TY - JOUR ID - 273 TI - بررسی نقش احساس کنترل، حمایت اجتماعی و سلامت عمومی در اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم مقطع متوسطه شهرستان ارومیه JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - یاوری نیا, سونیا AU - سپهریان, فیروزه AU - یوسفی, رحیم AD - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز AD - دانشیار گروه علومتربیتی، دانشگاه ارومیه AD - استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 3 IS - 4 SP - 143 EP - 156 KW - احساس کنترل KW - حمایت اجتماعی KW - سلامت روان KW - اضطراب امتحان DO - N2 - هدف مطالعه حاضر بررسی نقش احساس کنترل، حمایت اجتماعی و سلامت روان در اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم مقطع متوسطه شهرستان ارومیه بود. به این منظور به شیوه تصادفی خوشه‌ای از ٨ مدرسه تعداد٣٥١ نفر از دانش‌آموزان مقطع سوم متوسطه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه‌های اضطراب امتحان TAI، منبع‌کنترل راتر، حمایت اجتماعی فیلیپس، پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند. داده‌های حاصل به‌کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که احساس کنترل و اضطراب امتحان ارتباط مثبت معناداری دارند. ارتباط معناداری بین حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان یافت نشد. ارتباط معنادار منفی بین سلامت روان و اضطراب امتحان وجود داشت. به طور کلی، نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیری نشان داد که احساس کنترل و سلامت روان، اضطراب امتحان را پیش بینی می‌کنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احساس کنترل وسلامت روان می‌توانند اضطراب امتحان را پیش بینی کنند .   UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_273.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_273_aae28619dafce1e2be045d5befac7155.pdf ER -