TY - JOUR ID - 21 TI - نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - کرمی, جهانگیر AU - زکی یی, علی AU - رستمی, سمیرا AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 62 EP - 75 KW - باورهای فراشناخت KW - خودکارآمدی KW - هراس اجتماعی DO - d_1_1_91_3_1_4 N2 - اختلالات اضطرابی خصوصا هراس اجتماعی از مهم تریناختلالات در مدارس هستند که باید مورد توجه قرار گیرند با توجه بهاهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای فراشناختو خودکارآمدی در پیشبینی هراس اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت.برای انجام پژوهش حاضر نمونهای به حجم 140 نفر از دانشآموزانپسر سال سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه(با میانگین سنی 18 سال) بهروش خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از:پرسشنامه هراس اجتماعی لیبویتس، پرسشنامه باو رهای فراشناخت وباورهای خودکارآمدی. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برایتجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آماری همبستگی و تحلیلرگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بینمؤلفه های باورهای مثبت در مورد نگرانی، اعتماد شناختی و خودآگاهیشناختی، فراشناخت کل و خودکارآمدی با هراس اجتماع یهمبستگیمنفی معناداری وجود دارد، اما بین مؤلفه باورهایی درمورد نیاز به افکارکنترل و هراس اجتماعی همبستگی مثبت معناداری بدست آمد. با توجهبه نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باورهای فراشناخت وخودکارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی موثر هستند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_21.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_21_683a5e68d5b47845d3f982a82e3b4c9f.pdf ER -