TY - JOUR ID - 213 TI - اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - واعظ فر, سید سعید AU - محمدی فر, محمد علی AU - نجفی, محمود AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان AD - استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 240 EP - 252 KW - آموزش به روش سؤالات هدفمند KW - عملکرد ریاضی KW - تفکر تأملی DO - 93-3-2-14 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر تأملی بود. جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان دهدشت بود که در سال تحصیل 1392ـ1391 در دبیرستان‌های این شهر مشغول به تحصیل بودند. تعداد افراد نمونه پژوهش 62 نفر در دو گروه و به ترتیب تعداد 31 نفر در گروه آزمایش و تعداد 31 نفر در گروه گواه بودند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند توانسته در مؤلفه های درک و فهم تفکر تأملی، تأمل و تأمل انتقادی به طور معناداری تأثیر گذار باشد و تنها در مؤلفه عادت تفاوت معناداری را نشان نداده است. همچنین این شیوه‌ی آموزشی در عملکرد ریاضی توانسته است تفاوت معناداری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه ایجاد کند. یافته‌های این پژوهشنشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و مؤلفه های فهم، تأمل و تأمل انتقادی و تفکر تأملی اثر بخش است، بنابراین استفاده از این روش در دبیرستان‌ها می‌تواند باعث بهبود عملکرد ریاضی و سطوح تفکر تأملی شود. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_213.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_213_1bc33520cb8016032308b54b4c37f8f2.pdf ER -