TY - JOUR ID - 50 TI - مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان دوره ی راهنمایی دارای اضطراب مدرسه و دانشآموزان عادی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - عارف نیا, سمانه AU - سرندی, پرویز AU - یوسفی, رحیم AD - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 4 SP - 74 EP - 89 KW - طرح واره ناسازگار اولیه KW - دانش آموزان KW - اضطراب مدرسه DO - d_1_4_91_12_1_4 N2 - هدف مطالعه ی حاضر مقایسه ی طرح وارههای ناسازگار اولیه در دانش آموزان دوره ی راهنمایی با علایماضطراب مدرسه و بدون اضطراب بود. در یک مطالعه مقطعی، تعداد 360 دانش آموز به روش نمونه گیریخوشهای چند مرحلهای از بین مدارس شهرستان ماکو انتخاب و پس از غربالگری، در دو گروه دارایعلایم اضطراب مدرسه بالا و پایین جایگزین شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روش میدانی و از طریقگردآوری (SIC) و پرسشنامه ی طرح واره برای کودکان (SAS) پرسشنامه ی اضطراب مدرسه فیلیپسشد. همچنین دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشانداد که میانگین نمرات همه طرحوار ههای ناسازگار اولیه در دانش آموزان با علایم اضطراب مدرسه بالانسبت به دانش آموزان با علایم اضطراب مدرس هی پایین، بیشتر بود. دختران در طرحواره ناسازگار گرفتار،نمرات بیشتری نسبت به پسران نشان دادند. بنابراین طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب مدرسه مرتبطبوده و در آن تاثیرگذار است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_50.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_50_9defdbb92ade6fd51ac25c5c194b0d4f.pdf ER -