TY - JOUR ID - 199 TI - مقایسه‏ ی تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی و مهارت‌های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش‏آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - شیخ الاسلامی, علی AU - سیداسماعیلی قمی, نسترن AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 104 EP - 121 KW - ذهن‏آگاهی KW - کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی KW - مهارت‌های مطالعه KW - اضطراب امتحان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، مقایسه‌ی تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون سه‌گروهی بود. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را کلّیه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع پیش‌دانشگاهی شهر شهریار در سال‌تحصیلی 92-1391 تشکیل می‌دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، دانش‌آموزانی که نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. به یکی از گروه‌های آزمایشی، 8 جلسه برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و به گروه آزمایشی دیگر، 8 جلسه مهارت‌های مطالعه آموزش داده شد. ‌برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری کواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مطالعه، هر دو در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان تأثیرگذار بود. بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت، که در این مورد، آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به مهارت‌های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموازن تأثیرگذارتر بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هر چند هر دو برنامه‌ی آموزشی در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان تأثیر دارد، امّا آموزش برنامه‌ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی تأثیرگذاری بیشتری دارد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_199.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_199_578cd264aa48368ed71579738baa737f.pdf ER -