TY - JOUR ID - 1346 TI - روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش‌آموزان پیش‌دبستان شهرستان اسلامشهر با اختلال نقص‌توجه-بیش-فعالی/تکانشگری JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - کیومرثی, فیروز AU - کامکاری, کامبیز AU - شکرزاده, شهره AD - استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 3 SP - 120 EP - 133 KW - روایی تشخیصی KW - نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز KW - دانش‌آموزان پیش‌دبستان KW - نقص‌توجه-بیش‌فعالی/تکانشگری DO - 10.22098/jsp.2021.1346 N2 - هدف از پژوهش حاضر، روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستان شهرستان اسلامشهر با نقص­توجه-بیش­فعالی/تکانشگری بود. جامعه آماری دانش­آموزان پیش‌دبستان شهرستان اسلامشهر هستند که به مراکز مشاوره مراجعه کرده­اند. نمونه پژوهش 120 دانش­آموز پیش­دبستانی­اند که 60 دانش‌آموز دارای اختلال نقص­توجه-بیش­فعال / تکانشگری­اند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در دسترس و 60 دانش­آموز هنجاری که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. طرح پژوهش در حیطه مطالعات روایی از نوع روایی تشخیصی از نوع روان­سنجی است. در راستای تجزیه و تحلیل داده­های آماری، پس از تحلیل­های توصیفی به تحلیل­های مرتبط با روایی تشخیصی (روش نمودار پراکنش با تأکید بر روش دیویس)، روش فاصله اطمینان و بهره­گیری از محور ترکیبی نقص­توجه-بیش­فعالی/تکانشگری نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز) پرداخته گردید. یافته­ها معرف این بود که مقیاس «هوش سیال» و «سرعت پردازش» مهمترین ملاک تشخیصی برای  نقص­توجه- بیش­فعالی هستند؛ بنابراین، نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز دارای روایی تشخیصی بوده و می­تواند دانش‌آموزان دارای اختلال نقص­توجه-بیش­فعال / تکانشگری را تشخیص دهد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_1346.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_1346_db861c819d2325361d4d99d1fe3f4b86.pdf ER -