ساختاری پژوهش نیز مورد تأیید قرار گرفت. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_1342.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_1342_f4abeaf8bb68e2cfc2a7da8715aed73f.pdf ER -