TY - JOUR ID - 265 TI - بررسی رابطه‌ی منبع کنترل و عزت نفس با خلاقیت در دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اردکان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - برزگر بفروئی, فاضل AU - صالح پور, مصطفی AU - امام جمعه, سید محمدرضا AD - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی AD - استادیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 3 IS - 4 SP - 6 EP - 21 KW - خلاقیت KW - عزت نفس KW - منبع کنترل DO - jsp-1 N2 - این پژوهش، به منظور بررسی رابطه بین منبع کنترل و عزت نفس با خلاقیت در دانش‌آموزان، انجام شده است، بدین منظور، از میان کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اردکان (1992=N)، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای(با تخصیص متناسب)، 322 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های خلاقیت عابدی، عزت نفس کوپر اسمیت و منبع کنترل راتر، که دارای روایی و پایایی بالا می باشند، استفاده شده است. داده‌های به دست آمده ازپرسشنامه‌ها، با استفاده از روش‌های آمار توصیفی مانند فراوانی و در صد، و نیز روش‌های آمار استنباطی مانند آزمون‌های همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه، تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که در سطح معنی‌‌داری 05/0، بین عزت نفس و خلاقیت دانش‌آموزان، رابطه معنی‌داری وجود دارد، ولی بین منبع کنترل بیرونی و خلاقیت دانش‌آموزان، رابطه معنی‌داری وجود ندارد. در مجموع یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که عزت نفس بالا در دانش آموزان منجر به افزایش خلاقیت می شود و همچنین دانش آموزان با منبع کنترل بیرونی خلاقیت کمتری دارند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_265.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_265_94695d338c2544e6e07d80be76b4a064.pdf ER -