TY - JOUR ID - 287 TI - رابطه ریتم‌های زیستی با هیجان‌های تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - سعدی پور, اسماعیل AU - گرامی, فاطمه‌سادات AD - دکتری روان‌شناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 1 SP - 88 EP - 103 KW - ریتم‌های زیستی KW - چرخه فراشبانه‌روزی KW - چرخه هیجانی KW - هیجان تحصیلی DO - N2 - همه چیز در جهان حرکت موزون دارد. با نگاهی دقیق به دنیای اطراف پی می‌بریم که حیات و زندگی به شکل فعالیّت دوره‌ای با آهنگی منظم است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ریتم‌های زیستی دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی با هیجان­های تحصیلی آنان بود. روش این پژوهش همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق دانش‌آموزان دختر اول راهنمایی منطقه‌ی 12 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای، نمونه‌ای به‌تعداد 70 نفر انتخاب شدند. برای سنجش ریتم‌های فراشبانه­روزی دانش‌آموزان، از نرم افزار ریتم­های زیستی و براساس تاریخ تولد دانش­آموزان استفاده شد. هیجان­های تحصیلی دانش‌آموزان نیز با استفاده از پرسش‌نامه پکران و همکاران سنجیده شد. از آزمون t جفت‌شده (همبسته) برای بررسی ارتباط ریتم های فراشبانه‌روزی با هیجان­های تحصیلی استفاده شد. نتایج  نشان داد که بین ریتم هیجانی فراشبانه‌روزی با هیجان­ها تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع اول راهنمایی رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش از روزهای پر بازده و کم‌بازده دانش‌آموزان به منظور بهینه کردن فرایندهای یادگیری و یاددهی و برنامه‌ریزی تحصیلی به والدین اطلاعات مفیدی ارائه می­دهد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_287.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_287_29341e2b5e1ed35e91cc0b708b77bfb5.pdf ER -